Senaste nytt

Varning!!! Kontroll av handbagagets vikt

Idag på Kastrup fick jag för första gången i mitt liv betala böter för att mitt handbagage vägde några kg för mycket. De vägde det innanför gaten och de var totalt oresonliga. Ha koll på handbagagets vikt om du ska flyga ifrån Kastrup, eventuellt är det en drive dom kör nu!

Uppdatering den 9:e juni, 2014:
Det här berör med största sannolikhet endast de som reser med Pegasus Airlines (och flyg med t ex KLM och Air Berlin där Pegasus Airlines är operating carrier). Ingenting tyder på att det generellt råder extra handbagagekontroller på Kastrup i nuläget.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: JNH
D

Deleted member 4971

Guest
Flög du lågpris är det väl något man får räkna med, det går inte att sälja en biljett för 17 kr och göra vinst ;)
 

JonW

Medlem
Idag på Kastrup fick jag för första gången i mitt liv betala böter för att mitt handbagage vägde några kg för mycket. De vägde det innanför gaten och de var totalt oresonliga. Ha koll på handbagagets vikt om du ska flyga ifrån Kastrup, eventuellt är det en drive dom kör nu!
Förstår inte folk som betalar böter för sånt. Det är väl bara att klä på sig lite mer kläder samt stoppa fickorna fulla,
Även om det hade funnits någon lag mot sånt (vilket det inte gör mig veterligen) är det obegripligt att folk ibland betalar 100 kr/kg + för att få behålla skitiga gamla underkläder o dyl.
Det är ofta t o m billigare att hälla ut taxfree-spriten än att betala övervikt för den!
 

chazzie

Medlem
Såsom många andra blir jag nyfiken vilket bolag det var. Jag har för övrigt för mig att British Airways hade någon policy om att handbagaget fick väga hur mycket som helst, bara man själv klarade av att lyfta upp det på hyllan.
 

nota bene

Medlem
Såsom många andra blir jag nyfiken vilket bolag det var. Jag har för övrigt för mig att British Airways hade någon policy om att handbagaget fick väga hur mycket som helst, bara man själv klarade av att lyfta upp det på hyllan.
Stämmer ang. BA. Dessutom vill jag minnas att EasyJet har detsamma (i alla fall upp till 23kg).

Jag har aldrig fått betala övervikt på handbagage, och skulle aldrig falla mig in att acceptera på något annat bolag än Ryanair. Då blir det incheckat istället - vilket bör erbjudas vid gate om de tycker att det är för tungt.
 

chazzie

Medlem
Stämmer ang. BA. Dessutom vill jag minnas att EasyJet har detsamma (i alla fall upp till 23kg).

Jag har aldrig fått betala övervikt på handbagage, och skulle aldrig falla mig in att acceptera på något annat bolag än Ryanair. Då blir det incheckat istället - vilket bör erbjudas vid gate om de tycker att det är för tungt.

När jag åkte EWR-LAX med United nu i maj så var det fullsatt och i vanlig ordning hade folk med sig massiva handbagage, då erbjöds incheckning gratis till de som så önskade. Min väska är ofta kring 10kg men inom ramen (precis) för måtten, jag har i princip alltid kamerautrustningen där i så därför vill jag inte checka den, men visst kan jag ta på mig BOSE-hörlurarna, kameran runt halsen med 70-200mm f/2,8-optik samt skaffa en enskild, extra, väska för laptopen och bära Androidplattan i handen, om nu flygbolaget tycker det är bättre =}
 

Crater

Medlem
När jag åkte EWR-LAX med United nu i maj så var det fullsatt och i vanlig ordning hade folk med sig massiva handbagage, då erbjöds incheckning gratis till de som så önskade. Min väska är ofta kring 10kg men inom ramen (precis) för måtten, jag har i princip alltid kamerautrustningen där i så därför vill jag inte checka den, men visst kan jag ta på mig BOSE-hörlurarna, kameran runt halsen med 70-200mm f/2,8-optik samt skaffa en enskild, extra, väska för laptopen och bära Androidplattan i handen, om nu flygbolaget tycker det är bättre =}

Just United är generösa.
Jag har för mig att de flyger mycket militär personal som får ta med sig ganska mycket, 3 ggr mer än normal pax tror jag?
Bredaxlade brukar de vara också :), tar mycket plats helt enkelt. Hamnade bredvid ett gäng militärer när jag flög från Florida med United en gång och det var inte så skoj, tur att det inte var så långt.

SAS väger väl ibland, tror jag varit med om det ifrån London. Kan minnas fel dock.
 
Toppen