Senaste nytt

Ska vi starta flygbolag?

Fly5Get5

Ny medlem
Visst vore det trevligt med lite flera destinationer med direktflyg från Arlanda. Det är väl bara att köpa in en kärra och köra igång? Har försökt mig på en grovkalkyl på detta några gånger men ledsnat då det verkar hopplöst att få att lyfta. Hursom, här kommer i alla fall lite siffror....

Destinationer:
Först det roliga, vilka destinationer? 6 avgångar i veckan till olika städer, bara long haul. Ingen idé och konkurrera med det som det redan flygs på från ARN. Några förslag är:
Cape Town
San Paulo
Singapore
Male
Punta Cana
Vancouver
Phuket
Mauritius
Man får nog lägga om rutterna ett par gånger per år efter vad som funkar bäst för säsongen. Att få de stora charter bolagen för att fylla en stor del av eco kommer att vara en viktig faktor. Med en turtäthet på max 1 gång per vecka kommer väl affärsresandet vara begränsat.

Plan:
Har kikat lite på BAs 787. Den har 35 business, 25 eco exta och 154 eco. Totalt 214 platser. Med lite rabatter kan man kanske komma över kärran för 1 miljard. Pruta borde ju gå nu när den har lite skamfilat rykte för dagen. Barnsjukdomarna kommer ju att lösas. 6 rutter per vecka ger c:a 600 ben/flights på år. Eller 6000 flygningar på 10 år. Vilket ger en kostnad för planet på 167 000kr per flygning. Har räknat ett planet är värt 0 kr efter 10 år vilket kanske kan kvittas mot att jag just nu inte har med någon finansiering eller service.

Soppa:
Tänker mig en snittflight på 5000nm eller c:a 926 mil. Är 5 ton/hr rimligt? I så fall 50 ton x USD950 ger c:a 318 000 kr per flight.

Personal:
3 i cockpit och 8 crew borde funka. Här måste man ju ha e stor fördel om man trafikerar en stad varje eller varannan dag så man kan vända besättning. Med en turtäthet 7 dagar eller mer får man flyga runt personalen. Besättningen kan ju inte ligga kvar en vecka. Man får försöka löse detta genom att man flyger kabin personalen till nästa stad man trafikerar. T.ex. börjar men med Singapore där personalen sover över och flyger vidare till Male som är näst på tur att trafikeras o.s.v. Personalen har jag räknat med med en kostnad på 100 000 kr per flight. Det ger c:a 10 000 per gubbe. Hälften lön och hälften logi och transport.

Mat & dryck
200 kr per pax? Är det för lågt? Borde väl i alla fall inte vara det om man tar betalt för drycken i eco?

Landing fee
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men har räknat med 30 000 kr i landing fee och övriga flygplatsavgifter.

Markkostnader & admin
Har räknat med 15 gubbar anställda på marken för att ratta allt. Det kostar väl c:a 15 Mkr per år och sedan 15 Mkr till på övrigt. Detta ger en kostnad på detta om 50 000 kr utslaget per flight.

Intäkter per flight:
Biljettpriser inkl. bränsletillägg men utan skatter
Business mellan 8-12Tkr snitt 10 000 kr
Eco Plus mellan 5-7,5Tkr snitt 6250 kr
Eco mellan 2500-4000 snitt 3250 kr

Med en kabinfaktor på 85 % skulle det ge en intäkt på 856 Tkr per tur

Finansiering:
Av 1 miljard får man säkert låna 800 Mkr, mycket går med exportkrediter m.m. Sedan behöver vi 100 Mkr i rörelse kapital. Det ger oss 300 Mkr kvar att finansiera. Det är där du kommer in i bilden. Vi behöver en 100 personer som vill gå in med 3 Mkr var. Vi delar på vinsten och skarvar om vi går back. Som kompensation tar vi bl.a. hand om de 15% tomma säterna. Europas bästa flyupplevelse till long haul med en Business i hästväg. Med all kunskap som finns på forumet så kan det ju inte vara några problem att få ihop. Vem ringer Boeing?

Skärmklipp.PNG
 

Attachments

  • Temp.PNG
    Temp.PNG
    23,4 KB · Visningar: 1 125

taxvalp

Medlem
Välkommen, Fly5Get5!

Tung förstapost med en kalkyl för ett eget flygbolag... Hur ser tankarna kring bonusprogrammet ut? :p

För att uppnå en kabinfaktor på 85% krävs ju en hel del marknadsföring, resebyråprovisioner och annat. Kunnigt folk här kan säkert fylla på!
 
Last edited:
D

Deleted member 4971

Guest
Härlig idé, men krävs väl en del reklam för att alltid få en kabinfaktor på +85% Sen behövs väl en bra buffert om planet blir stående en längre tid p.g.a service etc.. Men jag är på :)
 

AABack2ARN

Medlem
Var det inte Richard Branson som sa att det enda sättet att bli miljonär i flygbranchen är att starta som miljardär...? Ligger nog en hel del i det uttrycket - oavsett vem som myntade det!

Förra veckan läste jag att Cathay Pacific har mer än 2900 piloter för att flyga deras 140 plan. Det är nog mer än snittet. Men konkurrenten Hong Kong Airlines har 250 på 22 plan och det räknas som alarmerande lite enligt artikeln i South China Morning Post: 'Alarming' number of pilots quit Hong Kong Airlines | South China Morning Post

The resignations leave the airline with about 250 pilots to fly its 22 aircraft, sources said. Cathay Pacific has more than 2,900 pilots to fly about 140 aircraft.

Avseende resebyråprovisioner är de säkert borta men i gengäld finns uppenbarligen en hel del (lägre) fares tillgängliga för resebyråerna utanför det egna bolaget vilket möjliggör att de kan ta ut avgifter och ändå hålla samma eller lägre pris. I en del av världen som beskrivs ovan är nog resebyråprovisioner fortfarande ganska vanliga eftersom internet inte har samma genomslag ännu.
 

agehall

Medlem
Avseende resebyråprovisioner är de säkert borta men i gengäld finns uppenbarligen en hel del (lägre) fares tillgängliga för resebyråerna utanför det egna bolaget vilket möjliggör att de kan ta ut avgifter och ändå hålla samma eller lägre pris. I en del av världen som beskrivs ovan är nog resebyråprovisioner fortfarande ganska vanliga eftersom internet inte har samma genomslag ännu.

Om vi undantar delar av asien, där en del konstigheter förekommer, så tror jag inte det stämmer. Jag har förstått att resebyråer snarare säljer biljetter med förlust för att sedan ta igen det hela på merförsäljning av andra produkter.
Martin Björnström kanske kan ge lite inside info..?
 
Lätt att glömma alla sidokostnader. T.ex. försäkringar skulle jag tro är en tämligen hög kostnad i sammanhanget.
 

Traveller

Medlem
Tänkte lägga till att ett flygplan även behöver underhåll, serviceavtal, underhållningssystem med avtal och inköp av filmer etc, personal på flygplatsen, städas.. Om det fanns en kalkyl på en ide om ett flygbolag som har en verkligt bra kalkyl och ett unikt koncept då är jag på. Varför är det ingen som har en liten Learjet eller liknande och bara flyger miljonärer till unika platser på jorden. Det bolaget skulle jag vilja äga.
 
Toppen