Senaste nytt

Plus ett äpple och trippla poäng. Sas Plus: Göteborg-New York

GOTATH

Medlem
Ser att många på forumet har firat den magiska gränsen 1000 inlägg i dagarna och nu är det min tur! Det tänkte jag fira på samma sätt som när jag spräckte 500 inlägg, nämligen genom en reserapport!

När jag skriver detta är våren långt kommen och tanken på vinter är tämligen avlägsen. Men låt oss nu backa bandet till en vinterdag i december då jag får ett mail från Sas. Mailet låter meddela att det ges trippla poäng på resor till det stora landet i väst, USA. Detta låter extra lockande eftersom det börjar dra ihop sig för min årliga USA-resa, som ännu ej är bokad. Efter att ha fått en voucher på 300€ från en överbokning tidigare under hösten gör jag en bokning av en resa Göteborg-Köpenhamn-New York- Stockholm-Göteborg i Sas Plus. På grund av vouchern tvingas jag göra en bokning via telefon och eftersom detta är sent på kvällen är endast den engelska kundtjänsten öppen. Det tar sin lilla tid att få igenom allt och då reservationen är lagd får jag skicka in mina vouchers med snigelpost till Sas. Det tar cirka två veckor att få bokningen biljetterad och jag blir orolig om jag nu kommer få mina trippla poäng. Kontaktar Sas via chatten och får varierande svar. Nu är nästa steg att ansöka om uppgradering till Business via Optiontown. Betalar 162€ och 152 €.

Vintern rasar ut bland våra fjällar och det är tid för avresa den 22 mars 2014. Mitt mål har varit att skriva denna rapport mycket tidigare än vad jag gör nu, så minnena kan stundtals vackla, men vi låter bilderna tala tycker jag!

Sas Lounge GOT
Efter att ha lämnat av tomma väskor i incheckningen blir första stoppet i Sas Lounge. Äter en lättare frukost och njuter av tystnaden. Det är skönt att för en gångs skull inte vara här vid halv 6 utan vid 8-tiden.

Göteborg-Köpenhamn
SK443
CRJ900
0930-1020
20140322_085332-1.jpg
1 A och C var reserverade för mig och mitt resesällskap i denna CRJ900. På vägen ner till Köpenhamn serverades en macka och en kopp rykande té.
20140322_094158.jpg

Sas Gold Köpenhamn
Hade ganska lång transfer så ett besök i flaggskeppsloungen stod högt på listan. Upp med guldkorten och upp för trappan till BC-hörnan. Under vistelsen blev det några glas vin och öl för att fira in semestern. Tuborg Påskebryg var en trevlig överraskning.
20140322_103030.jpg

Köpenhamn-New York
SK909
A340-300
1220-1615

Go to gate visades tidigare än vad jag är van vid. Inte så konstigt eftersom jag innan endast flugit inom Europa med Sas. Passkontrollen gick smidigt och väl framme vid gaten visade vi våra boardingpass och visades in i en fålla. Där såg jag till min förtjusning att det blivit equipment change från A330 till A340 med Star Alliance-målning. Ett litet väntande i gaten innan det var dags att kliva ombord bland de första. Min Optiontown hade tyvärr inte gått igenom. Installerar mig snabbt på 15A i Plus och börjar utforska stolen. Märker att det går att luta den lite mer än ekonomistolar och att den är bredare. Konfigurationen är 2-3-2 jämfört med 2-4-2 i Go. Benstödet gillar jag. En kudde och filt som även används i Business Class låg på stolen. Som synes används skynke mot Go. Pluskabinen känns stor, men ändå lite privat. Under boarding syns tydliga spår av den svenska avundsjukan på de som passerar förbi till GO.
IMG_7523.jpg
IMG_7528.jpg
IMG_7529.jpg

Studerade menykortet ett tag och lade upp en strategi för drickandet och snacksandet. Samma meny som inom Europa. Hade hoppats på lite mer variation i menyn då jag är lite trött på Plus-utbudet.
IMG_7536.jpg

IMG_7540.jpg
Önskar att man satt längre fram... ;) (eller?)

