Senaste nytt

Bokning för 9 personer - samma bokningskod?

Stefan62

Medlem
Jag ska boka en europa-resa i SAS Plus för nio personer. Alla ska i dagsläget bokas på samma flyg såväl på ut- som hemresa.

  1. Kommer alla att få samma bokningsnummer?
  2. Vad händer om någon måste boka om - blir det ett nytt bokningsnummer?
  3. I bokningsprocessen kan jag läsa att SAS Plus går att boka om och att avbokning med återbetalning sker, men inget om avgifter - är det fritt oavsett vilken Plus-biljett man bokat?
 
1. Alle får samme PNR

2.??

3. Du får ikke serviceafgiften retur, mener det er 30kr, ved afbooking. Ombookikg er gratis i samme bookingklasse, men hvis den ikke er tilgængelig koster det prisforskellen op til næste tilgængelige bookingklasse (med mindre du har fullflex (C))
 

agehall

Medlem
Bokar du alla på samma bokning så bokar antingen alla om eller ingen. Troligen är det bättre att göra 9 separata bokningar ifall det finns risk att någon behöver boka om.
 

flierman

Medlem
---Vad händer om någon måste boka om - blir det ett nytt bokningsnummer?---
Ja då agenten kommer att splitta ut denna person, men det finns en konstant referens mellan dessa bokningar som syns längst ner i båda bokningarna med referens till varandra. Väldigt vanligt med split PNR

Se exempel här: pnr.JPG

Bilden är från internet så förmodligen en bild från testmaterial eller liknande men jag blurrade namnet ändå...
 

mry

Medlem
Jag har varit med om att de frågat om de ska boka av en person eller alla när man ringt sas och avbokat och flera personer var på samma bokning, det går även att avboka en eller flera personer via Avbokning - SAS
 

Valley

Medlem
Bokad som Economy hos Lufthansa. Körs av SAS där det blev Plus. På biljett i SAS telefonapp stod bokningsklass S. I datorn bokningsklass U och på boardingkortet som precis laddats ner får jag M.
Verkade som klassen ändrade sig när jag bytte sittplats. Finns någon logik ?
 

palmen

Moderator
Bokad som Economy hos Lufthansa. Körs av SAS där det blev Plus. På biljett i SAS telefonapp stod bokningsklass S. I datorn bokningsklass U och på boardingkortet som precis laddats ner får jag M.
Verkade som klassen ändrade sig när jag bytte sittplats. Finns någon logik ?
M är ju ekonomi, så troligtvis kabinklass och inte bokningsklass.
 
Toppen