Senaste nytt

SAS best availability = inga bonuspoäng

Hej

Ber på förhand om ursäkt om det finns en existerande tråd i ämnet men jag kunde inte hitta någon.

Har precis gett mig på att boka en bonusbiljettet + cash till SFO mitt i högsäsong då det känns som det bättre valet än att punga ut ca 15000 för en biljett. Chattade tidigare med en SAS medarbetare som högt och heligt lovade att dessa biljetter var precis som en vanlig köpbiljett när det kommer till poängintjäning, möjlighet att uppgradera med t.ex optiontown etc. Ändå får jag upp följande information när jag klickar på regler innan jag betalar biljetten.

Skärmavbild 2014-05-13 kl. 20.16.26.png

"No EuroBonus points accrual
If the ticket, no matter service class, is payed with EuroBonus points (completely or partly), there is no points accrual for the traveller/member. "

Det står ju även på första sidan när man går in på boka bonusresa att denna typ av biljett ska ge bonuspoäng.

Skärmavbild 2014-05-13 kl. 20.35.46.png

SAS IT som glömt att ändra regler eller är det något jag missat? Biljetten är bokad så jag har platsen men åker tillbaka på ångerrätten i morgon om dessa regler motförmodan skulle stämma. Any thoughts?
 

fcx

Medlem
Spara alltid chattkonversationerna med SAS.

Min bedömning är att SAS glömt ändra texten på biljettreglerna, eftersom det är förhållandevis nytt att man får poäng på points+cash.
 
Dom är sparade då jag även ville ha bekräftat att det gick att uppgradera med Optiontown vilket jag fick positivt svar på även där. Någon som testat med Optiontown? Vanliga bonusbiljetter går ju inte.

Blir chatt med dom igen i morgon då jag hellre tar allt på chatten så man har underlaget än att ringa och får olika svar varje gång man ringer.
 

agehall

Medlem
Maria, det är helt meningslöst att ställa dessa frågor till SAS kundtjänst. Ring slumpmässigt nummer på telefonen så får du bättre svar. Eller varför inte fråga jultomten nästa gång han tittar förbi. Är du snabb hinner du kanske ikapp påskharen.

Du får poäng för cash+point-biljetter numera. Om det går att köra OT på dem eller inte vet jag inte, men jag skulle tro att det går. Frågan är dock om det är smart. Jag misstänker att man vid det laget kan få bättre pris på businessbiljetter som man bara köper rakt ut. (Dock inte från SAS)
 

NotRyan

Medlem
Been there, done that... Som andra svarat. Dom ger poäng, punkt!!! Det finns ingen anledning varför OT inte skulle funka heller, frågan är dock om det är smart....

Sensmoral: Fråga alltid här först, i andra hand ringer du telebibeln eller rådfrågar en spåkärring.

Mvh
/NotRyan
 
Tack Agehall och NotRyan känner mig trygg nu när jag rådfrågat experterna ;) Vad skulle risken vara med att köra Optiontown på dessa biljetter? Inte värt pengarna eller något annat jag missat?
 

agehall

Medlem
Du betalar överpriser. Cash+points är ofta inte speciellt prisvärt och om du tänker betala 72k EB poäng + 3600kr för biljetten och sedan lägga ytterligare runt 3-4kkr (x2 för R/T) på OT så är det inte långt bort att du kan köpa biljetter istället för samma pengar.

I princip är det alltid idioti att använda poäng till economy. Minst business eller så får du riktigt kasst värde för poängen.
 
Tack för förklaringen och jag köper den till fullo. I vanliga fall hade jag inte rört i cash+points med tång men i detta fallet stod det mellan att punga ut nästan 15000 kr för plus/ekonomibiljett och det ville plånboken helst inte. Nödvändig biljett och oflexibla datum. Dock är det bara OT till plus som gäller då det är baspoängen vi vill åt så förhoppningsvis 1500 x2 i stället. Får köra lite onlineshopping för att fylla på poängreserven igen ;) (lär bli dyrare än de där 15000 kr men ack så mycket roligare ;))
 

Mickey

Medlem
Jag kollade snabbt på mrjet hur mycket det skulle kosta att flyga ut från CPH den 16/6 och hem 5/7 och fick fram 6030kr med AB och AA.
 
Toppen