Efter en behaglig take off började servicen med en aperitif som för mig bestod av en G&T och Mousserande serverat med lite nötter. Härlig ekonomikänsla med bubbel i plastglas!
IMG_7545.jpg
IMG_7552.jpg

I Plus finns en val mellan två olika varmrätter till skillnad från i Go där de får nöja sig med en rätt. Valen stod mellan Biff à la Lindström och Torskfilé med potatismos (som var exklusivt för Sas Plus). Jag tog biffen och mitt resesällskap tog fisken. Till förrätt serveras parmaskinka och grönsaker. Efterrätten var en form av morotskaka(?). Lunchen var mycket god och det är en bra ekonomimåltid. Rött vin till detta och för efterrätten en kopp té i porslinsmugg samt Sas-drinken Cognac och Amarula.
IMG_7554.jpg
IMG_7555.jpg
IMG_7556.jpg


Efter maten blev det film och serier på surfplattan. IFE-skärmen var liten och svarade ganska dåligt på tryck. Ljudet var katastrof så jag gav upp ganska snabbt. Beställer in en öl och lite chips. Praktiskt med cupholder i armstödet och loungeläget (det vill säga max lutning) som uppskattades för filmkollandet. Flygvärdinnorna gick regelbundet genom kabinen med vatten, juice och andra drycker. Vid ett tillfälle hade de även en bricka choklad.
IMG_7559.jpg
IMG_7560.jpg
IMG_7565.jpg

Tiden går och det blir dags för den andra måltiden. Nu serveras smörrebröd. Det var länge sedan jag åt smörrebröd så det smakar mycket bra. Till det även en frukt- och chokladkorg. Ett stort äpple på väg till stora äpplet kanske?
IMG_7567.jpg
IMG_7571.jpg

Inflygningen görs parallellt med Manhattan som bjuder på en vacker vy.
IMG_7587.jpg

Imigration går ganska snabbt och väskorna kommer bland de första. Mot Manhattan! Tar Airtrain och lokaltåget in till Penn Station och går en kort promenad till Radisson Martinique.

Radisson Martinique
IMG_7718.jpg

Väl framme på hotellet upptäcker jag att det inte alls är lika maffigt som jag hade tänkt mig, men läget är kanon. Kommer fram och ska checka in och ber om Club Carlsson Gold-uppgraderingen. De har uppgraderat mig, men de har inget rum ledigt för än om 3 timmar. Alternativet är ett rum utan uppgradering. Bestämmer oss för att vänta, en uppgradering säger man ju aldrig nej till. Eller? Får drinkvouchers för Café Martinique. Äter en burgare och kommer tillbaka till receptionen vid 20, som avtalat. Inget rum än. Får vänta ytterligare en timma innan rummet är klart. Åker upp på 18:e våningen, även kallad Penthouse 2, och får ett... ja något excecutive rum känns det inte som. Två sängar, badrum, tv, garderob.
IMG_7622.jpg
IMG_7624.jpg

Går till loungen för att koppla av, men får besked att den är stängd för renovering och att den ska öppna i slutet av veckan. Visst öppnar den, men utbudet är ingen höjdare. Eller vad sägs om kaffemaskin, äpple, kallt vatten och några bars?
20140323_082735.jpg

Välkomstgåvan var 4 små praliner. Hissarna är ett kapitel för sig. Tog nästan 20 minuter att komma ner till lobbyn vid vissa tillfällen. Klagade för Hotel managern att rummet var en besvikelse och att det saknades saker såsom badrockar och tofflor. Han lyssnade med bästa amerikanska servicekänslan och löste problemen. Frukostbuffén var helt okej, men det finns betydligt bättre. Fick även argumentera så att även mitt resesällskap som bodde i samma rum fick gratis frukost. Frukosten ingår väl i rummet, inte på bonuskortet? Priset för hotellet var lite för mycket för det man får tycker jag. Bokade dock på en rate som gav 10000 extra CC-poäng per natt, så 5 nätter gav en hel del poäng som guld ;)
IMG_7728.jpg

