Senaste nytt

Prisgaranti hos Scandic?

Höll på att boka ett rum på Scandic igår och märkte att en OTA var klart billigare. Tog en lång titt på sidorna men hittade inget om prisgaranti som alla andra kjedjor har. Ringde även upp Scandic för att fråga.

Telefontjänsten var mer intresserad att höja prisen på OTAn än att hjälpa mej. What gives?
 
Låter konstigt, OTA plockar ju direkt sina priser från scandics priser, och skall inte finnas öppet lägre in scandics egna. Det var en del av bråket mellan scandic o expedia, att scandic ville ha sina lägsta priser själva, medans expedia ville ha tillgång till allt.

Kan vara en lite detalj dock, om du bokar flera nätter så tar scandic priset på ankomstdagen och lägger den över hela vistelsen medans en del OTA får du priset dag per dag beroende på vilken raten som är öppen just för den dagen. Detta kan ge skillnad i priset över en hel vistelse både upp och ner beroende på ankomst dag.
 
Vill bara boka en natt. Det som hände efter samtalet var att jag inte fick något svar (som lovades) och priset från OTAn har nu försvunnit. Priset på Scandics sidor står oförändrat. Det är väl bäst att titta på någon annan kedja.
 

mattssok

Medlem
Vill bara boka en natt. Det som hände efter samtalet var att jag inte fick något svar (som lovades) och priset från OTAn har nu försvunnit. Priset på Scandics sidor står oförändrat. Det är väl bäst att titta på någon annan kedja.

Jag tror att det dåliga svaret av telefontjänsten har att göra med att Scandic har en prisgaranti i att priset alltid _ska_ vara lägst på den egna hemsidan. Om nu så inte var fallet gissar jag på att det blivit något fel vid prisladdning på just den OTA'n (vilken var det av ren nyfikenhet?).
 
Men hur skiljer sej det där från alla riktiga prisgarantier? Ett franchiseföretag vill säkert att alla köp går via dem och inte andra försäljare? Varför har alltså Scandic inte ett riktigt garanti var de belönar "konsumenten" och straffar företagaren?

OTAn var en av dom mindre, hittad via kayak.
 
Well eftersom det inte skall gå att boka billigare normalt sätt utan att ett tekniskt fel uppstått så skall ju ingen garanti behövas. Har under mina år bara sett en gång där det blev knas med booking.com och ett par bokningar droppade in på 450:- istället för 1250:-

Sälv undrar jag varför så många hotell väljer att släppa billligare priser till andra än på sin egen site, dom skall ju dessutom ha provision.
 

mattssok

Medlem
remymartin men de har ju en riktigt garanti, i alla fall om vi bortser från tekniska fel. För att verifiera kan du ju alltid ta en trivago-sökning och se ifall någon av dem slår priset på deras webb. Om du hittar fler sådana händelser håller jag helt med dig i att de har problem med den garantin.

På frågan varför hotell släpper billigare priser till OTA'er så kan jag bara spekulera i att de exempelvis: inte har en hemsida de vill satsa på och utveckla för att hantera den högra trafiken som kan uppstå, för att de inte vill bygga sin egen webb utan konkurrerar helt via OTA'er då de utgör xx% av de inkommande bokningarna, för att de fått en bra deal med OTA'n, för att deras strategi är att betala extra till OTA'en och hamna på förstasidan vilket i sin tur genererar bokningar och slutligen för att man i dag i stort sett måste finnas på en OTA och har förhandlat så pass dåligt att OTA'n kunde gå vinnande med att bli utlovad en "prisgaranti".

Bara några vilda spekuleringar men håller med i att om jag drev hotell så skulle jag vilja ha trafik in till min hemsida. Dock skulle jag även vara listad på i stort sett alla OTA'er men aldrig ge dem prisgaranti (dock _kanske_ prisparitet).
 
Blir lite offtopic men jag checkade just in, även om jag lovade bo annanstans. Tyvärr är Oslo en fattig stad med tanke på hotellkedjor.

Men oj hur jag ångrar mej! Jag borde faktiskt ha bokat ett annat hotell! Även om jag bokade på Scandics sidor fick jag faktiskt det minsta rummet på hela våningen (enligt floorplanen)! Jag har aldrig bott i ett mindre hotellrum!
 
Toppen