Senaste nytt

Fyra Turkiska ben - en dissekrering av Turkish airlines ekonomiklass

karho

Medlem
Flög fyra sträckor med Turkish Airlines förra veckan; T/R Amman från Stockholm, via Istanbul. Allt i ekonomiklass. Eftersom det har pratats mycket om Turkish airlines i business class men mindre om ekonomiklass i forumet tycker jag det är på sin plats med en grundlig genomgång, som jag nu ska försöka mig på. Dessutom är Turkish airlines en het potatis med starka förespråkare både för och emot - vilket jag alltid tycket är intressant, och gärna bidrar konstruktivt till dialogen med min bild.

Istället för att skriva sträcka för stäcka delar jag upp denna recension per avsnitt och klämmer in all fyra flighter per avsnitt istället. Förhoppningsvis mindre upprepning och lättare att läsa. Det blir mycket bilder då jag vill få med alla menyer, stolar och måltider. Bare with.

På flygplatsen - check in, boarding
På Arlanda inga problem, egen disk för Star gold och business class passagerare, har redan checkat in online för båda första benen så ska bara lämna min väska. Frågar snällt om seatblock, får till svar av vänliga kvinnan bakom disken att det är fullt så när som på en plats, men att hon håller platsen bredvid min så länge det går. Jag håller tummarna. Vid gaten står sen samma kvinna och när jag närmar mig för att fråga hinner hon före "-Du är här för att fråga om 12E fortfarande är blockat?" med ett leende. Japp svarar jag, och frågar om det hjälper om jag håller tummarna. "-Du behöver inte hålla tummarna så hårt" svarar hon. Boarding sker på två sidor om disken, TK Elite plus, TK Elite, Star gold, och business class på ena sidan, övriga på andra. Väl ombord visar det sig mycket riktigt att 12E blir den enda tomma platsen i planen (i ekonomiklass) - mycket uppskattat.

Redan incheckad för andra benet behöver jag bara dyka upp vid gate för sträcka nummer två. På skärmarna ser jag att flighten beräknas bli en timme sen. Framme vid gate visar det sig att flighten till Teheran tydligen ska gå från samma gate, och på den tid som vår flight egentligen skulle avgått. Således ett mindre kaos när det är dags för boarding till Teheran, eftersom även vi Ammanresenärer begett oss till gaten. "-Teheran only boarding now!" fick agenterna ropa ur mer än en gång. Hoppas ingen kom med fel plan, kan bli tokigt. När det väl var vår tur en timme senare var det föredömligt bra ordnat; småbarn, äldre, TK status, Star gold och business class fick gå på först, därefter delades resten upp enligt grupper A-D beroende på hur långt bak i planet man satt. A-gruppen satt alltså längst bak osv. Grupperna angivna på boardingpasset.

För returflighten fanns ej möjlighet att checka in online, då Turkish airlines inte erbjuder det från Amman. Alltså traditionell diskcheckin. Ett antal diskar öppna okristligt tidigt på Amman flygplats, varav en för business class / Star gold. Före mig, framme vid disken, står en rysk herre med en kalaskula, lite för tight tshirt som uppenbarligen inte pratar ett ord engelska eller än mindre arabiska. Han använder sin smartphone för att skriva in det han vill kommunicera på ryska och får fram (på skärmen) motsvarade fraser på arabiska. Detta är en ganska tidsödande process. Efter ett tag ledsnar checkinagenten och ber mannen kliva åt sidan och vinkar fram mig istället. Jag frågar om möjlighet finns till business class upgrade, antingen med cash eller på något annat sätt. "-Yes, business upgrade should not be a problem - come see me at the gate" svarar mannen bakom disken, och klottrar något oberipligt på boardingpasset, samt ringar in min TK*G status. Han erbjuder också mig att få en exit row window seat, om inte upgrade går igenom, vilket jag tycker låter bra. Väl framme vid gate ser jag aldrig till checkinagenten så jag frågar hans kollegor, och får till svar "-Sorry, you have not been upgraded". Boarding sker alla på en gång, men lugnt och städat.

För sista boaring för resan i Istanbul hade jag blivit incheckad i Amman. Ville dock undersöka möjligheten till upgrade eller blockat säte så jag begav mig landside och gick till business check in diskarna. Frågade om cash upgrade, fick till svar att det gick fint, kostade €360. Tackade vänligt nej. Frågade sen om möjlighet till blockat säte bredvid mitt, inga problem det löser jag fick jag till svar. Boardingupplägget detsamma som sträcka två, se ovan stycke. Funkade smidigt även denna gång med boarding enligt grupper.

