Senaste nytt

Söker enkel Göteborg/Köpenhamn - Istanbul juli

johan_fbg

Medlem
Letar efter en enkelbiljett till Istanbul den 12:e juli. Har hittat följande:

Köpenhamn - Istanbul med AirSerbia för 1050 DKK på ITA Matrix, går däremot inte att boka på AirSerbias hemsida.
Göteborg - Istanbul med Turkish för 2100 SEK på ITA Matrix i ekonomi eller 4000 SEK i business.
Göteborg - Istanbul - Frankfurt för 1600 SEK med Lufthansa på ITA Matrix. En billig open-jaw men ankomst 00:55 i Istanbul känns inte optimalt.

Uppskattar verkligen om någon sitter på en annan bra open-jaw eller har annat smart tips på att ta sig till Istanbul.

Varifrån vill du börja din resa? Göteborg eller Köpenhamn, alternativt Oslo eller Stockholm
Var är din destination? Istanbul (IST eller SAW)
När vill/behöver du resa ut? 12 JUL 2014
När vill/behöver du komma hem? -
Hur länge vill du vara borta? -
Hur många personer som skall resa? 2
I vilken kabinklass? -
Med vilka flygbolag vill du flyga med? -
Vad är din budget? (per person) 2500:-
Vad är det viktigaste för dig? Bra pris i förhållande till produkt. (ca 1500:- för eco eller 2500:- för business)
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Helst inte.
 
Air Serbias pris verkar tokigt, hos de flesta resebyråer ligger priset på den resan på över 5000 SEK. Ukraine International Airlines flyger från Arlanda till Istanbul Ataturk för lite drygt 1600 SEK, men då landar du 21:30. Om du inte behöver komma fram samma dag och vill förena nytta med nöje kan jag rekommendera följande upplägg: Oslo Sandefjord Torp till Bukarest med Wizz Air för knappt 700 SEK och i Bukarest checkar du in på ett partyhostel nära flygplatsen (t ex Booking.com: Taxi Hostel , Otopeni, Romania) för drygt en hundring och festar i rumänsk stil. Dagen därpå går det flera direktflyg till Istanbul, från 500 SEK.
 

johan_fbg

Medlem
Ett klart spännande alternativ och jag hade gärna festat i rumänsk stil om inte min gravida fru skulle med på resan. Men bra pris med TK på OTP-IST, tack för tipset!
 

taxvalp

Medlem
Tyvärr har Miles&Smiles kombinerade kampanj med rabatt på inköp av miles och bonusrabatt från GOT/ARN just upphört, men det går att köpa poäng och resa enkel väg i business som bonusresa (plats finns från CPH och ARN den aktuella dagen) för 300€ plus skatter. Ekonomi kostar 200€ + skatter så då är en vanlig biljett smartare.
 

Dr. Miles

Expert
Letar efter en enkelbiljett till Istanbul den 12:e juli. Har hittat följande:

Köpenhamn - Istanbul med AirSerbia för 1050 DKK på ITA Matrix, går däremot inte att boka på AirSerbias hemsida.
Göteborg - Istanbul med Turkish för 2100 SEK på ITA Matrix i ekonomi eller 4000 SEK i business.
Göteborg - Istanbul - Frankfurt för 1600 SEK med Lufthansa på ITA Matrix. En billig open-jaw men ankomst 00:55 i Istanbul känns inte optimalt.

Det kostar minst 3.400 SEK i verkligheten på Turkish Airliens webbsida.
Man kan tyvärr inte lita på ITA Matrix när man söker Turkish Airlines biljetter.

Screenshot20140603_4.png

Om du bokar samma flight som SAS Plus (Y klass, med SK flightnummer), går priset ner till 3.135 SEK.
Jag tror att det var fcx som tipsade tricket.

Screenshot20140603_5.png
 

Dr. Miles

Expert
Gnopps tricket nr. 10.

Boka som Göteborg - Sofia (Bulgarien) enkel. Hoppa av i Istanbul.
Det blir billigare än Göteborg - Istanbul.

Screenshot20140603_6.png

Den stora guiden till billigare flygbiljetter - BusinessClass.se

Gnopps skrev:
10. Vet du verkligen vart du vill resa?

Om du ska flyga ett direktflyg till en stad där flygbolaget har sitt flygnav är priserna ofta förhållandevis höga. Ska du exempelvis resa till Köpenhamn från Göteborg med SAS kan det vara billigare att boka Göteborg-Köpenhamn-London och sedan hoppa av i Köpenhamn. Detta eftersom flygbolaget vet att resenärer gärna betalar mer för direktflyg än anslutningsflyg. Bokar du en rutt där det krävs anslutning kan alltså priset vara lägre än rutten där det är möjligt med anslutning. Du påbörjar alltså resan som vanligt men hoppar sedan av i transitflygplatsen. Vänligen se varningarna i tips 8 igen eftersom samma gäller i det här fallet. Kom också ihåg att du alltid måste flyga flygen i ordning. Du kan alltså inte missa ett flyg på din biljett och sedan fortsätta med nästa flyg istället.
 

fcx

Medlem
Om du bokar samma flight som SAS Plus (Y klass, med SK flightnummer), går priset ner till 3.135 SEK.
Jag tror att det var fcx som tipsade tricket.

Det blir bättre än så, SAS Plus ska innebära att man får åka Business på TK.

(med reservation för att SAS kanske ändrat i codesharereglerna sen i våras)
 

Dr. Miles

Expert
Det blir bättre än så, SAS Plus ska innebära att man får åka Business på TK.

(med reservation för att SAS kanske ändrat i codesharereglerna sen i våras)
Det finns två SAS Plus för denna flight. En bokas i Y klass och den andra bokas i J klass.
Jag kan tänka mig att SAS J klass bokning blir man placerad i Turkish Airlines Business class, men frågan är hur det går för SAS Y klass bokning...
 

fcx

Medlem
Det finns två SAS Plus för denna flight. En bokas i Y klass och den andra bokas i J klass.
Jag kan tänka mig att SAS J klass bokning blir man placerad i Turkish Airlines Business class, men frågan är hur det går för SAS Y klass bokning...

Nu börjar det bli intressant (och lite OT). I SAS Plus ska det ingå loungetillgång i biljetten och "sittplats längst fram". Enda sättet att få det med en TK-biljett är att få en businessbiljett. Så tittar man på hur den kortfattade infon om SAS Plus ser ut så ska det vara solklart:

Capture.JPG

Det intressanta i kråksången är dock att SAS inte listar Istanbul bland de lounger man har samarbetsavtal med i sin loungelista. Och här finns det dessutom ett förbehåll att tillgång till lounge är "beroende på tillgänglighet". Däremot finns det inget förbehåll alls för "sittplats längst fram".

Slutsatsen är att vi bör tillfoga en bisats till Agehalls 2:a budord "Du ska inte boka codeshare om du inte vet vad du gör, och gör du det ska du ändå vara beredd på att bli besviken".
 

fcx

Medlem
Kunde inte hålla mig, så jag frågade chatten vad som gäller. Fick svaret att SAS inte själva vet, och att det kan vara olika beroende på vilken bokningsklass i Plus man har.

Till IST har man klasserna C, J och Y (i fallande ordning) i Plus, på enkel finns dock inte J. Själv har jag fått det att funka med "business-tricket" på J, men aldrig provat Y.
 
Toppen