Senaste nytt

Poängintjäning EuroBonus vs Miles&More vs Aegean, tänker jag rätt?

Trots att jag varit EuroBonus-medlem i några år har jag mest flugit på och aldrig hundra satt mig in i det här med bokningsklasser och hur poängintjäning fungerar mer i detalj. I takt med något ökat flygande men framförallt genom denna fenomenala sajt så har dock intresset ökat och ikväll satt jag och funderade lite kring framtiden.

Rimligtvis mest optimalt att kolla bokningsklass före bokning men nu sitter jag i sitsen med en långresa i mars/april redan bokad och funderar på var jag ska kreditera bäst. Är EBB-medlem med kvalificeringsperiod som börjar i februari så känns som man kan tänka rätt fritt. Flygmönster ca 30 flygningar om året mest inrikes men några Europa-resor och ev en längre, dock oftast bokat det som varit billigast och därför inte kommit upp i nivå. Så min chans inom EB att nå högre är troligtvis bara EBS på 20 st SAS-flygningar som det ser ut. Det jag skulle uppskatta med högre medlemsskap är lounge access, business check-in och fast track framförallt, men lounge har jag t.ex. redan delvis genom Priority pass som ingår i mitt kreditkort.

Fick egentligen upp ögonen och intresserade mig när jag läste om Aegean's otroligt generösa *G-villkor (som man klart blev sugen på att sätta) i kombination med min långresa, vilket är mer ovanligt i mitt resmönster. Samtidigt eftersom den redan är bokad och med Lufthansa funderade jag lite på om man kanske skulle gå över till Miles&More och tog in dem i jämförelsen.

Såhär ser min bokning ut:

Date Departure Arrival Flight Duration Cabin Status
Thu 22 Mar 06:05Copenhagen 07:55Frankfurt LH833 14h20 Economy (K)
Thu 22 Mar 10:05Frankfurt 15:25Miami LH462 Economy (K)
Mon 9 Apr 21:52Rio De Janeiro, Rio De Janeiro International 14:50+1Frankfurt LH7357Operated by TAM Linhas Aéreas 16h08 Economy (E)
Tue 10 Apr 17:30Frankfurt 19:00Copenhagen LH6032Operated by Scandinavian Airlines Economy (E)

Är osäker på om jag tolkar intjäningen rätt, skulle någon med kunskapen vilja bara bekräfta om jag förstått det rätt:

Aegean: Inga poäng på utresa pga K-klass med Lufthansa och 100% av flugna miles hem med TAM

Eurobonus: Förstår inte riktigt hur poängberäkningen går till med Lufthansa mer än att jag får poäng ut och det är i lägsta klassen, men hem är det i mellanklassen med TAM åtminstone

Miles&More: 50% av flugna miles ut och 150% av miles hem på långflygningarna som jag förstår det?


Som grädde på moset har jag 5 st flygningar (dock i separat bokning) mellan Miami - Rio som går inom Sydamerika med flygbolagen Avianca och Taca som båda är Star Alliance-medlemmar men om jag tolkar det rätt går de bara att kreditera (eller står åtminstone bara omnämnda) på Miles&More? Eller går det att kreditera dessa även på EuroBonus eftersom de är Star Alliance medlemmar trots att de inte står listade på deras Eurobonus-hemsida som partnerbolag?

Tacksam på förhand för all tänkbar feedback och information!
 

David

Medlem
Hej njohansson!

Avancia och Taca är tyvärr inte medlemmar i Star Alliance än, även om de jobbar på det, och det osäkert ifall de hinner bli det innan mars/april (någon som har mer uppdaterad info?). Dock är deras gemensamma bonusprogram LifeMiles partner med bl.a. Lufthansa, United m.fl. (dock inte Eurobonus). Krediterar du en Avancia/Taca-flygning till Miles & More får du dock vad de kallar award miles och inte status miles dvs den kommer inte hjälpa dig att nå nästa nivå men kan användas för annat utnyttjande.
 

agehall

Medlem
Hej njohansson,

du verkar ha helt rätt om hur mycket poäng/miles du tjänar med olika bonusprogram, men precis som David skriver så lär du inte få något från Avianca eller Taca. M&M har massor av partners som man kan tjäna award miles med, inklusive en massa flygbolag som inte är med i Star Alliance, så du kan nog kreditera dessa flygningar dit om du vill.
 
