Senaste nytt

Ofrivillig ombokning - vilken poäng har man rätt till?

varva77

Medlem
I förra veckan var jag bokad hem inrikes i USA med mellanlandning i EWR med SAS. UA som skulle ta mig till EWR blev försenad pga oväder vilket innebar att jag fick åka med LH via Munchen istället. LH brukar ju ge taffligt med poäng så nu undrar jag om det finns några undantag för att begära mellanskillnaden upp till SK metall? Jag har själv tidigare haft blandade erfarenheter men där jag inte orkat tjafsa. Nu kan det dock handla om dryga 3' baspoäng vilka jag skulle behöva.

"Poäng vid inställda flyg
Om du ofrivilligt bokas om från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel, kan du begära poäng enligt din ursprungliga resplan."

Detta har säkert dyftats tidigare men hittade inget på sökning.
 

agehall

Medlem
Eftersom jag råkade ha svaret framför mig så kopierar jag in det här:

Om du ofrivilligt bokas om från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel, kan du begära poäng enligt din ursprungliga resplan.

:)
 

Flood

Medlem
Jag försökte det en gång efter ombokning från SK till LH hem från USA, men fick bara till svar att jag hade ju fått poäng av ett annat *A-bolag. Orkade inte tjata.
 

agehall

Medlem
Om du fick mer poäng från din rerouting, så är det kanske inte så mycket att tjata om, men får man mindre (eller färre segment med SK om man jagar sådana) så ska man definitivt stå på sig.
 

NotRyan

Medlem
Jag försökte det en gång efter ombokning från SK till LH hem från USA, men fick bara till svar att jag hade ju fått poäng av ett annat *A-bolag. Orkade inte tjata.

Det där är ju bara för att personen du fick svaret från inte hade koll. Nästan samma hände mig när jag avbokade en bonusresa som jag hade bokat om en gång. SAS hade gjort återbetalning med hela beloppet minus 450 kr och hävdade att det var "serviceavgift". När jag sedan framhärdade att jag bara skulle betala 150 kr så fick jag tillbaka resten. Det berodde ju på att customer-service agenten inte riktigt hade koll, men när jag påpekade vad som gällde så var dom ju tvungen att skaffa sig koll :)

Så JA, om du får ett svar som inte stämmer - Ge dig inte, dom har inte omedelbar koll på allting och människor är av naturen lata :)
 
Toppen