Senaste nytt

Varför har SAS så skitiga plan?!

fly4fun

Medlem
Jag åkte precis förbi SFO flygplats. Mitt emellan en A380 från Lufthansa och en B747 från Air New Zealand stod en A340 från SAS parkerad. Både A380 och B747 glänste i solskenet, men det kan man inte säga om SAS-kärran. Och när jag tänker efter så minns jag faktiskt inte när jag såg en ren SAS långdistanskärra senast. Det här är flygplan som flyger till stora flygplatser runt om på jorden och som ses av miljoner människor varje år. Bilder på dessa plan syns på tusentals sidor på nätet. Det här är SAS reklampelare #1 . Varför sköter inte SAS om dessa plan? Om man inte har pengar på underhållsavdelningen så borde då kunna gå ta från marknadsbudgeten? Att flyga runt med så här smutsiga flygplan är avskräckande reklam och pinsamt för SAS.
 

Palazzi

Medlem
Jag trodde faktiskt att det var folieringen på SAS plan som gjorde att det såg ut så. Den har ju en mattare yta, och en ljus gråton...
 
Har för mig att ett gäng av SAS långdistansplan har målats om under våren. Den A330 jag flög med från EWR för ett par veckor sedan såg sprillans ny ut. Kanske ska de gå igenom alla planen, men ej hunnit än. SAS färgschema har dock en "off-white" färg i grunden som kanske gör att de ser mer smutsiga ut jämfört med Lufthansa och Air New Zealand?
 

fcx

Medlem
Håller med, färgschemat gör att planen ser smutsiga ut. Lite samma sak som att man aldrig ska köpa en svart eller vit bil...
 

Trumis

Medlem
Har samma känsla att de är oftare mer skitiga än andra flygbolags flygplan. Kan säkert bero en del på färgschema men de gånger man kommer närmare ser det ut som att det faktiskt är rätt skitiga plan.
 
Flyger nästan uteslutande med SAS och man blir lite hemmablind.. men jag håller med och det gör mig lite orolig att så många småsaker pekar i fel riktning. Det är ovanligt att ett bolag har många symptom utan att det finns en bakomliggande sjukdom.

Själv har jag ju ett, som jag uppfattar det (disclaimer), glasklart ersättningsärende och det sätt detta hanteras på andas antingen oändlig dumhet eller desperation.

Vi vet att ekonomin är ansträngd, men när man slutar sköta sina dagliga sysslor och inte heller sköter sin hygien så brukar man stå rätt nära stupet.
 
A

Aurora

Guest
Noen av SAS' langdistansemaskiner har et ganske hardt ruteprogram slik at vasken blir utsatt litt, i tillegg til at det helt korrekt Martin Persson er en uppfrachning av flygplanene på gang. De får en fullstendig paintjob og sjekk.

Men at liveryet har noe med saken å gjøre tror jeg utvilsomt. Noen ganger må man tilogmed tweake bildene for å få fram skitten, dette bildet har blitt trøkka gjennom photoshop med litt HDR-effekt, og vips så er også KLM's long-haul fly skittne ;)

194850_10150941363714217_1656209927_o.jpg
 

fly4fun

Medlem
Om det är folieringen/målningen som är problemet så tycker jag SAS ska överväga byta. Viktigaste måste vara att planen ser fräscha ut och inte att nån designer tycker det är inne med matt färg. Vet ej om det stämmer men jag har hört att rena plan ska dra lite mindre bränsle.
 

Dr. Miles

Expert
Om det är folieringen/målningen som är problemet så tycker jag SAS ska överväga byta. Viktigaste måste vara att planen ser fräscha ut och inte att nån designer tycker det är inne med matt färg. Vet ej om det stämmer men jag har hört att rena plan ska dra lite mindre bränsle.
I gamla tider hade American Airlines metallfärgat (eller icke målat på de delarna) flygplan för att spara bränsle.
Idag har de också vitmålat plan.

När det gäller smutsiga plan, tycker jag att China Eastern (MU) och China Southern (CZ) har ofta smutsiga plan de gånger jag har sett. (och även i kabinen)
Det är förstås lättare att bli smutsigt i Kina men de lägger nog inte ner pengar för tvättning av planet.
 

mcleif

Medlem
Viktigaste måste vara att planen ser fräscha ut och inte att nån designer tycker det är inne med matt färg.
.

Nej, vigtigste må være, at flyene er sikre at flyve i. Om flyene ser rene eller beskidte ud er helt uvæsentligt for mig. Jo, det er pænt at kigge på, men det er så få minutter, jeg kigger på flyet udefra sammenlignet med tiden ombord. Når SAS mangler penge foretrækker jeg helt sikkert, at de bruger pengene på vedligehold og andre væsentlige opgraderinger end at male flyene, så de altid ser rene ud...

Jeg vil til enhver tid hellere have et sikkert fly end et sminket lig...
 
Toppen