Senaste nytt

Sommarsemester, vill åka långt!

zarar

Ny medlem
Då jag har semester från 18e juli och 4 veckor frammåt är jag sugen på att åka iväg. Har inget som binder i Sverige i sommar så skulle vilja uppleva något nytt.

Varifrån vill du börja din resa?
Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn
Var är din destination?
Sydamerika, Asien eller liknande resmål, gärna något land med lite billigare prisläge

När vill/behöver du resa ut?
18e juli eller strax efter det

När vill/behöver du komma hem?
Senast helgen runt 16e augusti.

Hur länge vill du vara borta? (om du är flexibel med hemresedatum)
2-4 veckor

Hur många personer som skall resa? (Ange antal vuxna och barn. Även barnet/ens ålder)
En vuxen

I vilken kabinklass?
Spelar ingen roll, men föredrar economy då pris är relativt intressant. Spenderar hellre pengar på annat.

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Spelar ingen roll

Vad är din budget?
Max 10 000 kr, billigare är bättre

Vad är det viktigaste för dig?
Biljettpris

Annat
Jag har 67000 Eurobonuspoäng och SAS guld kort, använder gärna poängen.

Vore grymt om nån kunde komma med tips! Även gärna tips på olika deals uppskattas!

Tack på förhand
 

Palazzi

Medlem
Baku! Känslomässigt längre bort kommer du inte på kortare restid.

3.000kr T/R med Air Baltic.

Fina stränder, hyfsad shopping, bra mat mm... Kanske några minus för landets ledning, men det kommer du inte märka av som turist (inte mer än i Dubai).

Checka in på fantastiska Four Seasons! Dyrt......men det har du sparat in på resan!

(Jag erkänner - det är bara för att jag vill se en reserapport :p )
 

Igorius

Medlem
Baku! Känslomässigt längre bort kommer du inte på kortare restid.

3.000kr T/R med Air Baltic.

Fina stränder, hyfsad shopping, bra mat mm... Kanske några minus för landets ledning, men det kommer du inte märka av som turist (inte mer än i Dubai).

Checka in på fantastiska Four Seasons! Dyrt......men det har du sparat in på resan!

(Jag erkänner - det är bara för att jag vill se en reserapport :p )

Fina stränder i Baku? Nu var det visserligen ett par år sedan jag var där, men då kluckade råoljan mot strandpromenaden. Vidrigt. Lallarn, kan du ge oss en aktuell lägesrapport?
 
Var är din destination?
Sydamerika, Asien eller liknande resmål, gärna något land med lite billigare prisläge

Annat
Jag har 67000 Eurobonuspoäng och SAS guld kort, använder gärna poängen.

Försök hitta en SAS Go awardbiljett till SFO eller IAD för 60.000 poäng som grund för vidare resa söderut?
 

Palazzi

Medlem
Fina stränder i Baku? Nu var det visserligen ett par år sedan jag var där, men då kluckade råoljan mot strandpromenaden. Vidrigt. Lallarn, kan du ge oss en aktuell lägesrapport?

Japp, det gäller fastlandsstränderna. De flesta som badar åker ut till arkipelagen (tre stora öar) 3-4km från kusten.
Stora shikovstranden inne i city är vedervärdig enligt en kompis utsago. Hade glömt den detaljen, så det hade ju varit dumt att lura TS.

Nu solar o badar jag aldrig, så egentligen är jag en mindre bra källa.

Finaste stranden jag besökt är annars "rabbit beach" på Lampedusa, men där finns det ju annat som är mindre bra.

Jag får väl dock erkänna att man kanske inte ska åka till Baku för solsemester.... Finns någon kuststad i Georgien som är fin däremot, men kanske inte lika smidigt att ta sig dit (?)
 

Lallarn

Medlem
Baku är ett spännande resemål och jag håller med om att maten är bra. När det gäller shopping så kanske den är hyfsad för omnejden, men inget att hänga i granen om man inte vill se ut som Putin och hans lakejer. Stränderna i Baku är vedervärdiga.

