Senaste nytt

Göteborg-Sydney i mars/april 2015

Maja

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
Var är din destination?Brisbane eller Adelaide (Sydney i undantagsfall)
När vill/behöver du resa ut? 14-19/3-15
När vill/behöver du komma hem? Komma hem 10-11/4-15
Hur länge vill du vara borta? 3-4 veckor
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna, 1 barn (5 år)
I vilken kabinklass? Economy (Premium Economy är ett alternativ)
Med vilka flygbolag vill du flyga med? BA/AA (Oneworld) i första hand och SAS (Star Alliance) i andra hand.
Vad är din budget? 35-45k totalt för alla (ca 12-13k p/p)
Vad är det viktigaste för dig? 1. Kortare restid, (inga onödiga mellanlandningar då jag har en make som inte är så förtjust i att flyga...) 2. Upplevelsen ombord 3. Biljettpris
Vill du stanna annanstans utöver destinationen?Stopp i Singapore på vägen dit och i Hongkong på vägen hem eller vice versa.

Önskar besöka Sydney, Brisbane, Adelaide väl i Australien. Kan mao tänka mig att flyga in till vilken stad som helst i Australien. Vore dock önskvärt om det gick att flyga in till t.ex. Brisbane och sedan hem från Adelaide via Hongkong eller Singapore.

Blir den biljetten bra mycket dyrare så är det inte värt det, då får det bli en extra inrikesflygning isf.

Har försökt söka själv, men får inte till några naturliga stop over och biljetterna blir snordyra. Det kanske inte är genomförbart till min budget?!?

Tack på förhand!
 

Maja

Medlem
F-n, glömde ändra rubriken... Kan någon hjälpa mig och ändra till Göteborg-Brisbane eller Adelaide i stället?
 

palmen

Moderator
Eventuellt är det lite tidigt att söka biljetter redan nu, oftast släpps de 330 dagar innan.
Borde gå att få biljetter för omkring 10.000 per person om man får tag på de biliga biljetterna i economy.

Sökte lite slumpmässiga datum i november från stockholm och priset blev då 11400 per person med Emirates för ARN-ADL, BNE-ARN (fick inte några bra träffar från Göteborg).
 
Last edited:

Maja

Medlem
Eventuellt är det lite tidigt att söka biljetter redan nu, oftast släpps de 330 dagar innan.
Borde gå att få biljetter för omkring 10.000 per person om man får tag på de biliga biljetterna i economy.

Sökte lite slumpmässiga datum i november från stockholm och priset blev då 11400 per person med Emirates för ARN-ADL, BNE-ARN (fick inte några bra träffar från Göteborg).

Mmm, inser att jag är för tidigt ute. Tips på hur tusan jag söker bäst för att få ihop mina olika segment med önskade stop-over?
 

palmen

Moderator
Mmm, inser att jag är för tidigt ute. Tips på hur tusan jag söker bäst för att få ihop mina olika segment med önskade stop-over?

Jag sökte bara multicity-sökning på emirates hemsida.
Eventuellt kan det vara bra att kontakta en resebyrå och se vad de får fram för priser, jag har tidigare nyttjat MyPlanet 2 ggr för resor till Australien där jag ena gången flög till Cairns och hem från Melbourne. De brukar ha kampanjer där man får flyg för strax under 10.000 och den perioden ni tänker åka är i slutet på "sommaren" så det borde gå att få till ungefär det priset.
 

Maja

Medlem
Jag sökte bara multicity-sökning på emirates hemsida.
Eventuellt kan det vara bra att kontakta en resebyrå och se vad de får fram för priser, jag har tidigare nyttjat MyPlanet 2 ggr för resor till Australien där jag ena gången flög till Cairns och hem från Melbourne. De brukar ha kampanjer där man får flyg för strax under 10.000 och den perioden ni tänker åka är i slutet på "sommaren" så det borde gå att få till ungefär det priset.

MyPlanet kontaktade jag nog sist när jag försökte få ihop den här resan men annat kom emellan. Tack för tipset!
 

Maja

Medlem
Har nu gjort en sökning via Ita Matrix och lyckats få fram följande:

Gothenburg (GOT) to Singapore (SIN) via LHR - lör, mar 14 med BA

Singapore (SIN) to Brisbane (BNE) - tis, mar 17 under Ba men codeshare med Qantas (bör jag hellre försöka få till en ren Quantasbokning här?!?)

Brisbane (BNE) to Sydney (SYD) - sön, mar 22 med Qantas

Sydney (SYD) to Adelaide (ADL) - lör, mar 28 med Qantas

Adelaide (ADL) to Hong Kong (HKG) - fre, apr 3 med Cathay Pacific

Hong Kong (HKG) to Gothenburg (GOT) via LHR - ons, apr 8 med BA

Cost per passenger (including taxes & fees) 12 274,00 x 2 (2 adults)
Cost per passenger (including taxes & fees) 9 854,00 x 1 (1 child)
Total cost for 3 passengers 34 402,00

Försökte få fram ett pris med Premium Economy men det blev 3 ggr så mycket vilket inte kändes riktigt motiverande (dock tyckte jag att det blev business på en del sträckor pga av att det inte finns Premium eco är min gissning.

Så input gällande bolag? Plus/minus? Bör jag försöka hitta någon annan lösning?

Gjorde samma sökning via BA.com och kan få till bokningen där med alla segmenten. Samlar poäng via AAdvantage, ska jag fortsätta med det eller ska jag i stället byta och samlas hos BA i stället? Åker Got-Mia via Lhr nästa vecka t & r och denna resa går till AAdvantage som det är nu, men kan ändras till BA i stället...

Bör rimligen skaffa ett konto åt dottern också som är fem år. Dumt nog har jag inte samlas hennes poäng... :(

Tar tacksamt emot lite input och hur jag bör tänka här.
 

Dr. Miles

Expert
Utan att kolla priser tycker jag spontant något av följande:

1. British Airways + Qantas + Cathay Pacific combo
2. Finnair + Cathay Pacific + Qantas combo

Jag kommer ihåg att Finnairs biljett till Oceanien brukar att tillåta fri stopover i båda riktningar.
 

Maja

Medlem
Då stannar jag kvar vid kombi 1.

Bästa att skicka poängen till AAdvantage eller byta över till BA?
 

Dr. Miles

Expert
Då stannar jag kvar vid kombi 1.

Bästa att skicka poängen till AAdvantage eller byta över till BA?

Om det var jag, American Airlines AAdvantage, men hos British Airways Executive Club kan ni ha familjekonto så att ni kan slå ihop era poäng + ni kan ha deras VISA kort i Sverige.
 
Toppen