Senaste nytt

Nu ger jag upp med Club Carlson Concierge

niksal

Medlem
Jag har varit nästan sedan start av Club Carlson en Concierge medlem. Tidigare år har jag aktivt styrt mitt boende till Club Carlson hotell, men nu har jag bestämt mig för att det inte är värt det längre, utan har inget emot att bli nedgraderad till guld eller statusmatcha mig till guld via EBG.

Orsaker:

-Ingen skillnad på rumsuppgraderingar mellan Guld och Concierge (undantagen är Radisson Blu Plaza i Oslo, och kanske Viking i Stockholm där jag konsekvent fått en Junior Suite)
-Personal känner inte till Concierge kortet
-Inga tilläggsförmåner för Concierge (frukost ingår oftast ändå i Norden, och poäng har jag så det räcker)
-Usel service de senaste gångerna jag bott på Radisson Blu

Senast jag bodde i Oslo bodde jag på ett Rica-hotell. Vilken skillnad! Trevligt bemötande, trevligare rum och bättre frukost (inte kryssningsbåt-känslan som hos de flesta Radisson Blu).

Är jag ensam om denna känsla eller har jag bara haft dålig tur?

Niksal
 

gdaily

Medlem
Själv är jag guld, men sedan de minskade värdet i programmet genom att ta bort onlinebokningspoängen så har intresset att försvara statusen rejält, och numera bokar jag bekvämast/billgaste hotell i stället för att gå en omväg med Radisson.
 

Alx

Medlem
Vad tråkigt när det känns så. Men jag förstår dig. Club Carlson har verkligen tappat i värde senaste tiden. Att hotellen dessutom återkommande verkar ha svårt att förstå sig på det egna programmet gör ju inte upplevelsen bättre.

Hilton Hhonors som är vårt primära hotellprogram sänkte ju även de värdet av programmet rätt rejält för något år sedan. Det enda som egentligen håller oss kvar är att Hilton än så länge är mycket konsekventa i sin hantering av statusgäster. Uppgraderingar etc. är självklarheter. Men även Hilton har så gott som helt suddat ut skillnaderna mellan sina Gold och Diamond medlemmar. En mycket trist utveckling som jag tycker mig märka av lite överallt i hotellvärlden.
 

011430121

Medlem
Tror att de flesta som åkte i första gruppen med Julkalendern till ATH blev nöjda, med uppgradering till gratis frukost, vin och frukt på rummet, om man blev uppgraderad till bättre rums kategori är ju alltid svårt att veta, själv hade jag ett hyfsat stort rum.
Har fått förmåner vid ca 70 % av mitt boende på Radisson, dock ej vid bokningar i London.
Är CCG (utan kort).
 

Jonas C

Medlem
Så länge 2-4-1 finns kvar tycker jag att Club Carlson är ett rimligt program. Har sparat åtskilliga summor under åren tack vare denna förmån. Det är visserligen trist att man inte längre får online bonus för hotellbokningar, men å andra sidan är det inte många hotellprogram som ger 20 poäng per spenderad dollar.
 

niksal

Medlem
Alla kommentarer bekräftar precis vad jag menar. Man får inte tillräckligt mycket mera som Concierge jämfört med Guld att det skulle vara värt det. Guld kan man statusmatcha till från SAS EBG eller de flesta andra hotellprogram, eller genom aktieköp. Man behöver alltså inte göra så mycket. Concierge kräver 30 stays eller 75 nätter, dvs ganska mycket. Men då skillnaden mellan servicen och förmånerna är obefintlig, what's the point?

Blir lite OT nu, men detta var precis vad jag var orolig inför SAS införande av Diamond. Hur kan de se till att Diamond får mer än Gold? Nu verkar de ju fixa det med en hel del olika förmåner enbart för Diamond. Club Carlson Concierge har inte samma differentierande förmåner, eller så har jag missat något.
 

FF#1

Medlem
Har flertalet gånger på ett antal hotell fått berättat att de bara uppgraderar till högre kategori för CCC inte CCG men det verkar som att det inte är värt skillnaden, bättre att välja hotell som har bra policy för CCG om möjligt... :)
 

EBGGOT

Medlem
Jag tycker detta är ganska genom gående för det det flesta programmen , urvattning av högsta officiella status nivån ... Jag bytte just från CC för några år sedan för jag tycker hotellen är för sunkiga i det städer jag bor (Europa). Dock upplever jag samma bemötande som HH Diamond som du beskriver som CCC - där är för lite skillnad mot guldnivån under.... Tråkig trend som gör att det blir svårt att motivera sig att man skall anstränga sig extra för att nå högst nivån!
 
Toppen