Senaste nytt

Braathens Aviation köper Goldenair

Jacob

Medlem
Braathens Aviation har tecknat avtal om att köpa 75% av aktierna i Golden Air Flyg AB med option om att köpa de resterande 25% inom tre år. Det innebär att Golden Air kommer bli en del av Braathens Aviation gruppen där även Malmö Aviation och Sverigeflyg ingår.

Golden Air flyger idag Stockholm/Bromma-Trollhättan samt ett antal linjer åt Sverigeflyg, Blue1 och Höga Kusten Flyg. Alla dessa linjer och samarbeten kommer fortsätta i den nya ägarstrukturen. Totalt flyger Golden Air med 16 flygplan av typerna ATR-72, Saab 2000 och Saab 340.

Köpet innebär att Malmö Aviation med samarbetspartners kommer få en ytterligare starkare ställning på den svenska inrikesmarknaden i konkurrens med bland annat SAS.

(Information från pressrelease)
 

Moco

Medlem
Fint. Finns det några planer på att Sverigeflyg på sikt kan integreras i Malmö Aviations varumärke?
Ser personligen få fördelar/styrkor med Sverigeflyg's varumärke och koncept för den enskilda resenären.
 

Kristofer

Medlem
Here we go again. :) Sverigeflyg köpte för inte allt för länge sedan Avitrans, som de hyrde flygproduktion av (likt de gör av Golden nu). Efter bara något år kom man på att det var dyrt, och lade ned hela Avitrans. Mångmiljonförlust som följd, naturligtvis.

Efter Braathens köp av Sverigeflyg gör man alltså samma sak igen. Jag ser också gärna att hela Sverigeflyg helt integreras under varumärket Malmö Aviation. Sverigeflygs sunkprodukt (eller i alla fall Flysmaland, som jag tvingas åka med ibland) är ju inte i närheten av Malmö Avation på någon punkt..
 
Vet inte om service blir sämre på flyget mellan THN och BMA nu, annars är det trevligt med rörstrandsporslin och kokta ägg på morgonflyget
 
Om jag förstått det hela rätt köper man bara flygbolaget och inte flygplanen eller för den AOC:et och det innebär då att DC kan fortsätta med sina wet och dry leasar t.ex till SAS etc
 
Toppen