Senaste nytt

Betala för att komma in i Qatar Airways Oryx lounge

Alx

Medlem
Jag tror att du missar resten av parantesen: (QR 40 per passenger or complimentary access for eligible passengers).

Eftersom samma mening återfinns även i beskrivningen för resande med andra flygbolag än Qatar Airways så tolkar jag det som att Qatar Airways erbjuder även andra passagerare (som inte reser Qatar Airways First eller Business) att mot betalning komma in i loungen. Det är alltså fortsatt en förmån som ingår i Business/First biljetten.
 

segra

Medlem
Kan vara så som du skriver men det står inte så på sidan. Jag tittar på
transfer passagerare. Bara passagerare som reser First som inte behöver
betala. Men lite barnsjukdomar får man väl räkna med, de har ju bara
haft x antal år på sig att få det rätt..
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Njae, ni har båda fått detta lite om bakfoten. Nu kan ju allt ha ändrats i och med nya flygplatsen, det vet jag inte, men på gamla funkade det som följer:
QR's egna premiumpassagerare har en helt egen terminal, the Premium Terminal.
Business/First på andra bolag som passerar Doha har fri tillgång till Oryx Lounge. Det går även att köpa access till denna lounge oavsett vilken klass du reser i, i mån av plats. Till denna lounge har även Platinum/Gold i QR's Privilege Club fri tillgång.
QR's Silvermedlemmar har en egen lite enklare lounge, men ändå en lounge, så att man slipper vänta i kaoset på allmänna delen av flygplatsen.

Som sagt, detta kan givetvis ändras nu på nya flygplatsen men jag har svårt att tro att QR, som ju vill profilera sig mot premiumresande, skulle börja ta betalt av sina egna passagerare :)
 

segra

Medlem
Njae, ni har båda fått detta lite om bakfoten. Nu kan ju allt ha ändrats i och med nya flygplatsen, det vet jag inte, men på gamla funkade det som följer:
QR's egna premiumpassagerare har en helt egen terminal, the Premium Terminal.
Business/First på andra bolag som passerar Doha har fri tillgång till Oryx Lounge. Det går även att köpa access till denna lounge oavsett vilken klass du reser i, i mån av plats. Till denna lounge har även Platinum/Gold i QR's Privilege Club fri tillgång.
QR's Silvermedlemmar har en egen lite enklare lounge, men ändå en lounge, så att man slipper vänta i kaoset på allmänna delen av flygplatsen.

Som sagt, detta kan givetvis ändras nu på nya flygplatsen men jag har svårt att tro att QR, som ju vill profilera sig mot premiumresande, skulle börja ta betalt av sina egna passagerare :)

Har inte fått det om bakfoten, bara läst innantill på nya flygplatsens web sida. Står exakt enligt nedan!
Finns inte mycket att missförstå tycker jag.

Our First and Business Class passengers can look forward to an exceptional airport experience, especially if they are travelling with Qatar Airways. Whether you’re transferring, arriving or departing, we enhance your journey with attentive care and five-star hospitality.

Qatar Airways
Information for First and Business Class passengers flying with Qatar Airways :

Transfers
Upon exiting your aircraft, please go directly to our Transfers hall. Just follow the signs, ask at an information desk, or use our airport map to find your way.
For more information regarding transfer procedures and facilities, please visit our Transfers page.
Dedicated transfer desks and security check lanes are reserved for all First and Business Class passengers.
Once transfer and security formalities have been completed, First Class passengers can go directly to the Qatar Airways First Class Lounge that includes its own duty-free shops, private rest areas and showers. Please ask at an information desk, or use our airport map to find your way.
Business Class passengers may choose to enjoy the hospitality of our Oryx Lounge (QR 40 per passenger), or if you’re a Qatar Airways frequent flyer, you can relax in the Gold Lounge or Silver Lounge depending on your membership tier. Please ask at an information desk, or use our airport map to find your way.
- See more at: Premium Travellers | Hamad International Airport
 

Dr. Miles

Expert
Jag tycker att du hämtar information från fel källa (från flygplatsens webbsida).
Det är flygbolaget som avgör vem har fri tillgång till vilken lounge, inte flygplatsen.

Info från Qatar Airways webbsida.
Airports and lounges | Qatar Airways

Qatar Airways skrev:
Airports and lounges

Below is a list of the terminals and check-in locations from which Qatar Airways operates its flights worldwide. For more detailed information on these airports, please visit the local airport website.

If your schedule permits, we recommend you allow yourself time to enjoy complimentary lounge access, fully extending your 5-star experience long before boarding.

The lounge facilities listed below are available to Privilege Club Platinum, Gold, Silver members & oneworld Emerald, Sapphire members travelling on any oneworld flight as well as our Premium Class customers. Please confirm your lounge access eligibility with the check-in counter staff.

City Airport Departure terminal Lounge
Doha Hamad International Airport (DOH) First Class Lounge Business Class Lounge
 

Sofia

Medlem
Jag kan som sagt vara felinformerad vad gäller den nya flygplatsen och ber att få återkomma efter juli med en fullständig uppdatering av läget :)
 

segra

Medlem
Läser man FT så verkar det inte vara helt klart. Tydligen "bara" First class loungen som är öppen.
Men det blir nog jättebra i Juli när flygplatsen är inkörd. Själv tittar jag förbi i Oktober-November.
 

segra

Medlem
Jag tycker att du hämtar information från fel källa (från flygplatsens webbsida).
Det är flygbolaget som avgör vem har fri tillgång till vilken lounge, inte flygplatsen.

Info från Qatar Airways webbsida.
Airports and lounges | Qatar Airways

Du har säkert rätt. Men informationen borde (Tycker man) vara rätt på flygplatsens
web sida, dessutom äger ju staten Qatar både flygplats & flygbolag. I vilket fall som
helst så löser det sig nog efter lite inkörning.
 
Toppen