Senaste nytt

Rymd & flyg i USA

fcx

Medlem
Hej!

Behöver tips från mer resvana:

Ska till Chicago i höst och vill göra en liten "avstickare" för att titta på något med rymd & flyg-tema (samt håva in lite TP på domestic first). Är det någon som kan rekommendera eller avråda från någon av följande, eller kanske rentav komma med ett bättre tips på något att titta på?

Kennedy Space center
Houston Space center
Boeing Everett/Seattle
 

Flood

Medlem
Dayton, Ohio. Definitivt! Amerikanska flygets vagga och var USAF stammar från (och fortfarande har sin huvudutveckling). Jag var där för några veckor sedan, väl värt ett besök.

Du har USAF museum, som på en yta av åtta fotbollsplaner har B1, B2, B52, B36, F22, SR71, F114, ICBM osv:
National Museum of the United States Air Force - Wikipedia, the free encyclopedia

Bröderna Wright körde sin utveckling i Dayton (det var premiärflygningen som skedde i NC pga. bättre väderförhållanden) och det är därför även USAF hamnade här. Mycket finns bevarat i en Heritage park, där du också har Huffman Prairie som var det första flygfältet:
Dayton Aviation Heritage National Historical Park - Wikipedia, the free encyclopedia


De två attraktionerna ligger nära varandra och det är minst en heldag att hinna med båda. Det går ju att köra bil från Chicago, men du kan säkert hitta flyg till DAY också, även om det inte går några OneWorld direkt från ORD.


Både Houston och Kennedy SC är bra. Houston kan dock erbjuda Level 9-turen som ger en överhand om du måste välja. Den är en riktigt intressant "bakom kulisserna"-tur.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
En liten kortare avstickare är Museum of Science and Industry | Chicago med en hel del utställningar. Bland annat Wright Flyer, Transportation Gallery och du kan även testa Flight Simulators. Det ligger relativt centralt om jag minns rätt. Getting Here.

Rekommenderas varmt, även om det är mycket annat än flyg också. Gillar man även modelljärnvägar så är dagen räddad. För flygnördar finns även Boeings HQ i Chicago med en sevärd liten butik. Chicago Store
 

FFS

Medlem
Jag kan rekommendera "Steven F. Udvar-Hazy Center" precis bredvid Dulles Airport i Washington. Om du åker dit så gå en guidad tur. Det är gratis - både museet och den guidade turen.

Kennedy Space Center är också häftigt.
 

chazzie

Medlem
Jag kan bara instämma på "Level 9"-touren på Johnson Space Center i Houston, jag räknar det till min bästa reseupplevelse någonsin, fantastiskt kunniga och bra guider, liten grupp om 12 personer samt möjlighet att gå in och se saker som man inte ser alls på den vanliga touren. Det kostade kring $80-$90 om jag inte minns fel, men det tar hela dagen, lunch ingår och det är en upplevelse man sent glömmer. Jag har inte haft möjligheten att besöka KSC men har en resa till Miami inbokad i november så möjligen klämmer jag in den då också =}
 
Ännu en röst för US Airforce Museum i Dayton, Ohio. Måste vara världens bästa flygmuseum?

Jag var där 2004 och då hade dom redan F-22 Raptor och B2 Spirit i deras samling!
 

erc

Medlem
Wright Brothers National Memorial, Kill Devil Hills, North Carolina.

Wright Brothers National Memorial

Besökte stället sommaren 2006 och det var väl värt någon timme. Föreslår att bilturen sedan fortsätter till Hatteras med färja till Ocracoke Island och vidare sedan med färja till fastlandet. Mycket trevligt tur i vackra Outer Banks.

New Mexico Museum of Space History, Alamogordo, New Mexico

New Mexico Space Musesum

Förutom rymdmuseet finns mycket intressant i området. Spaceport America, Trinity Site och galna UFO-museet i Roswell. White Sands National Monument är absolut värt ett besök - vackert som tusan! White Sands National Monument
 

OnlyAFool

Medlem
Om du flyger hem från Chicago så hade de i höstas en utställning om Polska flygpionjärer(fler än man tror) i Terminal 5. Vet ej om den är kvar, men det kanske någon annan här vet?
 
Toppen