Senaste nytt

Finnair avbryter approach till Arlanda - återvänder till Helsingfors

gusten

Medlem
I Fredags hände det märkliga, att 12.15 kärran från HEL till ARN plötsligt avbryter sin påbörjade approach till ARN, tvärvänder och flyger tillbaks till HEL. Pneumatiskt fel.. Och detta kan tydligen bara lagas på hemmabasen. Det utbröt dåligt humör i kabinen kan jag säga. Emellertid fixades nästan omedelbart ett nytt plan fram och vi avgick igen 14.30 från HEL. Icke desto mindre. Skulle ett mindre pneumatic error inte kunna fixas åpå ARN....?:mad:
 
D

Deleted member 4971

Guest
Kostnadsfråga? Men tycker det är konstigt att man riskerar något och inte direkt landar på närmaste flygplats??
 

JacobGBG

Medlem
Med allra största sannolikhet en kostnadsfråga. Iochmed att det är en internationell flygning så ser de samtidigt att de inte kommer komma över 4h gränsen trots byte så det blir billigare att vända.

Vet du om det var många på flyget som hade connections eller ej? De hade nog kunnat spela in?
 
Det er nok også risikoen for at have et fly med mekaniske problemer stående i en ikke-hub, hvis det står på. Vantaa har de formentlig bedre mulighed for at jonglere lidt med flyene og så få dette tilbage i kæden når det er klar igen.
 

Patrik

Medlem
Hur långt hade de kommit på inflygningen? Nedstigningen börjar ju rätt så precis halvvägs, så ungefär lika lång tid tillbaka.
 
Hur långt hade de kommit på inflygningen? Nedstigningen börjar ju rätt så precis halvvägs, så ungefär lika lång tid tillbaka.

Det verkar som man kom till i höjd med Mariehamn innan man vände.

Capture.PNG
 

agehall

Medlem
Med allra största sannolikhet en kostnadsfråga. Iochmed att det är en internationell flygning så ser de samtidigt att de inte kommer komma över 4h gränsen trots byte så det blir billigare att vända.

4h!? Det är väl under 1500km mellan ARN och HEL? Så EU261/2004 bör gälla hela vägen. Samtliga ombord kan se fram emot att inkassera €250 och Finnair kan knappast komma ur detta.
 
Toppen