Senaste nytt

Hur hanteras bagaget vid flygplatsbyte i New York från JFK till EWR?

Swisser

Medlem
Om någon känner till hur det incheckade bagaget hanteras vid resa från Europa via JFK med byte till vidare flight från EWR så vore jag tacksam för info. Det handlar om en och samma flygbiljett, men med flygplatsbyte i New York. Jag behöver veta om man själv måste ta hand om bagaget när man landar på JFK och alltså själv får transportera det vidare till EWR för påföljande flight. Eller går det att checka in bagaget till slutdestinationen, så man slipper hantera det mellan JFK och EWR?

Är det någon skillnad om resan avlsutas i USA eller om slutdestinationen ligger utanför USA?
 

agehall

Medlem
När du kommer utifrån, måste du alltid ta ditt bagage genom tullen i USA. Därefter kan man ofta lämna ifrån sig det igen direkt.

I ditt fall får du dock själv släpa det JFK-EWR. Det finns ingen transfer av bagage mellan dessa flygplatser.
 

Senator

Moderator
Undrar på om det finns någon stad i världen med flera flygplatser som har en integrerat lösning för automatiserat flytt av väskor? Finns några tåg --> flyg lösningar jag har sätt, men ingen bagagetransfer för flyg. Och om det är inrikes till utrikes eller andra vägen verkar inte spela någon roll. Någon som har exempel på en integrerat lösning?
 

Alx

Medlem
Jag har aldrig hört talas om sådana flygplatser. Men kan ju föreställa mig hur många fler väskor som skulle riskera att komma på villovägar OM flygbolagen hade transporterat bagaget mellan flygplatserna i New York. JFK-EWR tar ju en halv evighet ibland.
 

Swisser

Medlem
Tack för alla svar och input!

Vad gäller om jag ej har flygplatsbyte, utan anländer till JFK och flyger vidare från JFK resp anländer till EWR och flyger vidare från EWR? Måste jag ändå hämta resväskorna på bagagebandet och checka-in dem på nytt, eftersom jag kommer från Europa? Vad gäller om min vidare flight och slutdestination är inom USA resp utanför USA?
 

agehall

Medlem
Japp. I USA måste du ALLTID tulla in ditt bagage själv vid första flygplatsen du kommer till. Spelar ingen roll vart du ska vidare.

Tror att några av flygplatserna har skapat någon slags internationell transit-area, men dessa har jag aldrig stött på så det låter jag vara osagt. Det gäller oavsett ingen av flygplatserna i NYC.
 

AABack2ARN

Medlem
Om jag förstått det är det enbart Miami som har transit för baggage (kallas ITI - International To International) vilket innebär att du passerar passkontrollen men behöver INTE ta bagagget genom tullfiltret.

I Los Angeles finns det en holding area för några passagerare som reser med Air New Zealand (antar att det är NZ001/NZ002 som flyger AKL-LAX-LHR). Men jag tror detta gäller enbart för dessa transferpassagerare.

Finns en hel del (ganska upphetsade) diksussioner om detta på airliners.net
 
Japp. I USA måste du ALLTID tulla in ditt bagage själv vid första flygplatsen du kommer till. Spelar ingen roll vart du ska vidare.
Sant, men på EWR i alla fall är det lättare än vad det låter som. Man behöver inte gå och ställa sig att köa i vanliga incheckningen, utan direkt efter tullen finns det finns några transportband där man ställer ifrån sig väskan. Killen som står där skannar taggen och sen är det klart. För mig har det aldrig tagit mer än några minuter.
 
Toppen