Sammanfattning: Bra möjlighet att få blockat säte bredvid. Vet ej om det är officiell förmån, är TK Elite. Boarding smidigt. Bra samlat betyg.

Bilder flygplats:
IMG_2092.JPG
Boarding i Istanbul, ordning och reda!

IMG_2077.JPG
Gateområdet på Ammans flygplats, lugn och ro


Kabin och stol
Tre olika kabinvarianter på fyra sträckor. Två av fyra hade A321 med nya businessclass stolar (2-2 seating) och IFE i alla stolar. Mycket uppskattad feature i ekonomiklass, filmer tvserier musik etc. Man fick hörlurar, gick även bra att plugga in sina egna 3,5mm lurar för bättre ljud. En sträcka var en äldre A320 vilken hade väldigt bra benutrymme, 34" enligt inflight magasinet, och utfällbara fotstöd. Den sista sträckan en A321 utan IFE med standard acceptabelt benutrymme. Alltså blandade skurar, men alla acceptabla.

Enda plumpen i protokollet tillskrivs undertecknad. Då klockan var väldigt tidigt tyckte jag det lät som en bra idé med exit row window seat för flighten Amman-Istanbul. Det visade sig vara ett misstag. Visst hade man obegränsat benutrymme, men det vägde inte upp avsaknaden av armstöd vid väggen. I kombination med en storväxt herre i sätet bredvid som tog upp armstödet mot mig, och lite till, blev det rätt kass komfort. Men blockat säte bredvid mitt på övriga tre sträckor gjorde underverk för komforten.

Sammanfattning: En blandning av kabintyper, alla acceptabla. Undvik exit row window säte på de rader där det ej finns armstöd vid väggen. Benutrymme i A320 väldigt bra, nya A321 med IFE är väldigt trevligt.

Bilder kabin och stol:
IMG_2036.JPG
Stol Airbus A321, uan IFE

IMG_2035.JPG
Stol Airbus A321, utan IFE

IMG_2038.JPG
Benutrymme A321 utan IFE, faktiskt rätt tight

IMG_2050.JPG
Stol A321 med IFE

IMG_2053.JPG
Kabin A321 med IFE

IMG_2090.JPG
Benutryymme exit row window seat A321 med IFE

IMG_2089.JPG
Det här är väl f-n inte ok? Ribbing skulle fått stroke.

IMG_2087.JPG
Knappast raka vägen?

IMG_2096.JPG
Kabin något äldre A320

IMG_2097.JPG
Stol A320

IMG_2100.JPG
Stol A320

IMG_2103.jpg
Benutrymme A320 - magnifikt!

Mat och service
Här var resans höjdpunkt enligt mig. På den längre sträckan Arlanda-Istanbul och vv, som tar ca 3,5 timmar, fick man i ekonomiklass välja på två varma rätter. På den kortare turen Istanbul-Amman och vv, ca 3 timmar, fick man en varmrätt på kvällsflyget respektive varm frukost på morgonflyget. Full barservice tillgänglig på alla fyra flighterna. Servicen var varken till eller från, man fick beställa dryck i samband med maten, vilket gjorde att servering tog väldigt lång tid. Ville man ha något mer att dricka efteråt fick man be om det, vilket flera passagerare gjorde. Maten var genomgående god, för att vara i ekonomiklass väldigt god, väl i klass med viss mat jag fått i business class inom Europa *blänger argt på British airways*. Till varje varmrätt fick man även en liten sallad på brickan. Det ingick även en liten sötsak till efterrrätt. Varmt bröd serverades serparat. Den apelsinjuice som serverades på alla fyra sträckorna smakade faktiskt dessutom nypressat.

Säkerhetsaspekten är ofta något som disskuteras med Turkish airlines. Mitt inlägg har tidigare varit att jag uppfattat rutinerna som bristande. Denna gång tycker jag mig märka en förbättring, i alla fall på ett plan. Skylten för säkerhetsbätet var numera inte tänd hela vägen under någon av de fyra sträckorna, vilket tidiagre varit fallet när jag flugit med Turkish airlines. Skylten tändes dessutom några gånger under flightern, när det var turbulens. Således en förbättring. På punkten att alla passagerare reser sig upp och börja rota i väskor, ringa/ta emot samtal osv innan planet kommit fram till gate - ingen förändring. Fortfarande ingen åtgärd från kabinpersonalen som mest suckar och skakar på huvudet.

