Senaste nytt

Tekniska problem, SAS - SK 973 / Köpenhamn-Bangkok

Sakoz

Medlem
Sitter i skrivande stund i Star Alliance loungen på Kastrup, de senaste 3 gångerna jag rest denna rutt (med SK) denna medräknad har det varit problem med BKK flighten, i endera riktningen.

Efter 30 min försenad boarding fick vi information om över 1 timmes försening, så jag gick tillbaka hit till loungen där lounge personalen höll på att plocka undan, men vi var ett gäng på 5 personer som kom, så dom började plocka fram mat och doningar igen, snyggt jobbat SAS. Men flighten ner hit, SK1429, var inte bra. Har plats 1A. På plats 1B sitter en herre. Innan vi lyfter säger pursern till herrn intill att det går bra att sätta sig på 1C så slipper Ni trängas. Jag hade vid boarding hejat på pursern och sa att det är synd att det inte är seatblocking inom Skandinavien. Vi skämtade lite och hon var mycket trevlig..... MEN efter att vi lyft så kommer en annan herre från ekonomi, rad 18 eller nåt (om jag hörde rätt) för han var kompis med passageraren intill mig, varpå han flyttar in till 1B igen och hans kompis sätter sig på 1C. En flygvärdinna kommer och frågar om hans rätta plats och han säger att, "det är lugnt jag sitter egentligen på rad x, men du behöver inte servera mig" pursern gör inget åt det. Jag går av nästan sist eftersom jag hade min gitarr lite längre bak och hade ingen brådska. Påtalade då detta. Pursern höll med, " ja det är absolut inte rätt eller ok, jag tänkte säga till".
Men det gjorde hon inte.
 
Last edited:

EBGGOT

Medlem
MEN efter att vi lyft så kommer en annan herre från ekonomi, rad 18 eller nåt (om jag hörde rätt) för han var kompis med passageraren intill mig, varpå han flyttar in till 1B igen och hans kompis sätter sig på 1C. En flygvärdinna kommer och frågar om hans rätta plats och han säger att, "det är lugnt jag sitter egentligen på rad x, men du behöver inte servera mig" pursern gör inget åt det. Jag går av nästan sist eftersom jag hade min gitarr lite längre bak och hade ingen brådska. Påtalade då detta. Pursern höll med, " ja det är absolut inte rätt eller ok, jag tänkte säga till".
Men det gjorde hon inte.

Detta har hänt mig flera gånger på SAS men aldrig med någon annat carrier för där "vaktar" det varje kabin på ett snyggt och proffsigt sätt. Dock så säger jag ALLTID pursern och ber/kräver till dem att åtgärda problemet! (vilket det gör men kanske lite lamt!)

Det är riktigt respektlös av både M-personen samt cabin crewet som skall förvissa honom bak direkt! Vill "1B" snacka med sin polare får han gå bak! Hade någon av mina vänner gjort samma sak hade jag sagt till att vi kan mötas där bak! Folk i C har betalat dyra pengar för att få en skön och stressfri resa .... och det är cabin crewet jobb att ordning och kabiner får den service som personer har betalat för!
 
Last edited:

Mikael

Medlem
Är det inte också ganska lustigt när ekonomi-passagerare av "misstag" hamnar i business-kabinen? Jag råkade ut för detta senast förra veckan när en ung herre satt på min plats. Han var mycket artig, men förstod inte alls var på hans boardingkort hans platsnummer stod. Jag förklarade vänligt för honom var han kunde finna denna information. Boradingkort kan vara väldigt otydliga ibland.
 

twiggs

Medlem
Något OT, fast detta skräckexempel måste väl ändå slå att inte bli tillsagd att lämna Y+/C-kabinen:

