Senaste nytt

Visumansökan transitvisum Indien

Jag håller på att ansöka om transitvisum för Indien. Ska vara 3 timmar på DEL för att ansluta mellan två flygplan.
Helt galna uppgifter man måste fylla i:

- Religion
- Synliga märken på kroppen (!?)
- Mina föräldrars födelseort och datum
- Mina arbetsuppgifter och information om arbetsgivare

"Were your Grandfather/ Grandmother (paternal/maternal) Pakistan Nationals or Belong to Pakistan held area"?

"Are/were you in a Military/Semi-Military/Police/Security. Organization?"

"Countries visited in last 10 years (comma separated)"

...listan är lång och mycket galen. Vad är era erfarenheter av detta?
 

Dr. Miles

Expert
Det var jättelänge sedan jag ansökte om indiskt visum men jag tror att de frågorna har funnits redan då.
 

sembl

Medlem
Jag håller på att ansöka om transitvisum för Indien. Ska vara 3 timmar på DEL för att ansluta mellan två flygplan.
Helt galna uppgifter man måste fylla i:

- Religion
- Synliga märken på kroppen (!?)
- Mina föräldrars födelseort och datum
- Mina arbetsuppgifter och information om arbetsgivare

"Were your Grandfather/ Grandmother (paternal/maternal) Pakistan Nationals or Belong to Pakistan held area"?

"Are/were you in a Military/Semi-Military/Police/Security. Organization?"

"Countries visited in last 10 years (comma separated)"

...listan är lång och mycket galen. Vad är era erfarenheter av detta?

Bara att ta bilder på dina passsidor och bifoga så slipper du skriva var du varit.
 

agehall

Medlem
Kom igen när du sökt visum till Saudiarabien - då inser du snabbt att Indien är en barnlek.

Dessutom, det är lite amatörvarning på att inte ha multipla pass. Det är så man kommer undan att lista alla länder man besökt sista tio åren... Alt skriver man bara Pakistan, vilket är det enda land de bryr sig om, och tar smällen att man åker på en 2-5h intervju med deras säkerhetstjänst på ambassaden.

Edit: Jag antar fö att det är i närtid du ska dit? Snart blir det ju visumfritt så man slipper dessa dumheter.
 

johhenrik

Medlem
Jag håller på att ansöka om transitvisum för Indien. Ska vara 3 timmar på DEL för att ansluta mellan två flygplan.
Helt galna uppgifter man måste fylla i:

- Religion
- Synliga märken på kroppen (!?)
- Mina föräldrars födelseort och datum
- Mina arbetsuppgifter och information om arbetsgivare

"Were your Grandfather/ Grandmother (paternal/maternal) Pakistan Nationals or Belong to Pakistan held area"?

"Are/were you in a Military/Semi-Military/Police/Security. Organization?"

"Countries visited in last 10 years (comma separated)"

...listan är lång och mycket galen. Vad är era erfarenheter av detta?

Jag skaffade ett multiple entry förra året. Vill minnas att onlineformuläret gav ett error när man skulle lista vart man varit senaste 10 åren. "Too many chars" vill jag minnas det sa. :)

Var iaf inga problem, det tog nån vecka att få det.
 

johhenrik

Medlem
Dessutom, det är lite amatörvarning på att inte ha multipla pass. Det är så man kommer undan att lista alla länder man besökt sista tio åren...

Det där stämmer inte för alla länder. En kompis med dubbla pass blev utfrågad i USA varför han varit i land X. Där hade han varit med sitt andra pass. Så det verkar fnnas utbyten "över passen" så att säga.
 

agehall

Medlem
Jag skaffade ett multiple entry förra året. Vill minnas att onlineformuläret gav ett error när man skulle lista vart man varit senaste 10 åren. "Too many chars" vill jag minnas det sa. :)

Var iaf inga problem, det tog nån vecka att få det.

Som sagt, så länge man inte skriver "pakistan" där så är det inga större problem...
 

henrik l

Medlem
Ska två vändor till Mumbai, bl a tack vare #Björnström 's tips om A380 och suites. Begärde doubble entry och två månader, fick 6 månader på mig. Den här processen var betydligt rappare än förra året när jag skulle ha konferensvisum. Men som sagt, det är en del att fylla i, alla länder får inte plats, så då får man väl se till att ha med dem som står i passet och undvik att ha att göra med Pakistan:D
 

Layzedad

Medlem
Ansökte om turistvisum till Indien i måndags, lämnade in ansökan hos Cox and King i Stockholm på morgonen och hämtade passet med visum kl 16.00 samma dag. Största problemet jag råkade ut för var att jag hade haft tidigare visum till indien och man skulle ange visanummer och utfärdandedatum. Detta var mindre lätt då det visumet satt i mitt danska pass som jag fick lämna tillbaka när jag sökte svenskt medborgarskap härom året. Tipset från Cox & King var att man fyller i 00000 för visumnummer och anger ett ungefärligt datum men det kan ju vara bra att hålla ordning på sina visum på något lämpligt sätt.
 
Toppen