Senaste nytt

Transfer på Chicago O'Hare

Jocke13

Ny medlem
Befinner mig i San Francisco och ska på söndag flyga hem till Sverige.
Jag flyger från SFO till O'Hare med United Airlines och byter sedan till SAS för slutdestination Köpenhamn.
Grejen är den att jag har rätt tajt med tid, 1h 23min. Enligt SAS var det minimum tid dem rekommenderade för byte i O'Hare. Nu landar jag i Chicago vid 20:42 och lyfter 22:05, antar att det inte är i rusningstid just då.

Har ett par frågor om det finns någon med erfarenhet av typ samma byte.
Allt jag kan hitta på forum är när man flyger in i USA och inte ut.

1. Är det samma procedur med migrationen när man ska ut från USA?

2. Behöver jag checka in bagaget på nytt på O'Hare och gör jag det på terminal 5? Eller sköts detta när jag checkar in i SFO?

3. Vad händer om jag trots allt missar flyget, får jag pröjsa en ny flygbiljett? Jag har bokat allt genom SAS.

Tacksam för tips och erfarenheter på hur man smidigast gör ett byte i O'Hare när man ska ut från USA.
Jag är gröngöling på sånt här och är alltid annars ute i god tid.
 
D

Deleted member 4971

Guest
1. Är det samma procedur med migrationen när man ska ut från USA?

2. Behöver jag checka in bagaget på nytt på O'Hare och gör jag det på terminal 5? Eller sköts detta när jag checkar in i SFO?

3. Vad händer om jag trots allt missar flyget, får jag pröjsa en ny flygbiljett? Jag har bokat allt genom SAS.

Tacksam för tips och erfarenheter på hur man smidigast gör ett byte i O'Hare när man ska ut från USA.
Jag är gröngöling på sånt här och är alltid annars ute i god tid.

1: Nej, du visar biljett och pass, sen går du genom säkerhetskontroll.
2: EDIT: Felaktig info angående bagage EDIT:
3: Om du missar så bör du bli ombokad, men om UNITED landar på tid ska det inte vara några problem.

Jag och min bror flög 7 maj SFO-ORD med UNITED & ORD-ARN med SAS. Vi landade på Terminal 1, tog tåget till Terminal 5 och ja det blev stressigt, vi var bland dom sista att gå ombord, lååånga köer i säkerhetskontrollen på terminal 5. Totalt hade vi 1,46h transfertid, men det tog 20 minuter för oss att komma ur planet då vi hade fått plats 32E,F på UNITED. Men då landade vi också mitt på dagen, och fick den längsta kön till säkerhetskontrollen.

Vill inte göra smygreklam eller något (tar bort om det inte är okej) Men skrev lite om resan http://sas404.se/vagen-hem/
 
Last edited by a moderator:

Trox

Medlem
Jag åkte MIA-ORD-ARN med United och SAS i mars. Bagaget checkades in hela vägen i MIA och det var inga köer i Chicago.
 

Treo

Medlem
Välkommen!

Som sagt behöver du inte bry dig om bagage, men eftersom du ska byta terminal från 1 till 5 kan det bli bråttom.
Dessvärre måste du räkna med (kö för) ny säkerhetskontroll :(
 

Totopez

Medlem
Välkommen!
Jag har fixat bytet på ORD på mindre än 30 minuter flera gånger. Det kan ju underlätta om du försöker seata dig så nära utgången som möjligt på flyget från SFO, prata med personalen och förklara din situation. En gång när mitt flyg från SFO var sent in hämtade personalen mig innan vi var framme vid gaten så att jag blev först av.

Kön till säkerhetskontrollen kan vara lång, men don't panic! Känns det tight, så gå fram och prata med personalen där också.
Och skulle det värsta inträffa så bokas du om till nästa flight, eftersom du har en bokning hela vägen.

Trevlig resa!
 

agehall

Medlem
1:23 för ett byte domestic-international är rätt OK. Inte supermycket tid, men inte för lite heller imho. Följ bara skyltarna så ska allt lösa sig. Du behöver inte ta hand om något bagage i Chicago om du fått det incheckat hela vägen när du checkar in det i SFO.

Om du mot förmodan missar din anslutning så får du prata med SAS på plats. De bör kunna hjälpa dig.
 

Flood

Medlem
Om du mot förmodan missar din anslutning så får du prata med SAS på plats. De bör kunna hjälpa dig.

När jag missade 22:05-planet förra året pga ett sent inrikesflyg blev jag hänvisad ner till Uniteds diskar i Terminal 2. Samma för en kollega för några veckor sedan (bodde på Hilton ORD den kvällen och gick ner och sympati-hängde med honom). Kan iofs ha berott på att det var sent och SAS inte hade någon personal kvar.

Jocke13 Om du missar pga United är sena in ordnar de en ombokning till dig. Dock kan de vara svåra att få att ordna boende om det är väderrelaterat, det kan du behöva lägga ut och ta på reseförsäkringen.

Din stora fiende här är det kroniskt försenade amerikanska inrikesflyget. ;)
 

MaBe

Medlem
Hej

Jag har försökt googla min fråga, men inte hittat något svar angående internationell transfer.
Jag flyger United från Mexico city till Chicago och sedan vidare med SAS, landar på terminal 5 och flyger vidare från terminal 5.
1. Är mitt bagage incheckat hela vägen?
2. Om bagaget inte är incheckat hela vägen, behöver jag ut i terminal 5 för att checka in det igen?

Tack på förhand.
 
Toppen