Ok, tack. Hittade lite mer info om Avianca / Taca och *A här, enda "konkreta" jag kan hitta.

Skulle någon vilja förtydliga hur jag räknar ut den exakta poängintjäningen på EuroBonus i min kalkyl ovan?

En sak jag funderar på är att GIG-FRA är 5930 miles och som jag förstår det får jag 100% av dessa miles hos Aegean åtminstone vilket innebär att jag bara har ca 13.000 miles kvar till guld där (20k krävs - 1k signup bonus - 6k) vilket inte är omöjligt under ett år. Alternativet är att sikta mot Silver hos EB (20k baspoäng) men visserligen får jag redan *A Silver genom Aegean Blue på bara denna resan. Att kreditera på M&M känns nämligen lite onödigt eftersom jag ändå troligen inte kommer nå upp till nivå där inom 1 år.

Tack för snabba svar, trots julafton, haha. Så God Jul på er alla förresten :)
 

PYRZ

Medlem
njohansson, om du bara är ute efter att får *A status (silver eller gold) så är det nog smartare att satsa på Aegean. Speciellt om du tror att du kommer att kunna skrapa ihop resterande 13000 miles under ett år :)
 

tourist

Medlem
Såhär ser min bokning ut:

Date Departure Arrival Flight Duration Cabin Status
Thu 22 Mar 06:05Copenhagen 07:55Frankfurt LH833 14h20 Economy (K)
Thu 22 Mar 10:05Frankfurt 15:25Miami LH462 Economy (K)
Mon 9 Apr 21:52Rio De Janeiro, Rio De Janeiro International 14:50+1Frankfurt LH7357Operated by TAM Linhas Aéreas 16h08 Economy (E)
Tue 10 Apr 17:30Frankfurt 19:00Copenhagen LH6032Operated by Scandinavian Airlines Economy (E)

Skulle någon vilja förtydliga hur jag räknar ut den exakta poängintjäningen på EuroBonus i min kalkyl ovan?

Bokningsklasserna är alltså K respektive E hos Lufthansa. Båda dessa klasser är i 25%-kategorin hos EuroBonus: http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/Lufthansa/ och 125 miles/50% hos Miles & More: Miles & More - Lufthansa: Earn miles when you fly. För Miles & Bonus (Aegans program) ger LH K och E ingenting! http://en.aegeanair.com/milesandbonus/program-description/earn-miles/#LUFTHANSA :(

Codeshares är luriga, och översättningar finns inte dokumenterade någonstans, men räkna med att de lägsta bokningsklasserna hos biljett-bolaget motsvarar de lägsta bokningsklasserna hos flygplans-bolaget. Och E är nog Lufthansas allra lägsta bokningsklass.

Jag tror alltså att dina beräkningar är alltför optimistiska, jag tvivlar på att du kommer få 100% för någon sträcka, utan 0-50% beroende på program och hur LH E översätts för TAM och SAS! "Minst dålig" utdelning ger nog att använda M&M som dessutom ger dig award miles MIA-RIO, men det är ju vettigt bara om du tänker fortsätta använda M&M framöver.
 
Last edited:
Tack för uttömmande och bra svar!
Med tanke på din poäng tourist gällande att codesharen Lufthansa/TAM kan resultera i att det inte blir några miles alls med Aegean känns det onödigt att chansa.

Känns likaså onödigt att inte hämta hem de award miles jag kan få på alla flygningar MIA-GIG, vilket måste göras i Miles&More, så jag tror helt enkelt jag väljer att registrera alla miles där i båda mina bokningar. Jag ser ändå bara min möjlighet att kvalificera upp på EB genom flygningar (till skillnad från EuroBonus-poäng) och då gälls inte Lufthansa-flygningar i vilket fall.
 

andreijas

Medlem
hej

har en liknande fråga.
resebyrån har bokat in mig på en biljett i G klass, ARN-FRA-SGN med LH

Är detta en klass som krediterar 25% av flugna miles till Eurbonus?
Skall jag lägga dem på Aegean där det tydligt står att det ger 100%.jag har guld där, men känns som vanligt inte som om jag kommer fortsätta kreditera till Aegean..

skall jag signa upp för M&M? sif är det någon skillnad på de olika M&M?
 
Toppen