Senaste nytt

SK1004 från Arlanda till Luleå 20140605 vänder om pga bird strike

Thornado

Medlem
Sitter just nu på universitetet i Luleå och väntar på en kollega som ska flyga upp hit nu på morgonen. Fick just SMS från honom att han nu är tillbaka på Arlanda efter att de fått vända tillbaka och landa på Arlanda igen efter ca 22 minuters flygtid på grund av en "bird strike".

Verkar ha varit ganska odramatiskt och antagligen bara standardrutin, men får väl höra mer detaljer när han kommer hit. Tydligen ska de få åka norrut igen ganska snart (oklart om det är samma plan eller nytt plan).
 

jth

Medlem
Kollade på flightradar24, de vände tillbaka kl 08:31 på ca 9000 ft (3000 meter) efter ca 10 minuters flygtid så det är en ganska hög höjd för en birdstrike. De flesta gånger är det ju precis intill landningsbanan det händer. Så fort arkiven på liveatc kommer upp så ska jag lyssna och se vad de säger på radion. De kan ju ha blivit träffade tidigare men de skulle nog inte fortsätta och stiga efter det så jag förutsätter att det hände precis innan de vände tillbaka.
De bytte även bana för alla som landade (inkl SK1004) till bana 08 som nästan aldrig används, så det måste ha dånat över Märsta.
 
Last edited:

marbe166

Medlem
De bytte även bana för alla som landade (inkl SK1004) till bana 08 som nästan aldrig används, så det måste ha dånat över Märsta.

Bana 01L/19R är stängd p.g.a. arbete den här veckan och vinden har legat mellan 060-090 grader idag på morgonen, så det är anledningen till den ovanliga användningen av 08 för landningar.
 

mry

Medlem
Lyssnar jag på raditrafiken så kör de redan på morgonen innan SK1004 har lyft iaf.

ca 28 minuter in i http://archive-server.liveatc.net/essa/ESSA-App-Jun-05-2014-0600Z.mp3 hör man om birdstrike, de säger även att det är maintenance crew som önskar att de kommer åter till Arlanda efter att de pratat med dem och inte emergency som medför att de vill landa igen på ARN. Det hände alltså tidigare när de lyft och inte när de var uppe på den aktuella höjden.
 
Toppen