NiNE
Medlem
Hittade en intressant paragraf i försäkringsvillkoren för AMEX Corporate Card som jag inte kände till tidigare:
5. Uppgradering av biljett
Om allmänt färdmedel är försenat mer än 4 timmar eller om den bokade avgången är inställd, eller om den försäkrade inte kommer med reserverat färdmedel p.g.a. överbokning ersätter försäkringen merkostnaden för uppgradering av färdbiljetten till närmaste högre klass. Detta gäller också för annat transportbolag än det ursprungliga förutsatt att annat bolag accepterar originalbiljetten. Uppgraderingsbiljetten ska, om möjligt, betalas med ett American Express Corporate Card eller Business Travel Account. Skriftlig anmälan om ersättningsanspråk, originalbiljetter, samt ett intyg från det ursprungliga transportbolaget om förseningen skall snarast sändas till Försäkringsgivaren. Ersättning lämnas inte om motsvarande ersättning kan erhållas från annat håll.
Är det någon som har provat detta eller har någon erfarenhet av hur det fungerar? Jag tolkar det som att jag kan köpa mig en uppgradering på AMEX bekostnad i följande fall:
Den ersättning jag får från det ursprungliga bolaget för förseningar eller IDB bör inte påverka ersättningen från AMEX som jag tolkar det.
5. Uppgradering av biljett
Om allmänt färdmedel är försenat mer än 4 timmar eller om den bokade avgången är inställd, eller om den försäkrade inte kommer med reserverat färdmedel p.g.a. överbokning ersätter försäkringen merkostnaden för uppgradering av färdbiljetten till närmaste högre klass. Detta gäller också för annat transportbolag än det ursprungliga förutsatt att annat bolag accepterar originalbiljetten. Uppgraderingsbiljetten ska, om möjligt, betalas med ett American Express Corporate Card eller Business Travel Account. Skriftlig anmälan om ersättningsanspråk, originalbiljetter, samt ett intyg från det ursprungliga transportbolaget om förseningen skall snarast sändas till Försäkringsgivaren. Ersättning lämnas inte om motsvarande ersättning kan erhållas från annat håll.
Är det någon som har provat detta eller har någon erfarenhet av hur det fungerar? Jag tolkar det som att jag kan köpa mig en uppgradering på AMEX bekostnad i följande fall:
- Mitt bokade flyg är försenat mer än 4 timmar och det finns plats i högre klass på samma flyg
- Mitt bokade flyg är överbokat och jag blir IDB, och mitt ursprungliga flygbolag bokar om mig till ett flyg med samma bolag vid en senare tidpunkt
- Mitt bokade flyg är överbokat och jag blir IDB, och mitt ursprungliga bolag bokar om mig till ett flyg med ett annat flygbolag
Den ersättning jag får från det ursprungliga bolaget för förseningar eller IDB bör inte påverka ersättningen från AMEX som jag tolkar det.