Senaste nytt

Minsta flygplats Emirates trafikerar?

Tjena.
Emirates har ju bara stora flygplan i sin gigantiska flotta. Minsta flygplanet är Airbus A330.
Med det i åtanke undrar jag vilken som är den minsta flygplatsen EK trafikerar?

Kan det vara flygplatsen på Malta?
Maltas flygplats är liten, jag upplevde att den var ungefär lika stor som Skavsta Flygplats(fd F 11 Nyköping)
Man går till fots från terminalen ut på rampområdet och upp för en trappa till flygplanet.
Det finns plats för 7-8 st A320/737 samtidigt ungefär på Malta.
 
Tjena.
Emirates har ju bara stora flygplan i sin gigantiska flotta. Minsta flygplanet är Airbus A330.
Med det i åtanke undrar jag vilken som är den minsta flygplatsen EK trafikerar?

Kan det vara flygplatsen på Malta?
Maltas flygplats är liten, jag upplevde att den var ungefär lika stor som Skavsta Flygplats(fd F 11 Nyköping)
Man går till fots från terminalen ut på rampområdet och upp för en trappa till flygplanet.
Det finns plats för 7-8 st A320/737 samtidigt ungefär på Malta.

Flygningen genomförs från Dubai som fifht freedom med stopp på cypern båda vägarna om det är relevant info. Dem har nog knappast underlag att enbart flyga B777 till malta.

Men kanske finns någon pytteliten flygplats i Indien eller andra Mellanöstern länder som EK flyger till.
 

Alx

Medlem
Jag skulle gissa att Seychellerna är Emirates minsta flygplats. Betydligt mindre än lilla Malta som framstår som stort i jämförelse. :)
 

Alx

Medlem
Flygningen genomförs från Dubai som fifht freedom med stopp på cypern båda vägarna om det är relevant info. Dem har nog knappast underlag att enbart flyga B777 till malta.

Det VAR så tidigare. Numera flygs vissa avgångar direkt DXB-MLA och andra via Tripoli i Libyen alt. Cypern. Vem vet snart kanske vi får en direktlinje helt och hållet. Emirates saknar ju konkurrens värd namnet på Malta. :)
 

Magino

Medlem
OT inte Emirates minsta destination men deras kortaste med en A380 kommer bli DXB-KWI som endast är 530 miles. Med andra ord kortare än mellan Stockholm och Kiruna. Rutten börjar flyga med A380 16 juli.
 

Dr. Miles

Expert
OT inte Emirates minsta destination men deras kortaste med en A380 kommer bli DXB-KWI som endast är 530 miles. Med andra ord kortare än mellan Stockholm och Kiruna. Rutten börjar flyga med A380 16 juli.
OT svar på OT.

Med tanke på att både Japan Airlines och ANA flög Boeing 747 med inrikes konfig mellan Tokyo Haneda och Osaka Itami (ca 250 miles) nästan varje timme så avståndet är inte avgörandet. Även Taipei-Hong Kong (ca 500 miles) har många widebodies flygningar. Bara det finns tillräckligt många passagerare bör det inte vara problem.
 

Magino

Medlem
OT svar på OT.

Med tanke på att både Japan Airlines och ANA flög Boeing 747 med inrikes konfig mellan Tokyo Haneda och Osaka Itami (ca 250 miles) nästan varje timme så avståndet är inte avgörandet. Även Taipei-Hong Kong (ca 500 miles) har många widebodies flygningar. Bara det finns tillräckligt många passagerare bör det inte vara problem.

Absolut. Tycker bara det är lite fascinerande att flyga denna sträckan med första klass och business som fäller 180 grader och duschar :)
 

Fedup

Medlem
Absolut. Tycker bara det är lite fascinerande att flyga denna sträckan med första klass och business som fäller 180 grader och duschar :)

Det finns en anledning att de gör detta. För att dem kan och för att det innebär prestige för flygbolaget, vilket är mycket av vad UAE i regel handlar om.
 
Toppen