Senaste nytt

AMEX försäkringsvillkor och uppgradering av biljett

NiNE

Medlem
Hittade en intressant paragraf i försäkringsvillkoren för AMEX Corporate Card som jag inte kände till tidigare:

5. Uppgradering av biljett
Om allmänt färdmedel är försenat mer än 4 timmar eller om den bokade avgången är inställd, eller om den försäkrade inte kommer med reserverat färdmedel p.g.a. överbokning ersätter försäkringen merkostnaden för uppgradering av färdbiljetten till närmaste högre klass. Detta gäller också för annat transportbolag än det ursprungliga förutsatt att annat bolag accepterar originalbiljetten. Uppgraderingsbiljetten ska, om möjligt, betalas med ett American Express Corporate Card eller Business Travel Account. Skriftlig anmälan om ersättningsanspråk, originalbiljetter, samt ett intyg från det ursprungliga transportbolaget om förseningen skall snarast sändas till Försäkringsgivaren. Ersättning lämnas inte om motsvarande ersättning kan erhållas från annat håll.

Är det någon som har provat detta eller har någon erfarenhet av hur det fungerar? Jag tolkar det som att jag kan köpa mig en uppgradering på AMEX bekostnad i följande fall:
  1. Mitt bokade flyg är försenat mer än 4 timmar och det finns plats i högre klass på samma flyg
  2. Mitt bokade flyg är överbokat och jag blir IDB, och mitt ursprungliga flygbolag bokar om mig till ett flyg med samma bolag vid en senare tidpunkt
  3. Mitt bokade flyg är överbokat och jag blir IDB, och mitt ursprungliga bolag bokar om mig till ett flyg med ett annat flygbolag

Den ersättning jag får från det ursprungliga bolaget för förseningar eller IDB bör inte påverka ersättningen från AMEX som jag tolkar det.
 

tomle

Medlem
Jag har också funderat på den paragrafen när jag blev fast i Singapore för att inkommande plan blev 8h+ försenat.
Dock föll det på att jag hade en väldigt billig biljett (L-klass tror jag) så Lufthansa ville inte acceptera den som delbetalning till högre klass: Detta gäller också för annat transportbolag än det ursprungliga förutsatt att annat bolag accepterar originalbiljetten.
Frågan är alltså om Amex endast täcker kostnaden för uppgraderingen (vilket jag tror) eller om man kan köpa en ny biljett. Om de endast täcker kostnaden för uppgradering och man har en biljett som inte går att uppgradera (som i mitt fall) så hjälper det inte så mycket.

Var även väldigt svårt att få tag på Amex (julledighet och tidsskillnad) så jag ville inte riskera att behöva stå för den om Amex skulle ha nekat. Fick efter en del övertalning Lufthansa att boka om oss på Thai (och i en klass som gav 100% till EB).

Väldigt intressant om någon får ett svar från Amex angående denna.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Här är frågan om inte denna har ersatts med en senare.
Datumet som är angivet är September 2010 och jag har för mig att de villkor jag har på mitt Corp är från 2013. Men jag skall ta en titt
 

Valley

Medlem
Hittade en intressant paragraf i försäkringsvillkoren för AMEX Corporate Card som jag inte kände till tidigare:

5. Uppgradering av biljett
Om allmänt färdmedel är försenat mer än 4 timmar eller om den bokade avgången är inställd, eller om den försäkrade inte kommer med reserverat färdmedel p.g.a. överbokning ersätter försäkringen merkostnaden för uppgradering av färdbiljetten till närmaste högre klass. Detta gäller också för annat transportbolag än det ursprungliga förutsatt att annat bolag accepterar originalbiljetten. Uppgraderingsbiljetten ska, om möjligt, betalas med ett American Express Corporate Card eller Business Travel Account. Skriftlig anmälan om ersättningsanspråk, originalbiljetter, samt ett intyg från det ursprungliga transportbolaget om förseningen skall snarast sändas till Försäkringsgivaren. Ersättning lämnas inte om motsvarande ersättning kan erhållas från annat håll.

Är det någon som har provat detta eller har någon erfarenhet av hur det fungerar? Jag tolkar det som att jag kan köpa mig en uppgradering på AMEX bekostnad i följande fall:
  1. Mitt bokade flyg är försenat mer än 4 timmar och det finns plats i högre klass på samma flyg
  2. Mitt bokade flyg är överbokat och jag blir IDB, och mitt ursprungliga flygbolag bokar om mig till ett flyg med samma bolag vid en senare tidpunkt
  3. Mitt bokade flyg är överbokat och jag blir IDB, och mitt ursprungliga bolag bokar om mig till ett flyg med ett annat flygbolag

Den ersättning jag får från det ursprungliga bolaget för förseningar eller IDB bör inte påverka ersättningen från AMEX som jag tolkar det.

Det var allt samma villkor på senast gällande försäkringsdokumentation.

Har varit med om punkt 2 och punkt 3 och utnyttjat delar av Amex-försäkring. Men nu var det en väldigt massa år sedan och det var inga problem över huvud taget. Resekostnader t/r flygplats under väntetiden till nästa flight plus mat stod Amex för. Övrig ersättning, ombokning och även uppgradering sköttes av flygbolaget.

Men som det står så lämnas inte ersättning av Amex om den kan erhållas från annat håll. Dessvärre är det väl först när man råkar ut för något som man vet vad som gäller. Kan vara synnerligen godtyckligt från gång till annan.
 
Toppen