Hur som helst är New York en favoritstad och denna gång lades fokus på matupplevelsen. Vi bodde mitt i Korea Town och det var kul att få testa koreansk mat. Åt även goda luncher i bland annat Soho och på UWS. Besökets musical blev Phantom of the Opera som var helt fantastisk. Är ingen operakille, men jag blev helt mållös av musikalen! Som sevärdheter besöktes exempelvis High Lane, linbanan till Roosevelt Island och Harlem. I Harlem åt vi hos Marcus Samuelssons restaurang Red Rooster. Mycket gott och vi blev till och med hälsade välkomna till Göteborg av självaste Marcus! Gick sedan därifrån ner till 60th street för härlig shopping på Ralph Lauren. Fick även vara med om en fantastisk blomsterutställning på Macys
20140323_184419.jpg
20140323_193116.jpg
20140325_132249.jpg
IMG_7650.jpg
IMG_7658.jpg
IMG_7696.jpg
IMG_7732.jpg

Till slut närmade det sig hemresa och för transporten ut till Newark stod Super Shuttle. Kostade 18$ per person inklusive två väskor. Vi var första stoppet och skulle till tre hotell för att hämta upp. Det blev ett jobbigt flängande ner till China Town och sedan upp till Times Square för att efter det åka ut från Manhattan och mot Newark i rusningstrafik. Resan tog närmare två timmar och man var helt slut när man kom fram till flygplatsen. Dags för lite avkoppling i loungen!
20140327_163311.jpg

I incheckningen frågade jag om uppgradering för poäng eftersom min Optiontown hade nekats ännu en gång. Men det var tyvärr fullt. Vägen genom terminalen förenklades betydligt med den gröna klisterlapp som betydde fast track genom TSA-kontrollen. Lång kö som vi bara gled förbi till blickar från den svenska avundsjukan.

Lufthansa Senator Lounge EWR
Nästa stopp blev inte Sas Lounge, utan Lufthansas nya fina Senatorlounge. Modernt och med bra utbud. Frågade försynt efter champagne och fick det snabbt levererat. Även påfyllning kom. Var vid det här laget ganska hungrig och matutbudet var mycket bra med både varma och kalla rätter. Provade en BC-drink; Hiller. God, men tog för mycket Campari.
20140327_173659.jpg
20140327_170837.jpg
20140327_170930.jpg
20140327_165712.jpg

New York-Stockholm
SK904
A330-300
1855-0740
20140327_173654.jpg

Gled ombord snabbt med en väl fungerande prioborarding. 17 A var sätet denna gång. Pushback skedde 1920 och takeoff blev 1935.
20140327_190305.jpg

I Sas Plus skulle denna kväll erbjudas ett delikat val mellan kött och pasta. Noterade att det nya konceptet i GO hade genomförts med betalning för ungefär all dricka. Det påmindes om att tidskrifter fanns i mitten av planet. Min IFE-skärm fungerade dåligt och efter påpekande till personalen startade den om och fungerande fint igen. Fick en idé om att göra en goodie-bag för att klara natten med bland annat öronproppar, surfplatta, bok etc. Väldigt nöjd med det valet eftersom sömnen inte blev något vidare. Servicen startade med en hot towel service och efter det blev det fördrink. Valde en mousserande och en G&T. Bad även om chips, men fick till svar att de var till försäljning för passagerare i Go(?!) och att de inte serverades i Plus. Påpekade att på överresan var chips gratis och att de hade fel, men personalen stod på sig och några chips fick vi inte. När jag kom hem skrev jag till Sas Customer Care och fick bekräftat att chips visst ingår i Sas Plus. Åter till flighten. Det hade tydligen varit party i plus på flighten över så allt mousserande var slut. Tack vare en trevlig flygvärdinna fick vi varsitt glas Champagne i glas. Snygg kompensering av Sas, men chipsfrågan irriterade mig fortfarande litegrann.
20140327_201459.jpg

Till förrätt blev det en cesarsallad. Huvudrätten var antingen fläskfilé eller hummerravioli. Efterrätten var en citroncheesecake. Maten smakade helt okej och Sas behöver verkligen inte skämmas över sin mat på longhaul i ekonomi.
20140327_203955.jpg
20140327_203959.jpg

