Senaste nytt

Från juli 2014 försvinner möjligheten att köpa poäng på Miles & More

Jonas C

Medlem
Det var ett tag sedan vi sist såg en "enhancement", men nu har Lufthansa ytterligare en gång lyft ribban för titeln världens sämsta bonusprogram.

I Juli 2014 försvinner nämligen möjligheten att köpa award miles för att toppa upp ditt Miles&More konto. Fram tills dess kan man fortfarande köpa upp till 20 000 miles för €35 per 1000 miles, inklusive en 20% bonus. Det är är visserligen ingen bra affär men det kan vara användbart om det fattas ett par tusen miles för att nå bonusresan man önskar.

Miles & More - It will soon no longer be possible to buy the miles you need for an award flight


Miles&More är numera ett av få bonusprogram som inte erbjuder möjligheten att köpa miles.
 

jumbooze

Medlem
Det finns väl fortfarande omvägar via hotellprogram med överföringsmöjligheter till Miles&Less om man behöver topup och där kan man ju köpa.
 

Dr. Miles

Expert
Köpa Coop Superpunkte (i Schweiz) kupong och lösa in den till Coop Superpunkte. Sedan kan man växla Coop Superpunkte till Miles&More miles.
Det finns dock årlig kvot. Jag kommer inte ihåg exakt men det var antingen 100.000 Coop Superpunkte eller Miles&More miles.
 

agehall

Medlem
Det är ju ingen jätteförsämring, men trist att se att M&M hittar fler sätt att göra sitt program sämre hela tiden.
 

henrik l

Medlem
Ett annat alternativ är att köpa SPG-starpoints, visserligen max 20 000 per år, normalpris brukar vara 35 USD/1000 poäng, men ibland har man reor på upp till 25%. Växlar man sedan in 20 000 poäng får man en bonus på 5000 poäng.
 

Senator

Moderator
Ganska övertygat att det finns en rejäl affärsproblematik bak detta. Det tidigare erbjudande var inte så bra, och därmed var det få om några som köpte. En konsekvens av det skulle i så fall vara en kostnad för en infrastruktur som ingen använder... Då är det ett enkelt beslut att ta bort.. Alternativt var värde per transaktion så lågt, men det skulle vara en annan förklaring för samma sak..

Men det finns nog ett enkelt affärsgrundat case, det tror jag..
 

henrik l

Medlem
Ganska övertygat att det finns en rejäl affärsproblematik bak detta. Det tidigare erbjudande var inte så bra, och därmed var det få om några som köpte. En konsekvens av det skulle i så fall vara en kostnad för en infrastruktur som ingen använder... Då är det ett enkelt beslut att ta bort.

Det låter som den vettigaste förklaringen. När jag har tittat på deras kampanjer konstaterar man snabbt att det inte är någon större vits att köpa mil när man jämför med andra program. Är det någon här inne som köpt? Vi är ju trots allt ganska köpgalna när det är bra erbjudanden:D Är intresset lågt i ett community som BC.se, lär det vara noll hos mera "normala" resenärer.
 

Jonas C

Medlem
Tror nog att det ligger i strategin att Lufthansa vill göra sitt bonusprogram så oattraktivt som möjligt för resenärer. I deras ögon likställs en lojal kund med kostnader, och deras idealkund är förmodligen någon som köper fullpris First, struntar i att utnyttja markfaciliteterna (för de informerar ju inte sina First resenärer om lounger eller dylikt) och inte har något FFP inlagt i bokningen.

Ironin i det hela är att Lufthansa gråter ut i media att de förlorar marknadsandelar till konkurrenter, vilket egentligen inte borde komma som en överraskning då man aktivt jobbar mot att jaga bort sina kunder.

Noterade för övrigt att man kan föra över Melia points till Miles&More med en växlingskurs på 2:1. Melia points går dessutom att köpa ganska billigt, så jag tror nog att det är en bättre affär. Kanske kan vara något för gdaily?
 
Last edited:
Toppen