Senaste nytt

SAS - Låga intäkter per passagerarstol

Palazzi

Medlem
Nu hinner jag inte läsa mer information än den på di, men där anges måttet PASK (intäkt/passagerare/stol) men det står inte angivet kostnad/stol. Om det är en sänkning av kostnad/stol som är i linje med intäktsminskningen är det väl att betrakta som OK. ALlt beror ju givetvis på målbilden, och det är väl aldrig positivt med siffror som pekar nedåt.

Fler passagerare iaf...
 

Malu

Medlem
Samma nyhet står på DN och SvD som "Lyft för SAS i Maj", så det är en fråga om vad man fokuserar på. Sammantaget verkar utvecklingen gå mot fler passagerare, men med lägre intäkt per person. Inte så konstigt.

"Flygbolaget SAS passagerartrafik ökade med 7,8 procent i maj, enligt månadssiffror från SAS. Den så kallade kabinfaktorn, som visar hur pass fyllda flygplanen är, steg med 2,3 procentenheter till 75,8 procent. Samtidigt ökade bolagets flygkapacitet med 4,5 procent. Under maj flög SAS totalt 2,6 miljoner passagerare, en ökning med 7,8 procent."

Lyft för SAS i maj - DN.SE
 

thh

Medlem
Efter att bokat ett par inrikesflighter på SAS för första gången i mitt liv kan jag ändå köpa delar av deras koncept. Jag är inte intresserad av priobaggage eftersom jag inte checkar in något, jag är inte intresserad av ett skönt säte på en 50 min flight, jag är inte intresserad av flygplansmat under 50 minuter. Jag tror SAS har hittat något här, faktiskt.
 

Storsteffe

Medlem
Stämmer dessa siffror som någon hade sammanställt i DI?
May 2014. (Yield och RASK för April)
Norwegian RPK +45%. SAS +9,9 %
Norwegian Yield -13%. (0,46) SAS -17,6 % (0,85)
Norwegian RASK -6%. (0,36) SAS PASK -7,5 % (0,67)
Norwegian kabinfaktor +-0 % =77,0%. SAS +2,2% = 77,1%.
Norwegian antal passagerare +12%. SAS +8,8%
Norwegian 2,103 milj pax. SAS 2,668 milj.
Norwegian punktlighet 90,0% SAS 91,2%
Norwegian regularitet 98,8% SAS 99,3%
 

Nystrom

Medlem
Självklart blir siffrorna ingen munter läsning då priskonkurrensen är stenhård. Konkurrens är bra men den bör vara på lika villkor vilket inte är fallet mellan de etablerade bolagen och lågprisbolagen
 

johhenrik

Medlem
Hmmm... Nu är ju inte jag någon som flyger LCC, men konkurrensen är väl på lika villkor? Det står väl SAS fritt att göra som Norwegian?
 

Storsteffe

Medlem
Självklart blir siffrorna ingen munter läsning då priskonkurrensen är stenhård. Konkurrens är bra men den bör vara på lika villkor vilket inte är fallet mellan de etablerade bolagen och lågprisbolagen

På vilket sätt är det inte på lika villkor tänkte du?
 
Toppen