Senaste nytt

Bankomater som erbjuder fast växelkurs mot hemvaluta (t ex SEK)

Dr. Miles

Expert
När jag var i Tyskland i början av veckan hämtade jag kontanter på en bankomat.
Denna bankomat erbjöd fast växelkurs mot hemvaluta (SEK i mitt fall) men det var så dålig kurs. 40 EUR var ca 405 SEK (1 EUR ca 10,13 SEK, ICA Bankens kurs var 1 EUR 9,12 SEK).

Jag tycker att det har blivit vanligare och vanligare att ha betalt i kontokorts/kreditkorts hemvaluta, inte bara på bankomater.
I mitt fall var det så att ACCEPT knappen på fast växelkurs mot hemvaluta var blå knapp och ACCEPT på debitering i EUR var grå, så det såg ut som om man inte kunde trycka på det alternativ.
 

KNA

Medlem
Enligt Visas och MasterCards regelverk ska du alltid kunna välja vilket alternativ som passar dig bäst. Säljföretaget eller banken ska också ge dig ett kvitto med aktuell kurs och summan både i den lokala valutan och den valuta du har valt att bli debiterad i.

Betala med kort utomlands | Nordea.se
 

Johan_G

Medlem
Det är samma i Singapore. Kommer inte på rak arm ihåg vilken bank det var som i bankomaten erbjöd att använda deras växelkurs (då fick man se beloppet) elller Mastercards växelkurs (då fick man inte se något belopp) men jag provade båda alternativen och jämförde sedan på kontoutdraget. Slutsats: bankens växelkurs är ca. 30% dyrare än MCs.
 

Zodde

Medlem
MC/Visa har typ 1.5% påslag från mittkursen (Interbank)
Låter man nån annan sköta växlingen kan vad som helst hända.
Mao, som sagts tidigare, välj ALLTID lokal valuta...
 

kristerj

Medlem
Det här oskicket med "hem" valuta har tyvärr spridit sig till de flesta länder. Dessutom verkar både uttagsautomater och kreditkortsterminaler ha hemvaluta som standard. Alternativet med lokal valuta är ofta svårt att hitta eller kräver att man trycker på "cancel" eller något annat som verkar avbryta transaktionen.
 
Toppen