Sammanfattning: Maten helt klart över förväntan med varm mat/frukost alla fyra sträckor, och val av huvudrätt på de två längre benen. Dessutom fullt dryckesutbud på alla sträckor - och färskpressad juice! Toppbetyg mat och dryck. Servicen ok men inte mer.

Bilder mat:

IMG_2042.JPG
Meny Stockholm-Istanbul

IMG_2047.JPG
Bricka - Turkish style minced beef

IMG_2046.JPG
Turkish style minced beef - smakade gott!

IMG_2056.JPG
Meny Istanbul-Amman

IMG_2061.JPG
Bricka - Grilled chicken breast

IMG_2064.JPG
Grilled chicken breast - smakade ok.

IMG_2082.jpg
Bricka frukost Amman-Istanbul

IMG_2081.JPG
Varm frulle i ekonomiklass - smakade ljuvligt!

IMG_2105.JPG
Meny Istanbul-Stockholm

IMG_2110.JPG
Bricka - Rigatoni med tomatsås

IMG_2111.JPG
Rigatoni med tomat och parmesansås. Smakade ok.​

Totalbetyget kan inte bli annat än gott. Kanske det är på grund av övriga flygbolags generellt sänkta servicenivå som man blir så uppspelt av varm mat i ekonomiklass - men icke desto mindre är det ett trevligt inslag.

Frågor? Bring it! Tack för mig.
 

Agö

Medlem
Känns lite konstigt att flyga så här då Turkiet har god relation med Israel och Jordanien och Israel har diplomatiska relationer. Eller tillåter Israel inte andra länders flygplan att flyga över sitt land om flygning inte är till/från Israel?

Kanske detta?

Israel tightens aviation security as hijacking suspected in Malaysia flight disappearance - World Israel News | Haaretz

As the disappearance of Malaysia Airlines flight 370 continues to baffle investigators and aviation experts, Israel is tightening security standards for any flights that enter its aerial territory, according to a report by Channel 2.

With the strong suspicions the plane was hijacked, Israeli security and aviation officials held meetings and produced a series of evaluations in the past several days.

One of the conclusions they reached is that foreign airlines approaching Israeli airspace must identify themselves far earlier than was standard until now, the report said.

Officials decided on long list of additional security regulations but those will remain classified.
 

Jonas C

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Din upplevelse summerar Turkish Airlines ganska bra. Smått dysfunktionella men mycket trevliga. När det kommer till stolarna på A32X-flottan så tycks de ha en hel uppsjö av olika stolsvarianter och konfigurationer. Förhoppningsvis kommer dessa att bytas ut till en mer enhetlig variant i samband med att deras egenutvecklade NEK stol installeras. Benutrymmet i bakre raderna är dock riktigt hemskt, utan tvekan det trängsta jag har varit med om. Palazzi intyga om detta :)

Frukosten du fick mellan AMM och IST såg riktigt god ut. Kan det ha varit Börek måntro?
 
Jeg fik samme frukost (morgenmad) fra København til Istanbul. Jeg har gemt 3/4 af menuerne og selvfølgelig er det den fra denne flyvning jeg ikke har, men det var en form for luftig og lidt olieret tærte og den smagte rigtigt godt! Noget af det bedste morgenmad jeg har fået i Economy nogensinde.
 

Palazzi

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Jag är väldigt imponerad över serveringen, inte sett något sådant i ekonomiklass förut...
Senast jag flög långt i "Y" var med SWISS, och det är det bästa jag testat i den kabinklassen (flugit en del i Y innan).

Känner mig inte helt ovän för att testa TK i Y, OM jag tvingas flyga ekonomiflygningar. Bryssels Airlines känns också OK.

..... Benutrymmet i bakre raderna är dock riktigt hemskt, utan tvekan det trängsta jag har varit med om. Palazzi intyga om detta :)
......

Haha, det kan jag definitivt intyga. Då jag inte är speciellt lång (186-187cm) undrar jag hur en verkligt lång person ens får plats.
 
Toppen