Senaste nytt

Ryanairs svenska verksamhet fortsätter att krympa

Palazzi

Medlem
Ryanair har redan låtit verksamheten på Skavsta krympa, för att använda flygplanen där bokningstrycket är ännu högre. Förra sommarens 42 linjer är idag 34, och vinterlinjerna är normalt något färre.

Idag meddelas dock att Ryanair, vintern 2014/2015 endast kommer operera på 12 linjer (!!) från Skavsta. Det innebär ca 100 flygningar/vecka, där merparten går som charter (Kanarieöarna), ett fåtal högfrekvenslinjer ( London o MIlano), och sedan ett 9 linjer med 1-3 avgångar/vecka.

Detta besked är givetvis katastrofalt för Skavsta, och pekar kanske också ut en riktning för den nära framtiden. Ryanair har tidigare sagt att Sverige är en tillväxtmarknad för bolaget, men att man flyttar över en så stor del av verksamheten till andra länder belyser väl en viss motsägelsefullhet.
Easyjet, som kanske är bolagets tuffaste konkurrent, undvarar sig också från Skandinavien-marknaden (i stort).

Nästa vinter är alltså lågprisflygets andelar på den svenska marknaden mindre än på åratal, och det återstår väl att se om andra bolag kan fylla i - det borde vara en gyllene chans.
Norwegian, som har många flygplan på orderlista, kommer säkert inte stå stilla. Lufthansa har flaggat för svensk expansion. SAS kanske kan fylla sina plan bättre på existerande linjer, då jag observerade att de delade en hel del destinationer med Ryan förra vintern (inte samma flygplatser dock)
 

Fredrik

Medlem
Intressant, verkligen.

Jag undrar om det verkligen är så att Skandinavien går sämre än övriga delar av Europa eller om det är något annat mer Ryanairrelaterat som skapar detta?
 

Palazzi

Medlem
Intressant, verkligen.

Jag undrar om det verkligen är så att Skandinavien går sämre än övriga delar av Europa eller om det är något annat mer Ryanairrelaterat som skapar detta?

Mindre konkurrens, i sitt segment, på den svenska marknaden - det är iaf min gissning. Släpper man en linje i Italien o Spanien vet man att det står tio lågkostnadsbolag på kö...

På den Svenska marknaden saknas Volotea, Easyjet (de har en linje) Monarch etc.
Då man här pratar om P2P-trafik så ska man kanske jämföra med bolag med säte i Norden.. Då återstår SAS o DY (?).
Den förstnämnda upplevs ha högre kostnadsnivåer, och har inte heller flygplan nog till expansionen.

Med Norwegian tar man ju en risk, men också de verkar sänka expansionstakten i Sverige. Baserna i Spanien, England o Tyskland verkar primeras iaf kortsiktigt.

Det är så jag tror att det resonerar iaf - om bolaget resonerat fel återstår väl att se.
 

Xilan

Medlem
Flygmarknaden i Sverige och även Europa präglas av ett överutbud och bolagen tjänar inga pengar. Så att Ryan delvis lämnar behöver inte betyda att de andra fyller på med mer kapacitet utan kanske snarare att de kan ta något mer betalt, vilket vore sunt.

Men antagligen kommer vi se offensiva satsningar från de flesta aktörer och sjunkande lönsamhet ( stigande olönsamhet)
 

NyfikenGrau

Medlem
Min egen gissning är att Norwegian har träffat rätt, möjligen tack vare lokal kulturkännedom, när det gäller att locka svenska budgetresenärer - förutom att de "känns" mer lokala (även om i synnerhet personalen kanske inte alltid är det) och därmed satsar stort på Norden, så tror jag att "riktiga" flygplatser och Wifi ombord (känns nordiskt modernt, även om det inte alltid funkar) är faktorer som får budgetresenärer att skippa Ryan.

Norwegian känns lite som IKEA, medan Ryan är lite mer Ullared ;)
Framför allt Ryans uddaflygplatser tror jag kommer att bli ett allt större problem för dem, den dagen inga lokala myndigheter vill vara med och betala kalaset längre.
 

NyfikenGrau

Medlem
Haha, säkerligen för finsmakare på bc.se, men jag tror ändå de flesta håller IKEA högre än Ullared (om vanligt folk verkligen har någon uppfattning om Ryan eller Norwegian vet jag inte, däremot har jag börjat få idéer om var Ryans nästa svenska destination kan ligga).

Men hur som helst: Jag tror att det i princip enbart är Norwegian som ligger bakom Ryans tillbakagång. Lika låga priser men t.ex. ARN istf NYO osv.
 

johhenrik

Medlem
Jag ser allt en del som flyger Norwegian men säger: Jag skulle ALDRIG flyga med Ryan Air. Senast idag diskuterade jag med en kompis som sa det. :)
 

Alx

Medlem
Ja jag tror också att det är Norwegian som är hotet mot Ryanair.

De av mina vänner och bekanta som reser med DY eller FR tittar inte ens på andra alternativ trots att jag försöker få de att förstå att de borde det. De går direkt in på DY eller FR hemsidor så SAS kan inte ens utgöra ett hot före dess att den sortens resenärer blir mer upplysta om att steget från Norwegian till SAS inte heller är särskilt stort prismässigt.
 

JonW

Medlem
Kan inte de nu uteblivna sponsorpengarna från Nyköpings kommun spelat in?
Det har varit tyst om detta på länge, men från början hotade man ju just med att dra ned kraftigt från Skavsta om man inte fick miljoner.
Och ska sådana hot tas på allvar av andra måste man ju ibland realisera dem..
 
Toppen