Senaste nytt

[Business class] New York-Norden T/R, oneworld JV, 17.700 SEK inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Grundpriset är inte så dyr (ca 11.400 SEK) men bränsletillägget från Nordamerika är hela 856 USD! (utan skatter)
Priset till Helsingfors är ca 1.000 SEK dyrare.

[Business class] New York-Norden T/R, oneworld JV, 17.700 SEK inkl. skatter

NYC-Europa T/R
Flygbolag: American Airlines (AA), British Airways (BA), Finnair (AY) och IBERIA (IB)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: I
Fare basis: INA0Q2Y1
Pris: 1.740 USD + skatter ca 960 USD och uppåt, totalt från ca 17.700 SEK inkl. skatter
Förköpskrav: 3 dagar
Min/Max stay: -- / 12 månader
Köpas senast: 2014-JUL-02
Gäller för utresa: mellan 2014-JUN-16 och 2014-SEP-04
Stopover: Nej
Byte:
  • 2 byten i Europa i varje riktning
  • 2 byten i USA i varje riktning
MPM: 4.618 miles till Stockholm
Barnrabatt: Nej
Återbetalning: Nej
Ändring: Ja, mot 500 USD per gång
Routing: t ex New York-(AA/BA)-London-(BA)-Oslo/Köpenhamn/Stockholm/Göteborg

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper


American Airlines Business class på Boeing 777-300ER
15292d1365553642-american-airlines-nya-business-class-pa-777-300er-dallas-london-img_1211.jpg

(Foto: Randy Marsh)

British Airways Club World (Business class på longhaul linjer) på Airbus A380
British Airways Business class HKG-LHR, 28.jpg
British Airways Business class HKG-LHR, 18.jpg
British Airways Business class HKG-LHR, 21.jpg
(Foto: Dr. Miles)

Finnair Business class
AYCA330HELBKK02-1000x750.jpg

(Foto: Jacob)

IBERIA Business class (gamla)
911=14088-IMG_0769.jpg

(Foto: Gnopps)

IBERIA Business class (nya)
24418-iberia-presenterar-long-haul-produkt-ekonomi-business-img_20140319_1.png
24419-iberia-presenterar-long-haul-produkt-ekonomi-business-img_20140319_2.jpg
24420-iberia-presenterar-long-haul-produkt-ekonomi-business-img_20140319_3.jpg
(Foto: JensE, http://www.businessclass.se/forum/o...haul-produkt-ekonomi-business.html#post231455)

BusinessClass.se har testat British Airways Club World.
Club World till Boston, British Airways (Concorde)

BusinessClass.se har testat IBERIA Business class.
Affärsklass med Iberia och Aeroméxico, en jämförelse (Gnopps)

BusinessClass.se har testat Finnair Business class
Finnairs nya business class Helsingfors-Bangkok - BusinessClass.se (Jacob)


Reserapport av medlemmar:
 

Dr. Miles

Expert
Grundpriset är inte så dyr (ca 11.400 SEK) men bara bränsletillägget från Nordamerika är hela 856 USD! (ca 5.600 SEK utan skatter)
Andra hållet (från Norden) betalar man ca 3.000 SEK för bränsletillägget, så jag undrar varför skiljer det sig så mycket? :confused:
Jag undrar om AABack2ARN vet mer om detta.

Screenshot20140513_6.png
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Jag har inget riktigt svar på varför bränsletillägget är såpass mycket högre beroende på om man startar i USA eller i Sverige. Men det verkar i alla fall vara konsekvent för bolagen inom oneworld.

På Uniteds direktlinje mellan Stockholm och Newark är det samma sak - dock lite mindre skillnad. 3790SEK på en resa som startar i Sverige och 5282SEK på en resa som startar i New York...

Om jag skall spekulera skulle jag kunna tänka mig att det är försäkringskomponenten i YR som spökar. Det är ju inte enbart bränsle utan "fuel and insurance" som bundlas ihop i YR/YQ. Jag vet inte om man är mer rädd för stämningar i samband med eventuella olyckor (läs terroristdåd) från amerikanska medborgare kontra svenska. Man antar nog att flertalet som köper biljetter med avresa från USA är just amerikanare.

Eller så är det helt enkelt det klassiskt amerikanska: Lågt baspris och många tillägg ;)
 

Valley

Medlem
Grundpriset är inte så dyr (ca 11.400 SEK) men bara bränsletillägget från Nordamerika är hela 856 USD! (ca 5.600 SEK utan skatter)
Andra hållet (från Norden) betalar man ca 3.000 SEK för bränsletillägget, så jag undrar varför skiljer det sig så mycket? :confused:
Jag undrar om AABack2ARN vet mer om detta.

Visa bifogad bild 24843

Detta var en Businessbiljett. Hur ser tilläggen - framförallt bränsle - ut för en Economy (Saver) el. motsvarande lågprisbiljett ?
Jag utgår från att den enbart är en bråkdel, vilket på sätt och viss är konstigt eftersom 1 person är 1 person.
Eller hur tänker man som flygbolag ?
 

Dr. Miles

Expert
Detta var en Businessbiljett. Hur ser tilläggen - framförallt bränsle - ut för en Economy (Saver) el. motsvarande lågprisbiljett ?
Jag utgår från att den enbart är en bråkdel, vilket på sätt och viss är konstigt eftersom 1 person är 1 person.
Eller hur tänker man som flygbolag ?

Bränsletillägget för exakt samma flygningar, samma datum i Economy class kostar 516 USD (ca 3.400 SEK).

Screenshot20140514_6.png
 

Valley

Medlem
Hade jag inte väntat mig. Trodde man fulade och hade körde en procentuell del utifrån grundbiljettpriset.
Var riktigt trevligt att se att man håller sig på samma nivåer. Pluspoäng :)
 
Toppen