Senaste nytt

SAS färgad BAE ATP

varva77

Medlem
Detta kanske finns redan men jag har inte sett någon kommentar om det, ber om ursäkt i sådana fall. Efter en hemkomst i fredags morse är jag helt säker på att jag såg en BAE ATP i SAS färger. Var iof en nattflygning så jag var lite trött men jag bör ha kunnat se skillnaden på en ATR och ATP. Är nyfiken på vilka som äger denna, är Nextjet som målat en av sina i SAS färger för inte har Jettime ATP???
 

Palazzi

Medlem
Om du har sett rätt har jag ingen förklaring. SAS har inte köpt några, Jettime äger inga, och inte heller Nextjet har några i flottan.

Att komplettera ATR med ATP känns ju också ganska osmart - nästan samma säteskapacitet...

Mina tips är, om du inte såg fel, att de kan ha målat om en Nextjet, SAAB 340. Visuellt är den ju väldigt likt en ATP, men hälften så stor. Ett flygplan jag tror det är helt rätt att satsa på isf...... Back to basic med många frekvenser på tunnare linjer.
Nextjet går ju väldigt tungt, så de skulle säkert glädjas om ett sådant samarbete inleds.

Det andra alternativet är väl att du ändå sett fel ;)
 

varva77

Medlem
Hehe, nu blir jag osäker. Var på väg att ta upp telefon synd att jag inte gjorde det för jag är ganska säker att det var en ATP, helt säker att det inte var en ATR i varje fall. Finns det en 2000 i SAS färger där ute finns det en sportslig att blanda ihop det ATP med tanke på hur vingarna sitter när man åker förbi. Dock är ju nosen och stjärten svår att förväxla.
Var på Arlanda i fredags morse när jag taxade in efter EWR så det var mot den sidan där USA gaterna är (F piren?). Vi taxade förbi den när den var på väg ut, tyvärr fick jag ingen ytterligare titt för då skulle jag varit 110% var det var jag såg... dyker den inte upp igen får jag bara konstatera att jag inte har allt hemma ibland!
 

varva77

Medlem
Jag skulle nog gissa på att det var 2000 jag såg:confused:.. efter en närmare titt på bilden och med tanke på att det var ett kort ögonblick så finns det ju inget alternativ.

Jaja, kul med en 2000 (igen) i SAS färger!
 

Palazzi

Medlem
Nja, Nextjet kör ju faktiskt ATP...

Var såg du planet?

Ja, du har helt rätt :eek: . Jag trodde, efter att ha skumläst en artikel från 2012, att Nextjet ersatt ATP med ATR..
Själv har jag inte flugit med bolaget sedan x antal år.

Ser man på Nextjets hemsida har dock ingen ATR kommit in (?) 68 stolar i båda varianterna iaf.

Känns lite spretigt att hyra in plan från så många olika leverantörer... Blue 1, Jettime och kanske Nextjet...

Nextjet är ju ganska dyra att flyga med, så förstår inte hur en sådan lösning skulle kunna vara fungerande. De dras med HÖGA kostnader/flygstol, men kanske är det enkom pga låg beläggning?

OM detta är sant finns det väl snart ingen flygplansmodell man kan hamna i när man flyger SAS :p
 
Toppen