Senaste nytt

Diskriminering av Arlanda-baserade resenärer

Jungle512

Ny medlem
Ny på forumet, så jag ber om ursäkt om denna fråga har diskuterats tidigare. Har inte RTFF helt och hållet ännu.

Ärende: -Diskriminering av resenärer utgåendes från ARN
-Bristande miljöhänsyn


Ponera att ni vill flyga ARN-AGP den 17 maj i SAS Plus. Tyvärr så går inte detta eftersom platserna tycks vara slut. Alternativen är GO för 3549 eller Full Flex för 4649 (inkl serviceavg)

pic1.png

Tänk om man ändå hade varit dansk. Då hade man kunnat flyga CPH-ARN-AGP i GO för 1723 eller i PLUS för 1964 kr.

Pic2.png

Om man hade varit norrman så hade det kostat 1814 att flyga i PLUS sträckan OSL-ARN-AGP.

pic3.png

Notera att såväl flygen från CPH såväl som från OSL ansluter till samma flight, SK1583, som ARN-resenären erbjuds.

Problemet är inte primärt att priser skiljer sig mellan de tre avreseorterna, utan snarare att SAS så konsekvent missgynnar resenärer som väljer att ha ARN som avreseort. För det första så väljer man att inte ens erbjuda PLUS från ARN när man samtidigt erbjuder klassen från både OSL och CPH. Uppenbarligen är det alltså inte SK1583 som är den trånga sektorn.

För det andra så väljer man att prissätta anslutningsflyget från OSL respektive från CPH till ARN med ett negativt belopp!
Det är alltså BILLIGARE att utgå från OSL eller CPH, och ansluta via ARN till SK1583 för resan till AGP än att endast flyga sträckan ARN-AGP med samma maskin.
Hur kan denna prissättningspolicy, bortsett från att ARN-baserade resenärer diskrimineras, vara förenlig med SAS miljöpolicy avseende CO2 reduktion?
Faktum är att det är billigare, jämfört med att boka ARN-AGP direkt, att ta ett morgonflyg ARN-CPH för att sedan hoppa på maskinen tillbaka till ARN och därefter kliva in på SK1583!

Detta är inget engångstillfälle. Faktumet att SAS så konsekvent väljer att prisdiskriminera ARN-baserade resenärer är deras val, men erbjud för böveln åtminstone alla klasser!

De borde även ta även en funderare runt hur deras miljöpolicy passar in i denna snurra.

Slutligen, anledningen till att jag postade detta inlägg här på forumet istället för att skriva ett brev till SAS var att jag idag råkade ut för två oberoende av varandra incidenter med SAS där deras hantering kunde varit mycket mer kundvänlig. Jag återkommer till dessa saker efter att jag först har läst in mig på forumet till undvikande av redundans.
 
A

Aurora

Guest
At det er diskriminerende eller synd for ARN-resenärer er en ting, det vet jeg ikke hvorfor er prissatt sånn. Men miljøfrågan kan du raskt glemme - utslipp från flygplan har inget med jordens globala klimat att gjøra :) CO2-kvoter innen luftfarten er svada fra ende til annen. Fly med god samvittighet! Hilsen hun som forsker på CO2-behandling.
 

Jungle512

Ny medlem
Om man nu har valt att ha en policy att reducera CO2 borde man kanske ha en prissättningspolitik som reflekterar detta val, oaktat vad forskningen visar. Allt annat är väl aningen hycklande?
 

Alx

Medlem
Välkommen till businessclass.se Jungle512

Det är inte ovanligt att flygbolag sätter högre priser på direktflyg. Anledningen är såklart att de inte bedriver välgörenhet och vet med sig att de KAN ta mer betalt eftersom de allra flesta resenärer föredrar direktflyg och är beredda att betala extra för det. Utöver det måste man väga in efterfrågan på olika marknader osv. Det finns hur många faktorer som helst som styr flygbolagens prissättning. Det är en hel vetenskap i sig.

Med resonnemanget att någon diskrimineras av SAS (vilket nog inte är fallet) så tror jag att våra danska vänner här på forumet kan vittna om att t.ex. SAS direktflyg på long haul ofta brukar vara mycket dyrare från CPH jämfört med om de hade utgått från ARN. En av anledningarna är såklart återigen att SAS flyger direkt från CPH. För att locka t.ex. svenskar att flyga via CPH behöver SAS i större utsträckning anpassa sin prissättning till konkurrenter som BA, LH, AY m.fl. eftersom det för svensken tidsmässigt är likgiltigt om han/hon byter i CPH, LHR, FRA eller HEL.

Detta sätt att prissätta biljetter är på inget sätt unikt för SAS utan ser ut på liknande sätt hos så gott som alla flygbolag. T.ex. är Finnair ofta väldigt billiga från ARN men extremt dyra från HEL.
 
Last edited:

Agö

Medlem
I gengäld är SAS longhaul i regel betydligt dyrare från Köpenhamn än från Stockholm som Alx skriver. Ibland får jag för mig att flyga MMX-ARN-CPH-BKK istället för CPH-BKK. Inte märkligt alls.
 

Agö

Medlem
På samma tema suckar min gode vän, bosatt i London, varje gång när vi gemensamt flugit från Europa. Air France har alltid haft billigare priser än British Airways för hans del.
 

JohnBrander

Medlem
ett morgonflyg ARN-CPH för att sedan hoppa på maskinen tillbaka till ARN och därefter kliva in på SK1583

Som beskrivet ovan, SAS är utsatt för konkurrens och måste erbjuda attraktiva priser för, i det här fallet CPH kunder och de alternativ de har att välja mellan. Det du ska göra är självklart som beskrivet ovan, och vara nöjd med hur du utnyttjat systemet, fått en billigare biljett och massa fler poäng.
 

agehall

Medlem
Välkommen hit Jungle512!

Du har just hittat ett av flygvärldens underbara fenomen som är omöjliga att förstå med normal logik. Problemet är att flygbolag prissätter biljetter från punkt A till B, utan att direkt ta hänsyn till hur många stop det blir däremellan. Detta får en massa konsekvenser som blir helt absurda ibland. Lägg till detta att man ofta tar ut lite extra för direktflyg och du får precis det du hittat.

Rätt utnyttjat blir detta dock till resenärens fördel.

PS.

Använd inte förkortningar i rubriker - det gör det svårare att söka och är emot forumets regler.
 

jumbooze

Medlem
Hej och välkommen.
Som en som flyger från CPH (bor i Skåne), brukar det se tvärtom ut så för mig känns detsom du har hittat undantaget som bekräftar regeln.
Mmånga gånger när Sverige har lägre priser så blir jag sugen på att flyga från mmx men den rutten hittas inte då.

(Litet tips om rubriker, här på forumet så försöker vi undvika flygplatskoder och dylikt. Detta för att det blir enhetligt och lättare att söka. )
 

JohnBrander

Medlem
ett morgonflyg ARN-CPH för att sedan hoppa på maskinen tillbaka till ARN och därefter kliva in på SK1583

Som beskrivet ovan, SAS är utsatt för konkurrens och måste erbjuda attraktiva priser för, i det här fallet CPH kunder och de alternativ de har att välja mellan. Det är en mycket marginell grupp som ser något positivt i en mellanlandning, vi på detta forum är inte representativt för befolkningen, så om man ska kunna sälja en flight med mellanlandning till någon större massa behöver prislappen vara attraktiv, inte konstigare än så.

Det du ska göra är självklart som beskrivet ovan, och vara nöjd med hur du utnyttjat systemet, fått en billigare biljett och massa fler poäng.
 
Toppen