PLQ–CPH, någon gång i maj detta år. Har intagit min plats 1C när en rysk donna av modell större kommer ombord långt efter alla andra och pekar på platsen bredvid mig. Leende kliver jag upp ur mitt säte och tar steget bort till galley för att fråga kabinbesättningen om jag skulle kunna sätta mig på raden bakom (dvs 2A/C/D/F) som var helt tom. Den yngre thailändskan säger "I was just going to invite you". Hennes purser blir dock lite generad och säger något i stil med: "Row 2 is dedicated for Economy Extra and if you choose to sit there you will only have the Extra service...". Lite förvånad och arg (dock fortfarande högst artigt) frågar jag varför man inte ändrar layouten i kabinen så att C sträcker sig till rad 2. Svaret jag får är att detta inte är upp till kabinbesättningen utan att det är en fråga för SAS att bestämma. Sur sätter jag mig på 1C igen där jag sitter såpass inklämd av den ryska damen att jag knappt kan andas. Hennes axlar (eller om det var axelvaddarna?) skulle kvävt/klämt ihjäl en anorektisk flicka på det utrymmet som fanns. Sedan går denna kabinchef runt i Y+-kabinen att påpekar att rad 2 gapar tom varpå två passagerare genast flyttar på sig, till det utrymmet som med fördel hade kunnat användas för C.

Vad gör man i ett sådant läge?
 

Alf

Medlem
Ja man får ju inte klippa till dom men ibland är det nära när man ställs inför så korkad besättning.
 
Oflexibelt utav SAS i detta fall....som pursen sa, om du sätter dig på rad 2 får du samma service som i eco extra!!! Men herregud!!! Det hade väl bara varit för henne att ta ett extra steg med matbrickan som man får i business och samma sak med den lilla snackpåsen samt varma handduken. Det är väl ungefär det som skiljer SAS eco extra och business shorthaul?? Skulle vara tidningarna också... om hon hade ansträngt sig det lilla extra, hade hon istället fått en nöjd resenär. Och vi vet ju alla att man lever på nöjda och återkommande resenärer än vice versa.
 

twiggs

Medlem
Oflexibelt utav SAS i detta fall....som pursen sa, om du sätter dig på rad 2 får du samma service som i eco extra!!! Men herregud!!! Det hade väl bara varit för henne att ta ett extra steg med matbrickan som man får i business och samma sak med den lilla snackpåsen samt varma handduken. Det är väl ungefär det som skiljer SAS eco extra och business shorthaul?? Skulle vara tidningarna också... om hon hade ansträngt sig det lilla extra, hade hon istället fått en nöjd resenär. Och vi vet ju alla att man lever på nöjda och återkommande resenärer än vice versa.

Jag har för mig att det är Cimber Sterlings kabinbesättning ombord på dessa små flygplan som det var frågan om (medan F/D är SAS). Det enda som var skillnaden mellan C och Y på denna flight var att man på C fick sin måltid på en bricka samt att dryck serverades ur glas. Någon varm handduk, magasin, snackpåse osv har jag inte sett röken av på dessa korta flygningar. Allt detta serverades från en serveringsvagn, så något extraarbete hade det inte varit på något sätt. Jag hade förstås kunnat välja att sätta mig på 2C och få två platser för mig själv men det handlar inte om det utan om att pursern skulle inse det fullständigt absurda i situationen. Men icke, hon log och log och serverade artigt min "bordsdam" med champagneflaska efter champagneflaska. Jag nöjde mig med en vattenflaska (ja, med kork faktiskt!) och ett halvt glas juice då klockan i min värld knappt var 06.

Jag har som icke-nöje att dokumentera sådana här högst märkliga händelser ombord på flygplan. Även om jag flyger en hel del flygningar om året (hade garanterat varit EBP med råge om ens 50% varit med SAS Group) så har jag hittills bara behövt skriva av mig om en drygt 15 händelser som inträffat och chockat/upprört/fascinerat mig till den grad att hela situationen blivit så absurd. Har ibland fått för mig att starta en blogg kring detta fast har senare upptäckt att det blivit långt mellan uppdateringarna, och tur är väl det... :D
 
Vad gör man i ett sådant läge?

jag kan vara helt ute och cyklar och ni kan strunta i min mening kring denna incident men jag hade nog flyttat till rad 2 antingen utan kommentar eller med att säga "OK, it is your call".
Av din berättelse framgår att du har inte förväntat något extra service eller hade planer att dricka något annat än vatten ändå.

Om nu ett flygbolag väljer att servera en stol istället för en passagerare i kött och blod så får dem göra det. Utan mig ombord. :)
 
Toppen