Senaste nytt

Är det verkligen okej att sälja EBG??

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
D

Deleted member 4971

Guest
Jag tycker det känns lite små lustigt när folk säljer/köper EBG status i forumet, exempelvis följande går att läsa i villkoren för givare av kort.

"The recipient of the donated EuroBonus card should be a recognized friend or a family member of the donor,"
 
Vi har dubbelkollat med SAS EuroBonus för att inte bryta mot några lagar, svaret är snarast att så länge det inte blir för omfattande eller publikt kommer ingen agera för att stoppa det. Och på BusinessClass är det trots allt väldigt begränsat och marknadsplatsen kräver 50 inlägg för att ens komma åt.
 

Jacob

Medlem
Vi har som sagt redan diskuterat detta med EuroBonus. De är förstås inte glada över detta (det är inte så det är tänkt) men kommer inte heller agera så länge det hålls på en högst begränsad nivå. Jag tycker vi har hittat ett vettigt upplägg då trådarna hamnar i ett delforum som inte är publikt för alla, för en begränsad grupp människor som ändå har någon form av relation.

Det är en gråzon där vi egentligen varken önskar att promota detta eller förbjuda det för sakens skull. Så länge det hålls snyggt och begränsat och inte ställer till med problem för någon får det tuffa på i nuvarande form.

Blir detta mer omfattande, dvs att det går över till att bli seriös handel med EuroBonuskort, är det dock inte omöjligt att EuroBonus drar åt reglerna betydligt hårdare.
 

Jonas C

Medlem
Blir detta mer omfattande, dvs att det går över till att bli seriös handel med EuroBonuskort, är det dock inte omöjligt att EuroBonus drar åt reglerna betydligt hårdare.

Tanken var väl från början att korten endast skulle delas ut till nära familjemedlemmar som inte reser speciellt mycket, vilket inte skulle medföra någon större belastning på lounger/fasttrack. Nu när SAS har infört familjekonto, är det inte bättre att de begränsar förmånen så att man enbart kan ge bort ett EBG kort till en familjemedlem som är ansluten till familjekontot?

Tror nog att det börjar bli lite allvarligt när folk säljer sina EBG kort på blocket och tradera…
 

jth

Medlem
Tror nog att det börjar bli lite allvarligt när folk säljer sina EBG kort på blocket och tradera…

Det är nog det som kommer att göra att de förändrar den här förmånen på något sätt (för det är jag övertygad om att de komma att göra förr eller senare). Att det annonserar här i en relativt begränsad krets på forumet kan de nog ha överseende med, men när folk (utanför bc.se) med EBD börjar inse att man kan tjäna en slant kommer det garanterat börja dyka upp till hbj på tradera och blocket. Och då kommer nog SAS dra öronen åt sig.
 

johhenrik

Medlem
Sen finns det ju en självreglering i trycket det skapar i detta. Om man reser mycket och därmed ökar belastningen märkvärt, då har man ju EBG iaf. Om man inte reser så mycket att man kan skaffa EBG själv, då ökar ju inte direkt trycket heller nämnvärt skulle jag tro.
 
Toppen