Senaste nytt

Qatar Airways transfertid i Doha

henkedio

Medlem
Håller på att boka resa ner till Kuala Lumpur och är lite intresserad av Qatar airways kärra med byte i Doha, är dock lite fundersam om man verkligen klarar sköta transfer på 55 minuter där nere, är det någon som har erfarenhet av detta?
 

cmj

Medlem
I Januari i år bytte jag flyg i Doha, från München till Kapstaden. Hade liknande bytestid (55min) Missade min connection pga att min inkommande flight från München var försenad och landade 10 minuter innan flighten till Kapstaden skulle lyfta. Transfertiden är knapp, men flyter allt så kommer du att hinna, de är väldigt effektiva i Doha. I mitt fall så blev jag ombokad till Johannesburg nästan ett dygn senare och därifrån vidare med inrikesflyg till Kapstaden. Det var inte vad jag ville, men detta var det snabbaste sättet.
 

henkedio

Medlem
Det låter hoppfullt, då kanske man vågar sig på en sådan resa. Alternativet är 6 timmar i Doha och vad jag har förstått så verkar det inte vara någon kul flygplats, Skulle jag då missa det första flyget så får jag en ny chans några timmar senare. Kan helt klart vara värt ett försök. Blir tyvärr ekonomi ner, men enligt Skytrax "awards" så har dem bäst ekonomiprodukt av samtliga flygbolag. Hoppas det stämmer.
 

Gus

Medlem
Det borde gå med 55 minuters bytestid. Personligen hade jag dock tagit flyget som ger 6 timmar i Doha. Dels är det skönt att sträcka på benen lite och dels hinner du då besöka spännande Doha för att exempelvis röka lite vattenpipa (flygplatsen ligger nära staden). Ja, det stämmer verkligen att Qatars ekonomiprodukt är bra! Jag blev väldigt ompysslad av personalen samt att mat och dryck smakade utmärkt!
 
Premium Terminal är trevlig (finns test här på BC) men ekonomi terminalen är nog bland det värsta jag upplevt.

Mitt tips: ta 6 timmar i Doha. Boka Limo t/r till Ritz-Carlton och kör spa + middag/drinkar. Gjorde exakt det förra året och det var fantastiskt bra!!
 

Unicornone

Medlem
De har väl inte öppnat den nya terminalen än? har för mig det var under 20112, precis som Björnstörm skrev så är deras ecoterminal sjukt dålig. finns ett hamburegerhak och ett fik samt en hyggligt stor Taxfreeshop. Rökning är i princip tillåten överallt och toaletterna är ju som toaletter ofta är i muslimska länder. Har endast hittat en sämre toalett på senare år, toaletten i en avgångsgate på DPS som saknade ac och spolades kha en hink som fylldes i städskrubben intill :=) Enda uppsidan är att Balineser är trevliga vilket sälla när fallt med personalen på Doha...
men en timme borde gå beror ju lite på var planet parkeras och köläget i terminalen, vi åkte buss i 19 minuter vid ett tillfälle, vid ett annat var det typ 100 meter till terminalen.
 

Unicornone

Medlem
kom just på ett par negativa saker med Qatar, det ena iaf om du flyger ekonomi: kyckling, kyckling, kyckling, kyckling, kyckling, kyckling så många ggr serverades vi kyckling på en ToR ARN-DPS. Kanske var kycklingens år men fan vad jag längtade efter en torr flygfisk på brickan...

Det andra är om/när ditt bagage blir mördat. min välflugna Cavaletväska lyckades de spräcka och göra hål på på två olika ställen på hemresan, på ARN knallade jag till baggage claim och reklamerade saken inga problems so far, skulle få ett brev hem sa de. Efter ett par veckor rngde jag och efterlyste brevet varpå det faktiskt kom. Fick då springa till en väskkedja och lämna in den där tillsammans med mitt krav. Eftersom väskan var 7 år så ljög jag givetvis och sa att den var tre år och inköpt för 4700+moms, efter tre veckor till så kom så Qatars besked: 540:- skulle jag få att köpa ny väska för då de tillämpade avskrivning... hade jag alltså varit ärlig så hade jag fått noll kronor eftersom väska då hade varit avskriven. nu rejectade jag saken och bad dem fara åt varmare trakter tillsammans med kycklingarna... (de skulle givetvis behålla min väska om jag accepterade de 540:)

Väskan? ja den har varit ute o rest några gånger till sedan dess, senast nu före jul till EWR och i februari bär det av till BKK med en fin tvåkomponentslimning!
 

henkedio

Medlem
Tackar för tipsen, lutar nog åt att jag försöker klara transfern på 55 minuter, annars följer jag ert tips om att dra in till stan en runda. Dem har något slags transfervisum va?
 

Gus

Medlem
Ja, du köper visum i passkontrollen och betalar med kort. Det kostar 100,00 QAR vilket är ungefär 187 SEK. Om du har Diners Club kan du gå till Oryx Lounge på Doha flygplats. Där kan du ta en dusch, äta en bit mat och om du är trött kan du sova en stund i deras vilfåtöljer
 
Toppen