Senaste nytt

Vilka flygplanstyper rankas som de bästa för passagerarna?

Bizniz4u

Medlem
Efter timmar på BC's forum börjar jag nu förstå att det inte bara handlar om att boka en flight från A - B. Har förstått att det är en konst att lyckas boka både rätt datum, flygplanstyp och säte.
Därför undrar jag nu varför ni rankar olika flygplanstyper olika högt och hur en sådan samlad lista skulle kunna se ut. Kul om det kommer med info om stolar, underhållningssystem, ljudnivå i kabinen etc. Gissar att det blir mest rättvist att utgå från economy....;)
 

Dr. Miles

Expert
Helst på Airbus A330/A340 om jag sitter i ekonomiklass.
För då konfigurationen är ofta 2-4-2 i ekonomi. (undantag hos charterflygbolag, där klämmer de 3-3-3 på en Airbus A330. :eek:)

Jag har hört att Airbus A380 är också bra, men jag har ingen erfarenhet själv.
 

bL0m

Medlem
Bizniz4u jag tycker din fråga är riktigt bra! Jag har inte alls den erfarenhet av flygplan som AHO och agehall, men jag håller med dem gällande Airbus 330 och 340. Senast tillfället med Airbus så flög jag med Air Asias nya 340.

Norwegians Boeing är bekväma men det är på tiden att de byter ut sina Boeing 737-300. Deras nya 737-800 blir en bra flotta:

http://www.norwegian.com/se/om-oss/fakta/flygdrift-/boeing-sky-interior-/
 
Last edited:

Lonelyflyer

Medlem
när vi ändå är inne på ämnet så kan det vara bra att granska lite innan.
Jag åker till YYZ sista februari och hittade en bra resa med Air Canada, det jag inte kollade noga dock var att de flyger 767-300, den gamla härken - men om jag valt planet innan via LHR så var det en Airbus 330 och skillnaden i pris var typ 50 spänn.

Ibland kan det ju vara skillnad just med seat configuration (svenskt ord saknas?) och tv-skärmar m.m.

Nu har jag aldrig testat 767, och man sitter 2-3-2 och jag har fönstersäte, så jag e nöjd ändå!
 

Roger J

Medlem
Det viktigaste för komforten är väl sällan den exakta flygplansmodellen utan hur kabinen är inredd.
På kortdistans är Airbus 318/319/320/321 något bredare jämfört med Boeing 737-serien. Så det skulle generellt kunna tolkas som att det är rymligare i Airbus-serien eftersom man alltid har 3+3 säten i bredd i Economy Class.
På långflygen är det ju skönt om det är tyst och då verkar nya Airbus 380 vara en vinnare.
Men annars är det som sagt viktigast att ha koll på hur kabinen är inredd?
 

Patrik

Medlem
Boeing 757 för rå prestanda (tryckas bak mot sätet och upp på marschhöjd på kort tid), MD-xx modellerna, oftast väldigt stabila flygningar (låt vara att det är högljutt då, men det blir oftast bekväma flygningar, fattar inte varför boeing/airbus envisas med de korta tjocka planen som "vinglar" än hit, än dit när det uppenbarligen finns bättre konstruktioner med vingarna långt bak)

Longhaul så gillar jag också A3x0 planen, ser fram emot A350. Av boeings modeller gillar jag 777, men så har jag aldrig fått testa övervåningen på 747.
 

PYRZ

Medlem
Helst på Airbus A330/A340 om jag sitter i ekonomiklass.
För då konfigurationen är ofta 2-4-2 i ekonomi.

Håller med AHO. Är det ekonomi så är det A330/A340 som gäller. Man får dock fundera på vilken stol man bokar då en del 330/340 har en "låda" för underhållningssystemet under stolen framför som tar en hel del plats, så att man inte kan sträcka på ena benet. SWISS tex har "lådan" på B/D/F/K om jag minns rätt. Men det är sånt som man lär sig när man flyger en del :)
 

Roger J

Medlem
Hej alla, flyttade denna tråd till det allmänna Övrigt-forumet eftersom den i och för sig intressanta diskussionen inte rör SAS och Eurobonus specifikt.
 

palmen

Moderator
Nu reser inte jag speciellt ofta, men Qantas A380 från Sydney till Singapore var den i särklass bästa upplevelsen i economy för mig. Finns inget som varit i närheten av den komfort och utrymme man fick för benen (har långa ben och slår ofta i säte framför). Deras AVOD var också bra men där finns det säkert många andra som har mer eller mindre samma.
Det enda som kommer i närheten komfort-mässigt är att sitta långt bak i en B747 där det bara är 2 säten i bredd vid fönstret, då får man massa extra utrymme för benen, dock går det inte luta sig mot väggen för den är för långt bort.
 
Toppen