Senaste nytt

EBG-status på Lufthansa

freqflyer

Ny medlem
Har vid flera tillfällen märkt att jag som EBG får status SK*S på boardingpasset med LH.
Senast förra veckan checkade jag in för en resa med 3 legs. En med SAA där jag helt riktigt fick status EB*G och 2st LH där min status blev EB*S.
Började fundera på om EBG ses som silver hos LH nuförtiden? Lounge access i FRA var inget problem men status på boarding pass förbryllar. En tanke var att SK*S på LH BP står för senator men det verkar vara lite långsökt...
Andra som har samma erfarenhet? :confused:
 

palmen

Moderator
Jag fick samma sak nu i helgen till Aten med SAS, deras förklaring var att jag bokade biljetten som EBS men att jag nu är EBG så har inte det registrerats automatiskt på min resa. De fixade detta i loungen på ARN så jag kom in i guldloungen, blev först hänvisad till business-delen.
Kanske är samma scenario för dig?
 

freqflyer

Ny medlem
Det är nog inte samma scenario för mig. Har varit EBG i snart 10 år utan avbrott. Det är konstigt också att det blir rätt på andra star alliance flyg men inte på LH.
 

mha321

Medlem
Liknande händer mig varje gång jag flyger Lufthansa från Arlanda, oberoende om jag har bokat den på SAS (codeshare eller inte) eller direkt på LH. Har hänt tillräckligt många gånger nu att jag provat alla typer av incheckningar jag kunnat (app, website, disk), men det går inte att fixa. Varken incheckningspersonalen på arlanda (SAS) eller Lufthansas egen kundtjänst via telefon kan göra något. Vid ankomst i FRA eller MUC har de däremot kunnat fixa det för efterföljande ben.

På boardingkort i appen står det alltid EBG på första benet, och EBB på efterföljande ben. I incheckingssystemet på Arlanda står det EBS på samtliga ben (jag har flera gånger blivit inbjuden att titta på skärmen och se det själva, inklusive det faktum att det inte går att ändra från systemen i Stockholm).

(För övrigt blev de klart konfunderade i Frankfurt på väg hem för ett par dagar sedan då det på United's boardingpass bara stod *G - inget SK med överhuvudtaget)
 

freqflyer

Ny medlem
Ok, det är väl bara att ge upp och konstatera att saker och ting blir sämre. Det sorgliga är att dessa "basic" funktioner inte var några problem för 5 eller 10 år sen men nu verkar det vara i det närmaste omöjligt :-(
 

011430121

Medlem
Det är nog inte samma scenario för mig. Har varit EBG i snart 10 år utan avbrott. Det är konstigt också att det blir rätt på andra star alliance flyg men inte på LH.

Händer mig om man får ett nytt boardingkort i FRA, men säger man till så gör dom "något i daton" så får man ett nytt kort med SK*G på
 

mha321

Medlem
mha321
Brukar alltid stå *G på United när man är EBG/EBD.

Det stod det på alla mina united flighter på samma dag (kort united i Nordamerika, United över Atlanten och Lufthansa hem till Arlanda från Frankfurt). Men på Lufthansa-benet var det inte med. Alla tre boarding korten uthämtade vid första incheckningen i Ottawa.

Ingen aning om varför. United brukar annars vara väldigt bra på status recognition, och det stod fortfarande premier access på boarding kortet (kan visserligen kommit sig av att det var i business class). Men det var snabbt löst av killen som bemannade disken utanför senator loungen.
 

Flood

Medlem
Checkade precis in online för morgondagens GOT-FRA, FRA-BHX. Blev SK*G på första benet och SK*S på andra... Skall se om de kan fixa till det vid disken imorgon på Landvetter. LH-biljett bokad via Ticket och båda segmenten är operated av LH.
 

jsn

Medlem
Flög förra veckan ARN-MUC-OTP med LH. Stod EBG på BP jag fick på ARN. Jag ville se om jag kunde få en bättre plats på MUC-OTP så jag frågade i loungen i MUC. De skrev då ut ett nytt BP MUC-OTP, där det stod SK*S. Dock såg loungepersonalen detta själva så de skrev ut ett nytt som det stod EB*G på.
 
Toppen