Precis hemkommen från en "dålig" SAS flygning.
Denna rutt har man ju gjort så många gånger och det har i regel aldrig varit några problem.
Som vanligt hade jag satt alarmet på mobilen till att ringa 22timmar och 10minuter innan min första flight, AAR-CPH för att kunna checka in online och välja säte.
AAR-CPH var långt från fullt så där var det inga problem.
Men CPH-ARN:
Till min stora förvåning var de 6 första raderna som utgjorde economy extra och business class redan nästan full. Det fanns ett antal B och E säten kvar på detta 737 flyg. Jag hade redan fått stol 6D och ingen hade tagit sätena 6E eller 6F.
Perfekt tänkte jag och checkade in.
Jag min vana trogen kollar under dagen säkert 10ggr minst, att ingen sitter bredvid mig.
Kollar en sista gång när jag är i loungen på CPH och det är någon som tagit 6F. Det gör ju såklart ingenting och jag beger mig till gaten.
Hör att det kommer vara "fullt flyg"
Jag står som vanligt först i kön och ska borda.
Den där nedrans klisterlappen med antennen i, funkar som vanligt inte vid gaten. Får fiska fram mitt SAS/Amex kort, hon drar det, händer inget, hon fibblar med datorn, drar kortet, händer inget, fibblar mer med datorn, drar kort, ingenting.
Sen gör hon något mer med datorn, och vipps så funkar det.
MEN! 2A? WTF? Frågar direkt "Jag har fel säte på denna lapp?!" får svaret "jaja, mummel mummel" och hon skiter i mig o fortsätter med de andra pax.
Jag kommer till flyget, frågar pursern vad som hänt, jag har ju checkat in och valt 6D och han bara mummlar något om att sånt kan hända när det är fullt plan.
När boarding är färdig, så sitter det någon jöns på 6D ingen på 6E och en på 6F, jag sitter inklämd på 2A med folk på 2B och 2C.
1A och 1B är tomma, likaså är 3D, 3E men han på 3C flyttar sig fort till 3D.
Jag är fly förbannad på vad som hänt, nu ska jag sitta här inklämd och jag har inte fått ens en förklaring till vafan de pysslat med för att sabba min hemresa.
När det är dags för servering så får jag tacka nej för jag är ganska stor och det finns inte en chans i världen att jag kan fälla ner bordet när jag sitter där mot fönstret och får hålla i mobil, hörlurar, snusdosa.
När jag ber om en flaska vatten så får jag svaret "Vi serverar vatten i glas" Och jag svarar, jo men jag skulle vilja ha något som är återförslutningsbart. Svaret då var "Nej det har vi inte, vi har bara de vattenflaskorna som vi säljer i economy class"
Ja men VAFAN????? Gå och hämta en sådan och ge mig den? Jag hade förstås kunnat be om 3 flaskor champagne, de har ju skruvkork, och de hade säkert gett mig det, men ICKE en vattenflaska! Nu skulle jag köra bil hem från kontoret ikväll, och jag gillar inte ens champagne, men jag var bra sugen på att bara be om så många som möjligt, utan glas, och bara öppna dom, inte dricka. för att demonstrera hur korkat detta var och slösa med deras champagne som garanterat kostar mer än en flaska vatten.
Satt och kokade resten av resan. ignorerade bältesskylten när vi skulle landa (hade bältet på) genom att låtsas sova och ha hörlurarna istoppade, men det klart de ska sträcka sig in o knuffa till mig o bryskt be mig ta ur hörlurarna (det är väl rätt av dom men jag kunde inte bry mig mindre ikväll)
Jag vill poängtera att jag varit YTTERST trevlig mot alla SAS anställda när jag frågat om saker ikväll, men de har inte varit trevliga eller tillmötesgående tillbaks. Riktigt less är jag!