Senaste nytt

Ringa kanske inte alltid är så smart...

agehall

Medlem
Ni som läser mycket här på BC vet säkert vid det här laget att jag har en del mycket bestämda åsikter. Bla rekommenderar jag alla att aldrig boka codeshare, någonsin. En annan sak jag brukar rekommendera, är att ringa bolagen när man ska boka en komplicerad rutt.

Nu ska jag ge dagens bekännelse: Jag har bokat codeshare. Eller iaf försökt.

Under en vecka eller så har jag plitat ihop en lite USA-resa som kommer att kombinera jobb och semester där borta i Augusti. Idag skulle allt bokas för att säkerställa att jag får ihop det på BA's IL28SALE rea.

I vanlig ordning ringde jag till BAEC i UK och försökte boka. Jag brukar ringa till Gold-line mha Skype och har alltid tyckt det har fungerat bra. Idag var dock inte Skype-gudarna med mig. Tre försök och jag gav upp. Sträckte mig istället efter mobilen och ringde. Efter att ha navigerat fram i telefonmenyn fick jag äntligen prata med en människa som utan problem matade in min färdiga rutt med flighter i sin dator tills dess att vi kom till BA001. ExpertFlyer visade I3 på den men hon hade I0. *ridå*

Jag tackade för hjälpen och bad att få ringa tillbaka då jag inte hade några färdiga alternativ. Två minuter senare hade jag dock identifierat att AA6229 (AA's codeshare med BA001) hade I7 vilket borde räcka. Så jag ringer upp igen och får tala med en yngre och väldigt trevlig Mark som först blir lite förvånad när jag säger att jag ska flyga AA LCY-JFK. Jag förklarar att det är tvunget för att få till maximalt med TP varpå han skrattar lite och säger "Well, that's a good way too keep one's gold card..".

Mark lyckas hitta alla flighter jag vill ha och vi kommer till den kritiska tidpunkt när datorn ska spotta ur sig ett pris. Det tar en stund och vi småpratar lite. Mark undrar lite nyfiket var man lär sig hitta sådana här rutter och jag berättar om flyertalk och BC. Till slut är datorn klar och jag förväntar mig 15200 +/-100SEK men Mark ger mig en quote på nästan 22kkr! WTF!

Nu börjar jag bli lite rädd att även dessa flighter inte har rätt tillgänglighet så jag frågar honom om vilka bokningsklasser han plockat. Det visar sig att han lagt mina domestic F som P och inte som A vilket jag vill ha. Jag ber honom ändra varpå han påpekar att han redan bett datorn boka det billigaste. Jag ber honom ändå ändra och till hans förvåning så blir priset lägre. (Vad var det jag sa!? :) ) Tyvärr inte så lågt som jag ville.

När jag ber honom tala om exakt vilka fare basis som använts, dyker en YUP-fare på ett segment i USA upp. Detta segment blir givetvis skitdyrt och sabbar allt. Tankarna far genom skallen - vad har jag gjort för fel? Det här ska ju vara en giltig route... Jag ber Mark kolla MPM för ARN-SFO medan jag knackar in min rutt i GCMap. Nu börjar Mark inse att han är ute på djupt vatten och förklarar snabbt att de inte har tillgång till sådant - de skickar bara sakerna vidare till second line om något inte stämmer. Tack vare ExpertFlyer kan jag dock själv snabbt konstatera att jag är 1000 miles under MPM så det kan inte vara något problem.

Mark föreslår nu att vi ska skicka det hela till hans fares department som får kontrollera om allt stämmer. Jag ger honom snabbt detaljerna från ITA Matrix och förklarar hur det hela bör se ut om det är korrekt. Mark dubbelkollar mina uppgifter och lovar att återkomma så snart han fått ett pris.

Nu blir man ju dock lite nyfiken - ska det verkligen vara så att både EF och Matrix har fel på samma kväll? Så illa kan det väl inte vara. Jag drar upp AA.com och börjar mata in en multi-city-resa. Eftersom man har lite erfarenhet av att lura dessa multi-city-sökningar som bara stödjer sex city pairs, så chansar jag på vad jag tycker är rimligt för att få fram samma flighter och trycker på sök. AA returnerar nästan omedelbart att det är fel på sökningen. *suck* Jag går igenom allt igen och bestämmer mig för att det visst är rätt så som jag matat in det och trycker på sök igen. Denna gång får jag dock upp flighter!

Omsorgsfullt går jag igenom och väljer rätt flighter enligt vad jag försökt boka. Väl klar (det är ett hästjobb att välja rätt!) så trycker jag på continue och väntar spänt på att sidan ska laddas. När priset dyker upp, så är det i princip på kronan vad ITA Matrix tyckte. Givetvis är även inrikes segment i USA bokade i A och inte i P.

Så, jag får nog ta tillbaka mitt råd om att ringa när man vill boka. Eller iaf veta vad man gör. Jag är mycket spänd på att höra varför BA ville ha ca 6kkr mer för samma biljett som jag plockade fram online.
 

AABack2ARN

Medlem
Man skulle i dessa fall önska att den man pratar med på BA (eller AA) kan ta emot exempelvis ett e-mail med informationen från ITA Matrix. Det skulle underlätta högst avsevärt.

Har nyttjat det en gång vid en AA-bokning hos TalAviation. Funkade klockrent. Saknar dem...
 

Dr. Miles

Expert
Lägg en timkostnad på 400kr per timme för nedlagd tid på "egenbokning" så ser din kalkyl inte lika bra ut ;)

Nedlagd tid är till och med längre än när man bokar online.
Berätta alla flightnummer, flygplatskoder, datum. Bokstavera sitt namn, dubbelkolla om allting är matad rätt.

Det var därför frågade jag en gång i tiden om det fanns något flygbolag/resebyrå som tar emot bokning via chat.
http://www.businessclass.se/forum/f...n-resebyra-daer-boka-billjett-genom-chat.html
 
Nedlagd tid är till och med längre än när man bokar online.
Berätta alla flightnummer, flygplatskoder, datum. Bokstavera sitt namn, dubbelkolla om allting är matad rätt.

Det var därför frågade jag en gång i tiden om det fanns något flygbolag/resebyrå som tar emot bokning via chat.
http://www.businessclass.se/forum/f...n-resebyra-daer-boka-billjett-genom-chat.html

Det är jätteintressant att läsa trådar som detta nu när man har ena foten i resebyrå-branschen.

Skulle någon betala för att ha en expert tillgänglig via chat/telefon eller hur ni nu vill kommunicera. Forumet? :)
 
Toppen