Senaste nytt

Säkerhetskontroll på Kastrup (CPH)

God fortsättning!

Har någon utav er erfarenhet utav säkerhetskontrollen på Kastrup. Det är som så att jag mellanlandar i CPH från en flygning från BKK och sedan vidare till ARN. Om jag köper en flaska sprit på flyget mellan BKK-CPH, kommer de ta flaskan ifrån mig då jag passerar säkerhetskontrollen på Kastrup? Min plan var nämligen att under tiden jag är i CPH vilket är ca 8 timmar ta in på närbelägna Hilton för att få några timmars sömn innan jag fortsätter vidare till ARN. Då måste jag ju passera säkerhetskontrollen på nytt. En annan tanke, min resa börjar från HKT och går via BKK och CPH till ARN. Vet ni om det är möjligt att checka in en väska på CPH för den sista sträckan till ARN?

Går väl knappast för övrigt att be loungen i CPH att ta hand om min tax-free under timmarna jag är där??

Mvh Mattias
 

Roger J

Medlem
Det är en säkerhetskontroll redan när du ska in i Schengen, innan passkontrollen. Alltså innan loungen. Så spriten lever nog lite farligt.
 

A380*G

Medlem
Checka ditt bagage till CPH, där hämtar du ut det som om det vore din destination. På Hilton packar du ned spriten i väskan och checkar in det som vanligt för sträckan CPH-ARN.
 

TreD

Medlem
Flaskorna blir konfiskerade i CPH även man kommer från SIN. Säkerhetskontrollen i förbindelse med de tidiga interkontinentalflygen på CPH är något av det värsta jag har varit med om (det är personalen som är problemet) och jag undviker därför att flyga till CPH med sådana flyg. Jag har funderat på att anmäla den säkerhetspersonalen, som verkar härstamma från en annan planet, men an så länge så har jag inte fått tummen ut...
 

Jacob

Medlem
Om jag köper en flaska sprit på flyget mellan BKK-CPH, kommer de ta flaskan ifrån mig då jag passerar säkerhetskontrollen på Kastrup?
Köper du spriten på flygplatsen i Bangkok är det definitivt stopp. Men frågan är vad som gäller om du köper flaskan på flyget, speciellt om det dessutom är ett flygbolag som tillhör EU (typ SAS), jag vet faktiskt inte.

Annars så finns det en enkel lösning.
Jag fick själv lära mig om regeln på ett rätt trist sätt och det var faktiskt just på Köpenhamns flygplats efter ett flyg från Bangkok. Jag hade handlat en ganska dyr flaska i taxfreen i Bangkok där de glatt förslöt taxfree påsen utan att nämna något om eventuella problem tillbaka i Europa.

Självklart blev det stopp vid transfer säkerhetskontrollen på Kastrup. Jag blev så irriterad när de började bråka om flaskan att jag lämnade säkerhetskontrollen och gick vanliga vägen ut till ankomsthallen, plockade ur det viktigaste ur mitt handbagage, lade det i en plastpåse och checkade sedan in mitt handbagage med flaskan för sista flygningen till Stockholm. Mannen vid incheckningen bara skrattade och nämnde att jag var långt ifrån den första. Men det fungerade bra, som EBG förlorade jag maximalt tio minuter på det hela, det var väl värt besväret. Men visst kändes det fånigt!
 

David

Medlem
Självklart blev det stopp vid transfer säkerhetskontrollen på Kastrup. Jag blev så irriterad när de började bråka om flaskan att jag lämnade säkerhetskontrollen och gick vanliga vägen ut till ankomsthallen, plockade ur det viktigaste ur mitt handbagage, lade det i en plastpåse och checkade sedan in mitt handbagage med flaskan för sista flygningen till Stockholm. Mannen vid incheckningen bara skrattade och nämnde att jag var långt ifrån den första. Men det fungerade bra, som EBG förlorade jag maximalt tio minuter på det hela, det var väl värt besväret. Men visst kändes det fånigt!

Ursäkta en hel del OT. När jag för några år sedan reste PEK-HEL så fick jag göra samma sak då jag hade köpt ätpinnar på flygplatsen innan avfärd... Nu släpper de ju på väskereglerna på HEL läste jag men undrar hur det är med ätpinnar nuförtiden? ;) :cool:
 
Tack alla för svaren...:)
Jag kommer göra som Jacob och checka in mitt handbagage i CPH för sista leggen till ARN. I mitt fall kommer jag ju inte behöva passera någon transfer säkerhetskontroll då jag ändå ska spendera mina timmar på Hilton...
 

Kricka

Medlem
Flaskorna blir konfiskerade i CPH även man kommer från SIN. Säkerhetskontrollen i förbindelse med de tidiga interkontinentalflygen på CPH är något av det värsta jag har varit med om (det är personalen som är problemet) och jag undviker därför att flyga till CPH med sådana flyg. Jag har funderat på att anmäla den säkerhetspersonalen, som verkar härstamma från en annan planet, men an så länge så har jag inte fått tummen ut...
Håller med om att personalen i säkerhetskontrollen är väl nitiska - senast (sista gången?) jag passerade
bråkade de för att jag inte tömt fickorna ordentligt - hade näsduken kvar i fickan vilket tydligen var ett
stort problem..??? Riktigt tråkig attityd, vilket gör att man gärna byter flyg på annat håll än CPH.
 

pst

Medlem
Jag har motsvarande fråga fast omvänt och gällande SIN. Konfiskerar de vätskor som är förslutna på en flygplats i EU?
 
Toppen