Senaste nytt

Ger återkommande sökningar verkligen dyrare biljetter?

Simon

Medlem
Något man får höra här och där ibland är att flygbolagens hemsidor känner av om man söker på samma resa flera gånger, och därpå höjer priset för att dina köpsignaler blivit tydligare. Precis som många på forumet så gör jag massor av sökningar, både i utforskande syfte och när jag väl ska boka något, men jag kan inte säga att jag märkt av detta. Men hur ligger det egentligen till?
 

johhenrik

Medlem
Jag har också hört detta. Dock aldrig av någon som jag skulle lyssna på för information som har med flygbiljetter att göra... Jag har aldrig märkt av det. Om det är något vi gör här allihopa är väl just det, söker en massa om o om igen etc.
 

agehall

Medlem
Nej.

Denna fråga dyker upp då och då, men inge har lyckats komma ens nära att bevisa det. Det finns dessutom massor av komplikationer som gör det i praktiken omöjligt, så som att de flesta bolag har publicerade fares och inte kan ändra dessa dynamiskt för en person.
 

johan_fbg

Medlem
Jag tror det är en myt som kommer från att flygbiljetter (generellt) går upp i pris ju närmre avresan man kommer.
 

mha321

Medlem
En variant på att priserna går upp är att man på vissa ställen faktiskt kan "låsa ut sig själv". Om man påbörjar en sökning och går tillräckligt långt i flödet så låses det pris man har. Om det då råkade vara sista biljetten tillgänglig till det priset, och man börjar om med en ny sökning (typiskt utan att klicka Avbryt, utan bara genom att börja om), så får man ett högre pris. Om man väntar en stund så gör den första sessionen timeout, och då kommer det lägre priset tillbaka. Enbart en sidoeffekt och inte medgetet, men om man inte vet hur systemen kan fungera så kan ge upphov till många missuppfattningar.
 

staff

Medlem
Nej.

Denna fråga dyker upp då och då, men inge har lyckats komma ens nära att bevisa det. Det finns dessutom massor av komplikationer som gör det i praktiken omöjligt, så som att de flesta bolag har publicerade fares och inte kan ändra dessa dynamiskt för en person.
Det är ju faktiskt både teoretiskt och praktiskt möjligt för resebyråer (dvs. återförsäljare av flygbolagens biljetter) att modifiera priser baserat på dina surfvanor (dvs. om du besökt webbplatsen tidigare och gjort en sökning på resan i fråga), eftersom det i dessa fall handlar om att öka marginalen något. Att flygbolagen skulle göra det låter inte rimligt precis som du säger, eftersom de har publicerade fares.

Det är egentligen inte alls komplicerat, och en stor del av reklamen på nätet fungerar på samma sätt. Många här inne har säkert sett banners (även på sidor som inte har med flygresor att göra) som pushar en viss rutt som man tidigare sökt på hos en resebyrå. T.ex. är jag till synes förföljd av banners som redan vet om att jag konstant letar efter resor mellan Melbourne och Köpenhamn. Detta kallas remarketing/retargeting.

Om den här typen av prisändringar faktiskt förekommer har jag dock ingen som helst aning om! Men det är definitivt möjligt!
 

agehall

Medlem
Jag är väl medveten om att tekniken i sig är enkel. Dock är strukturen på hur flygbiljetter prissätts ganska transparent vilket gör det otroligt svårt att genomföra för flygbolag. Vad skojare (aka resebyråer) gör skiter jag fullständigt i eftersom det enda de gör är att trassla till det.

Däremot kan man dock säga att resebyråer generellt sett INTE höjer priserna från de base fares som flygbolagen har utan snarare tvärt om - de säljer dem med förlust.
 

Palazzi

Medlem
Inte riktigt, men något liknande koncept:

Det jag sett bevis för är att priserna blir högre när man väljer "direkt till valda dagar" ist för kalenderalternativet. Jag vet inte om det är ett automatiserat påslag... Lågprisbolag x 3 var det iaf.

Jag har hört, från branschkollegor inom marknadsföring, att bolag iaf intresserat sig för detta med IP-baserade priser.... Då jag inte sett bevis så utgår jag från: a) Det är tomma rykten b) De lyckades inte bygga ett fungerande system

Att man lyckats hemlighålla det om det förekommer finner jag helt orimligt - för många personer inblandade.
 

agehall

Medlem
Jag har hört, från branschkollegor inom marknadsföring, att bolag iaf intresserat sig för detta med IP-baserade priser.... Då jag inte sett bevis så utgår jag från: a) Det är tomma rykten b) De lyckades inte bygga ett fungerande system

Jag utgår från att de inte har en aning om vad de snackar om. IP-baserad prissättning går att göra baserad på geolocation, men man kan inte använda IP för att göra targeting av en specifik kund, iaf inte innan IPv6 är ordentligt utrullat till de breda massorna.
 
Toppen