Senaste nytt

SAS blandar och ger

NotRyan

Medlem
Hej!

Vi har kunnat se Blue 1 ett längre tag nu kunna dyka upp nästan vart som helst på SAS linjenät, och på annandag påsk så trafikerades den sista rundturen ARN-LHR-ARN av en Airbus A321.

Jag upptäckte att Arlanda-Sundsvall trafikeras nu på söndag den 18 maj av Braathens Regional med SAAB 2000, Jet Time med ATR 72, samt av SAS egna Boeing 737 (samt enligt tidtabellen av SAS med ATR 72, haha :D )

Är det vanligt att dom blandar 2 olika underentreprenörer på samma linje, förutom att dom flyger själva?

Mvh
/NotRyan
 

fcx

Medlem
Har sett Braahtens och Jet Time samma dag på ARN-VAA, men att SAS själva skulle flyga också blir ju ännu mer spännande :)
 

Palazzi

Medlem
Tycker det är bra, om man kan anpassa flygplanstyp (och därigenom underleverantör) beroende på bokningstrycket. Ibland tycker jag dock det är problematiskt när man byter sent inpå avgång, så man hamnar på en annan plats än förväntat

Flyger alltid Blue 1 ARN-LIN, och flög senast SAS metall ,med CRJ900, hela vägen från BLQ till CPH.

In med fler underleverantörer och återstarta trafik på regionalflygplatser! Konkurrera ut DY där de inte kan konkurrera :)

Så länge intjäning och servicekoncept hålls lika mellan "bolagen" ser jag det som enkom positivt.
 

NotRyan

Medlem
Tycker det är bra, om man kan anpassa flygplanstyp (och därigenom underleverantör) beroende på bokningstrycket. Ibland tycker jag dock det är problematiskt när man byter sent inpå avgång, så man hamnar på en annan plats än förväntat

Flyger alltid Blue 1 ARN-LIN, och flög senast SAS metall ,med CRJ900, hela vägen från BLQ till CPH.

In med fler underleverantörer och återstarta trafik på regionalflygplatser! Konkurrera ut DY där de inte kan konkurrera :)

Så länge intjäning och servicekoncept hålls lika mellan "bolagen" ser jag det som enkom positivt.

Jag håller fullständigt med dig om det, jag hoppas också att SAS kommer att kunna bjuda på de av Trafikverket upphandlade linjerna med hjälp av underleverantörer, då slipper vi Avies och andra tveksamma bolag....

Mvh
/NotRyan
 

SWEDE

Medlem
Hej!

Vi har kunnat se Blue 1 ett längre tag nu kunna dyka upp nästan vart som helst på SAS linjenät, och på annandag påsk så trafikerades den sista rundturen ARN-LHR-ARN av en Airbus A321.

Jag upptäckte att Arlanda-Sundsvall trafikeras nu på söndag den 18 maj av Braathens Regional med SAAB 2000, Jet Time med ATR 72, samt av SAS egna Boeing 737 (samt enligt tidtabellen av SAS med ATR 72, haha :D )

Är det vanligt att dom blandar 2 olika underentreprenörer på samma linje, förutom att dom flyger själva?

Mvh
/NotRyan

Det verkar mycket vara en fråga om brist på kabinresurser för tiden. Jag har flugit några B1-flygningar på senare tid, som ursprungligen varit A320/321-flygningar. Dessa B1-flygningar är illa förberedda, med smockfull kabin i B717-maskinen, OPUP's så det osar om det, och därtill överbokningar med de vanliga "ersättningarna", d.v.s. hälften i värdelösa kuponger och resten i cash. Skitkul för de av oss som bokar och planerar i förväg i A-klass men som sedan hamnar på ett "evakueringsflyg" med all den kabinpanik det innebär.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan hålla med om att det verkar väldigt rörigt bland de utförande bolagen numera och det ändras ganska ofta. Man kan fundera på hur SAS framförhållning egentligen fungerar.

P.S.: Av alla förkortningar vi ombeds inte använda är B1 troligen en av de sämre... KF eller (ännu bättre) Blue1 fungerar.
 
Toppen