Senaste nytt

SAS Travelpass 12 månader och Miles & More

Under det närmaste året kommer jag att behöva fara fram och tillbaka mellan GOT och ARN, så ett årskort är snabbt betalt. Jag vill ha mina poäng på Miles & More för att behålla SEN. Jag har sökt runt på forumet men inte hittat det jag söker, så jag hoppas få lite hjälp av er med erfarenhet av den här kombinationen.

- Går det att få poängen från TP-resorna på Miles & More?
- Vilken bokningsklass bokförs? Om jag tar det på EB blir det C, men hur blir det med M&M?
- Andra för- och nackdelar?

Tack för hjälpen!
 

FFS

Medlem
- Går det att få poängen från TP-resorna på Miles & More?
-- ja, om bokningsklassen ger poäng hos M&M så ska det inte vara några problem. Du bör få 750p per flyg:
Miles & More - SAS: Earn miles when you fly
- Vilken bokningsklass bokförs? Om jag tar det på EB blir det C, men hur blir det med M&M?
-- bokningsklassen kan ändras om du åker codeshare men inte om du vill bokföra till ett annat program.
- Andra för- och nackdelar?
-- ??
 

Swisser

Medlem
Senator,
Hur flyger du för att klara av att få ihop 100,000 M&M miles med två F-klass resor till USA?
Det längsta du kan flyga är väl antagligen sträckan ZRH-LAX som är 5,938 miles enligt GCM. Utan status hos hos M&M ger en F-biljett T/R 3x2x5,938=35,628 M&M miles. Med minst FTL så får man ihop 2,699 miles mer alltså 38,327 miles. Sedan får man väl lågga till matarflyget i business ARN-ZRH T&R vilket ger 4,000 utan status och 5,000 med minst FTL-status. Du får alltså ihop max 43,327 på en T/R om du har minst FTL-status. Man når alltså inte upp till 50,000 M&M miles på en T/R-resa i F till USA eller har du hittat någon rutt som ger dig minst 50k M&M miles?
 
Tyvärr är detta numera en ganska usel affär:
Miles & More - SAS: Earn miles when you fly

Hade man legat kvar på 1 000 inrikes och 1 500 intra-Skandinavien hade det varit ett bra koncept att köra M&M, men vi talar här om 134 segment ARN-GOT om man bara skall åka för SEN nivå :) Två 30 000kr F resor till USA fixar SEN :)


Ja, du har rätt, men jag har 8-10 resor per år i C och F med LH, så jag känner att det är värt att spara poängen på M&M.
 

Senator

Moderator
Senator,
Hur flyger du för att klara av att få ihop 100,000 M&M miles med två F-klass resor till USA?
Det längsta du kan flyga är väl antagligen sträckan ZRH-LAX som är 5,938 miles enligt GCM. Utan status hos hos M&M ger en F-biljett T/R 3x2x5,938=35,628 M&M miles. Med minst FTL så får man ihop 2,699 miles mer alltså 38,327 miles. Sedan får man väl lågga till matarflyget i business ARN-ZRH T&R vilket ger 4,000 utan status och 5,000 med minst FTL-status. Du får alltså ihop max 43,327 på en T/R om du har minst FTL-status. Man når alltså inte upp till 50,000 M&M miles på en T/R-resa i F till USA eller har du hittat någon rutt som ger dig minst 50k M&M miles?

Absolut.. Men du måste åka en del United "A-klass" inrikes USA. Jag åkte LHR-ATL för 25 000kr förra året och fick ihop ca 40 000.. Så en bra rutt från ARN skulle vara:
ARN-GVA-ZRH-MIA-EWR-IAH-LAX eller ARN-MUC-FRA-MIA-EWR-LAX om routingregler tillåter detta. Där skiljer sig ofta UA, LX och LH lite..

Om man skall försvara FTL eller SEN och redan har 25% bonus skulle det bli ungefär om man åker med LH via MIA:
(2 000 + 1 500) * 1,25 + (4 832 + 1 085 + 2 454) * 3,25 = (4 375 + 27 206) eller 31 581 miles en väg. "It is called optimization" :)
 

NotRyan

Medlem
Tyvärr är detta numera en ganska usel affär:
Miles & More - SAS: Earn miles when you fly

Hade man legat kvar på 1 000 inrikes och 1 500 intra-Skandinavien hade det varit ett bra koncept att köra M&M, men vi talar här om 134 segment ARN-GOT om man bara skall åka för SEN nivå :) Två 30 000kr F resor till USA fixar SEN :)

Ouch, den där tabellen var ingen rolig läsning.. Det gör nästan fysiskt ont....

Man får alltså som mest 1250 miles i Plus för en resa ARN-ATH om man är kastlös, jämfört med 4000 poäng i Eurobonus.
Billigaste Minus-biljetterna ger 2000 poäng till Eurobonus, men bara 125 miles till Miles&Less...

[/OT]

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:
Toppen