Efter måltiden försökte jag sova lite, men som vanligt var detta svårt. Den extra lutningen i Plus gentemot Go gjorde ingen större skillnad för mig för sömnen. Det kan även berott på att jag inte var tillräckligt trött. Det har varit tillfällen när jag somnat i den mest obekväma stol.
20140327_212753.jpg

Vid 6-tiden serverades en efterlängtad varm handduk och apelsinjuice. Frukosten bestod av lite kallskuret, yoghurt, juice och varm dryck.
20140328_011715.jpg

Vi landade i ett soligt Stockholm på tid.
20140328_025623.jpg

Stockholm-Göteborg
SK151
B737-600
0925-1025

Spenderade lite tid i inrikesloungen och det var sedan tid för sista hoppet mot Göteborg sittandes i favoriten 1A. En mycket trevlig besättning som uppmanade oss att pröva mycket av sortimentet i Plus.
20140328_094540.jpg

Väl framme i Göteborg kom väskan relativt snabbt och efter en snabb taxifärd var vi åter i hembasen.

Sammanfattning
På long haul tycker jag att Sas levererar ett helt okej koncept. Stolen är bättre än i ekonomi, bra poängintjäning, bra utbud och bra markförmåner såsom lounge. Men priset är allt för högt för att det skall vara motiverat, liknande utbud fås i economy hos exempelvis Lufthansa och planen är lite väl slitna. Jag ser fram emot Sas nya kabin som kommer under de närmsta åren. Stolen gillar jag för en dagflygning, men för natten föredrar jag lite mer lutning. Allt är dock betydligt bättre än standardlutning i ekonomi. Optiontown är ett starkt argument till att jag kommer prova Sas igen på mina längre resor, även poängintjäningen. Resan bokades under julkalendern och under kampanjen om nya Eurobonus, så jag drog in 63000 Eurobonuspoäng som Eurobonus Guld. Detta räcker till en t/r till Usa.

I framtiden är Sas Plus ett alternativ om priset sänks och om det kommer en förmånlig deal att använda sina poäng på. Jag väljer att inte kommentera segmenten inom Norden eftersom de nu har ändrats. Jag hoppas att min rapport varit till belåtenhet och värdig mitt 1000:e inlägg. Nu börjar kampen mot 10000!
 
Last edited:

karho

Medlem
Vackert! Fina bilder och bra (och mycket!) text. Jag håller med dig om att Plus på longhaul är ett trevligt alternativ på dagflyg men sämre på natten.
 

HKG Flyer

Medlem
Bra jobbat!
Fin platta du har :).
Ser att du har samma problem med fodral som jag hade till. Gör som jag, åk till Taiwan (home of ASUS) och köp ett fint fodral ;)
 

011430121

Medlem
Grattis och välkommen till 1000 inläggs klubben.
Trevligt skriven reserapport.
Hissarna på Radisson på Manhattan är ett problem, var där nu i maj och en av hissarna var avstängd, ett tipps det finns en hiss till vänster strax bakom receptionen som det brukar vara färre som använder.
 

FlyingFire

Medlem
Trevlig rapport, jag har en Arlanda-Newark i Go nästa vecka, börjar tänka mig att optiontown på utvägen kan vara en grej för att flyga plus, på hemvägen har jag och min kompis platser G&H så då kan jag leva med det.
 

fcx

Medlem
Snygg rapport, och välkommen till 1000-klubben!



Trevlig rapport, jag har en Arlanda-Newark i Go nästa vecka, börjar tänka mig att optiontown på utvägen kan vara en grej för att flyga plus, på hemvägen har jag och min kompis platser G&H så då kan jag leva med det.

Kostar annars bara 15000 poäng för att uppgradera till Plus...
 

Alf

Medlem
Mycket trevlig rapport med många fina bilder. Gläder mej att du testar Hiller, man får som sagt vara lite försiktig med Camparin så den inte blir besk. Du får säkert många tillfällen att pröva den i sommar på balkongen och få till den optimala blandningen.
 
Toppen