Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

Jag har gjort en liten guide om vad man ska tänka på när man hyr bil i USA, på www.resatillusa.se/hyrbil-i-usa/.

Expertisen på det här området är väldigt stort här vet jag, så jag tänkte om det är någon som har något mer bra tips att bidra med? Saker ni inte håller med om?

All hjälp uppskattas :)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hyr av ett riktigt bolag, Avis, Hertz, National, Almo etc etc.

Skaffa alltid LDW och SLI. Det är de försäkringar du behöver. Hyr du via bolagens svenska hemsidor ingår ofta försäkringarna i priset direkt.
 

johan_fbg

Medlem
Sidan känns som en reklampelare för rentalcars.com med flera missvisande påståenden:

För bästa pris rekommenderar vi rentalcars.com
Inte nödvändigtvis. Ibland kan rabattkoder sänka priset rejält på uthyrningsbolagens egna sidor. Dessutom har jag varit med att självrisken på rentalcars.com varit så hög jag var tvungen att lägga till självriskeliminering vilket ökade den totala kostnaden. I bland kan andra bokningssidor som exempelvis Holiday Autos erbjuda bättre priser än rentalcars.com

Bokar ni via ett av uthyrningsföretag direkt så ingår nästan aldrig försäkring
Stämmer sällan om man bokar via de svenska sidorna.

Vill ni ha mer än en förare? Välj då ett något paket där detta ingår
Hos exempelvis Avis och Budget ingår en extra förare gratis inom familjen.

Via rentalcars.com så ingår stöldförsäkring och Kollisionsskydd
Jag har som sagt varit med om att rentalcars.com erbjuder en extra försäkring via Allianz för att sänka självrisken vilket gjort priset mycket dyrare.
 

Nemo

Medlem
Några korta kommentarer, utöver rekommendationen att man blir medlem i Motormännen om man ska hyra bil utomlands med specifika tips om USA och Kanada, som medlem ännu mera info och hjälp på medlemssidorna.
- Försäkring: exakt vilka försäkringar ger rentalcars (CDW/TP/LDW)? Är det en Total protection?
- Trafiken i USA är enligt min lilla erfarenhet mjukare men mer omfattande än i Sverige, inte tuffare.
- Parkering inne i de stora städerna (Chicago, NYC mfl), om man nu ska ha med bil dit in, är ibland privata ytor där man stannar bilen vid entrén, lämnar nycklarna och parkeringsvakten parkerar bilen. Kan vara bra att veta.
 
Jag förstår dig inte riktigt. Det är ju precis de bolagen som söks igenom. Jag tror inte genomsnittshyraren vill manuellt söka igenom deras egna sidor för att hitta bästa dealen. (Försäkring ingår också där).

Det var dock mer själva tipsen jag ville ha feedback på.
 

johan_fbg

Medlem
Jag antar att agehall menar att liknande siter (stämmer även om stora hotellsiter) är mellanhänder som kostar ganska mycket pengar. I förlängningen innebär det att vi konsumenter får betala mer eller får en sämre produkt.
 
För bästa pris rekommenderar vi rentalcars.com
Inte nödvändigtvis. Ibland kan rabattkoder sänka priset rejält på uthyrningsbolagens egna sidor. Dessutom har jag varit med att självrisken på rentalcars.com varit så hög jag var tvungen att lägga till självriskeliminering vilket ökade den totala kostnaden. I bland kan andra bokningssidor som exempelvis Holiday Autos erbjuda bättre priser än rentalcars.com

Bokar ni via ett av uthyrningsföretag direkt så ingår nästan aldrig försäkring
Stämmer sällan om man bokar via de svenska sidorna.

Vill ni ha mer än en förare? Välj då ett något paket där detta ingår
Hos exempelvis Avis och Budget ingår en extra förare gratis inom familjen.

Tack för tipsen. Med "för bästa pris" menar jag inte nödvändigtvis att det är omöjligt att hitta ett bättre pris, utan mer för en vanlig användare som vill göra en sökning.

Ändrat det med uthyrningföretag (gäller mer om man är i USA och bokar där).

De paket där förare ingår extra gratis kommer väl med i sökningen antar jag (det jag menar med välj ett sådant paket).
 
Jag antar att agehall menar att liknande siter (stämmer även om stora hotellsiter) är mellanhänder som kostar ganska mycket pengar. I förlängningen innebär det att vi konsumenter får betala mer eller får en sämre produkt.

Visst är det så. Samtidigt tycker jag att de tillför värde. Själv hade jag inte orkat söka igenom alla uthyrningssidor och jämföra deras villkor för att hitta bästa priset.
 

Senator

Moderator
Kolla gärna vad som ingår i ditt kreditkort, vissa kreditkort har faktisk också täckning för LDW och SLI. Det har jag via mitt Swisscard M&M Platinumkort.

Hyr man från flygplatser kan det vara bra att kolla om det finns närliggande anläggningar som inte har särskilda "facility fees" som kan kopplas till per dag trots att man enbart använder detta en gång.

Personligen hyr jag alltid från Hertz av gammal vana. Borde jag testa andra? Absolut, men det funkar för mig. Jag testar alltid olika priser från olika anläggningar i närheten av där jag är samt olika "deals" jag har access till.
 
Toppen