Senaste nytt

Fusk med "spouse stays for free"

agehall

Medlem
Som HHG/HHD så får ju respektive bo gratis i samma rum.

Satt idag och tittade på att boka ett rum på Conrad Tokyo och noterade då att kostnaden gick upp rätt rejält om jag letade rum för två personer istället för en person. Jag är medveten om att det tillkommer en skatt per person i Tokyo, men detta var base rate, utan skatter etc.

Är det fler som upplevt problem med detta? Jag har nog aldrig haft problem med det i USA, men samtidigt är jag inte säker på att jag skulle ha märkt det heller...
 

Najk

Medlem
Har märkt detta med, har för mig att det är så även om du bokar tex. Hilton Slussen. De lägger på 100kr för person nr2.
I USA har det aldrig ändrats de gånger jag bokat.
Om raten ändras så brukar jag boka för en person och sedan maila hotellet, önskvärt vore ju att systemet kände av det per automatik.
 

sembl

Medlem
Jag bokar alltid för en person även om jag har med 1 dam eller 3 och fyller i comments that my spouse: XXX and ZZZ

Har aldrig varit problem och aldrig blivit debiterad något extra. Jag är ju ärlig
 

Dr. Miles

Expert
I Japan är det default att man får betala mer för samma rum om flera personer bor i ett och samma rum.

På internationella hotellkedjor är det nog OK men det finns en hel del inhemska hotell som erbjuder "semi-double bed 120 cm" för två personer och jag tror inte att många västerlänningar gillar att dela en så smal säng för två.
 

Dr. Miles

Expert
Även om man bortser från skatter och avgifter?
Ja.

Ett exempel på Mercure Narita Airport.

Double bed room för 1 person: 365 SEK
Screenshot20140523_1.png

Double bed room för 2 personer: 456,25 SEK
Screenshot20140523_2.png
 

Senator

Moderator
Jag bokar alltid rum för bara en person i alla fall för att undvika (i de fall detta gäller) att betala för två. Tror tyvärr inte Hilton och andra iofs har system som känner av profil/status och direkt applicerar "förmåner" vid bokning.

Det finns några länder där man det är standard att betala för två.

Ett exempel är att från idag till och med tisdag är det ett gäng snygga, amerikanska tjejer (4 för att vara exakt) som heter Senator och bor på ett Hilton hotell på Irland. När jag bokade, kostade det €10 extra per natt per rum när jag skrev 2 + 2. Så jag gick tillbaka till 1 + 1, utan problem. Så boka för en person är lärdomen.

Halvt OT: denna gången var jag 100% transparent med hotellet; berättade vem som kommer, syfte, och att jag själv inte kommer alls. Verkar som prinsessuppvaktningen funkar; gratis drinkar, frukost, uppgraderingar och allt annat. Viktigast av allt: 15 000 base points till mitt HH konto :)
 

Johan76

Medlem
Tack Agehall! det där har jag inte märkt och känner mig nu väldigt ouppmärksam och omedveten som resenär.

Har "tyvärr" bokat pre-paid så kan inte ordna men får helt enkelt testa att maila supporten och se om något kan göras.
 
Toppen