Senaste nytt

Har ni erfarenhet av Lufthansa Rail&Fly?

Dr. Miles

Expert
Lufthansa erbjuder förmånlig anslutningstågbiljett inom Tyskland (från 29 EUR per enkelresa i 2nd class) och tjänsten heter Rail&Fly.

Det är dock lite osäkert för mig att om det går att använda den dagen efter min ankomst till Tyskland och dagen före min hemresa från Tyskland. Det står så här i beskrivning.

Rail&Fly - is offering you advantages:

  • Comfortable trip to your airport from more than 5.600 Deutsche Bahn train stations.
  • Very convenient - The Rail&Fly ticket is valid one day before departure and one day after returning to Germany, as well as on the date of travel.
  • You have free choice of trains - the Rail&Fly Ticket is not limited to specific trains.
  • You may also use IC/EC (InterCity, EuroCity) and ICE (Intercity Express) trains at no extra charge.

Jag köper en Lufthansa flygbiljett med avresa från Stockholm till Berlin och hemresa från Hamburg till Stockholm.
Om jag köper en vanlig tågbiljett på Die Bahn, kostar den 75 EUR men som Rail&Fly blir det 29 EUR.

Har någon erfarenhet med Lufthansa Rail&Fly? Det är inte samma sak som AIRail.
 

NyfikenGrau

Medlem
Japp, jag har använt det flera gånger och det är mycket prisvärt - för 49 € kan du åka 1 klass vart som helst i Tyskland inkl. loungetillträde.

Det gäller dessutom många fler bolag än Lufthansa, nämligen dessa:

http://www.bahn.de/p/view/mdb/bahni...936_20140603_railandfly_airlines_juni2014.pdf

och är alltså extra bra om du ska bo i Hamburg, med dåliga flygförbindelser men täta tågförbindelser till FRA och MUC, båda en jäkla bit bort, men som sagt 49 € i 1 kl och bra mycket snabbare tåg än X2000.

Tillägg: Glömde svara på det du var osäker på - ja det går, du har ju själv markerat svaret på frågan :) (eller så missuppfattade jag frågan, det händer också ibland..)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det gäller dessutom många fler bolag än Lufthansa, nämligen dessa:

http://www.bahn.de/p/view/mdb/bahni...936_20140603_railandfly_airlines_juni2014.pdf
Ja, jag såg det också men Finnair har inte möjlighet att sälja Rail&Fly även om det står på listan.
Jag kan boka Finnair flight på American Airlines webbsida och deras webbsida stöder Rail&Fly men det gäller endast för anslutning till American Airlines flights AA70/71 till/från Frankfurt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja, jag såg det också men Finnair har inte möjlighet att sälja Rail&Fly även om det står på listan.
Jag kan boka Finnair flight på American Airlines webbsida och deras webbsida stöder Rail&Fly men det gäller endast för anslutning till American Airlines flights AA70/71 till/från Frankfurt.

Men Finnair är ju inte med på listan?

Annars är det precis sådana flygningar som R&F främst är tänkt för, linjer som bara går från en eller ett fåtal orter.

Air Berlin är ju med, du kan inte fixa via dem?
 

Dr. Miles

Expert
Men Finnair är ju inte med på listan?
Finnair är med på Die Bahns Rail&Fly partner lista.
http://www.bahn.com/i/view/mdb/bahn...08_airlines_juli_2012_internetdarstellung.pdf
Screenshot20140612_1.png

Air Berlin är ju med, du kan inte fixa via dem?
Jo, men deras biljett är dyrare än Finnair eller Lufthansa på de dagarna jag vill flyga.
 

NyfikenGrau

Medlem
Fast din lista är från juli 2012, på den senaste från juni 2014 (min länk) finns de inte med. Kanske finns andra skillnader också, har inte kollat.
Annars: Ok, förstår.
Hur som helst är R&F ett enormt prisvärt sätt att resa på - eftersom du har så lång tid på dig till flygplatsen hinner du med ett par DB-lounger på vägen ;) Köln Hbf -Frankfurt Flughafen är för övrigt Tysklands snabbaste direktlinje, rekommenderas om du vill passa på att se Köln på vägen!
 
Toppen