Annars var det väldigt trevligt, med den svåraste biten att komma ur landet. Visa kostar även 1200 SEK för single entry och kräver en del jobb om man inte har en bra kontakt i landet (t.ex. ambassad-anställd).
 

Palazzi

Medlem
Baku är ett spännande resemål och jag håller med om att maten är bra. När det gäller shopping så kanske den är hyfsad för omnejden, men inget att hänga i granen om man inte vill se ut som Putin och hans lakejer. Stränderna i Baku är vedervärdiga.

Annars var det väldigt trevligt, med den svåraste biten att komma ur landet. Visa kostar även 1200 SEK för single entry och kräver en del jobb om man inte har en bra kontakt i landet (t.ex. ambassad-anställd).

Tack för den lägesrapporten! Vet du något om arkipelagen (jag har bara läst och pratat med andra) ? :)
Haha, "Putins lakejer" alltså.... Då ska jag sluta läsa så mycket på tripadvisor.

Ser att prisnivån på hotell är ganska hög - gäller det över lag? Även Georgien är inte direkt billigt (förutom cigaretter)..

Visaproblemen är väl de värsta - Georgien (som har en annan ryssrelation) är ju fördelaktigt visumfritt.

Tbilisi är ju fantastiskt tycker jag, men saknar kanske vatten (jag räknar inte floden som rinner igenom staden).

Jag får dra in min rekommendation :p
 

Lallarn

Medlem
Tack för den lägesrapporten! Vet du något om arkipelagen (jag har bara läst och pratat med andra) ? :)
Haha, "Putins lakejer" alltså.... Då ska jag sluta läsa så mycket på tripadvisor.

Ser att prisnivån på hotell är ganska hög - gäller det över lag? Även Georgien är inte direkt billigt (förutom cigaretter)..

Visaproblemen är väl de värsta - Georgien (som har en annan ryssrelation) är ju fördelaktigt visumfritt.

Tbilisi är ju fantastiskt tycker jag, men saknar kanske vatten (jag räknar inte floden som rinner igenom staden).

Jag får dra in min rekommendation :p

Prisnivån överlag är ungefär som Tyskland, men västerländska hotell är väldigt dyrt. Jag ska inte tala alltför illa om regimen så jag aldrig blir insläppt igen, men jag hörde när jag var där att Hilton-hotellet (en mastodontbyggnad om ca 25 våningar) har en beläggningsgrad på cirka 7%. Det är alltså inte alltid rent spel när det kommer till fastigheter (för att inte tala om den pengatvätt som sker genom att "utländska" kontraktörer bygger hus i massor av inhemska pengar som sedan bara står tomma). Jag var aldrig ute i skärgården i Azerbaijan, men däremot uppe i kaukasusbergen (Lahic etc).

Georgien har jag bara hört gott om, och jag är säker på att det finns någon skön kust. Igorius åker ju dit regelbundet och har säkert mer information.
 

Igorius

Medlem
Prisnivån överlag är ungefär som Tyskland, men västerländska hotell är väldigt dyrt. Jag ska inte tala alltför illa om regimen så jag aldrig blir insläppt igen, men jag hörde när jag var där att Hilton-hotellet (en mastodontbyggnad om ca 25 våningar) har en beläggningsgrad på cirka 7%. Det är alltså inte alltid rent spel när det kommer till fastigheter (för att inte tala om den pengatvätt som sker genom att "utländska" kontraktörer bygger hus i massor av inhemska pengar som sedan bara står tomma). Jag var aldrig ute i skärgården i Azerbaijan, men däremot uppe i kaukasusbergen (Lahic etc).

Georgien har jag bara hört gott om, och jag är säker på att det finns någon skön kust. Igorius åker ju dit regelbundet och har säkert mer information.

Georgien är en absolut favoritdestination, men jag har inte varit vid kusten ännu. Batumi t.ex. ska ha stränder, vet dock inget om skicket på dessa.
 
Toppen