Palazzi
Medlem
Ryanair har redan låtit verksamheten på Skavsta krympa, för att använda flygplanen där bokningstrycket är ännu högre. Förra sommarens 42 linjer är idag 34, och vinterlinjerna är normalt något färre.
Idag meddelas dock att Ryanair, vintern 2014/2015 endast kommer operera på 12 linjer (!!) från Skavsta. Det innebär ca 100 flygningar/vecka, där merparten går som charter (Kanarieöarna), ett fåtal högfrekvenslinjer ( London o MIlano), och sedan ett 9 linjer med 1-3 avgångar/vecka.
Detta besked är givetvis katastrofalt för Skavsta, och pekar kanske också ut en riktning för den nära framtiden. Ryanair har tidigare sagt att Sverige är en tillväxtmarknad för bolaget, men att man flyttar över en så stor del av verksamheten till andra länder belyser väl en viss motsägelsefullhet.
Easyjet, som kanske är bolagets tuffaste konkurrent, undvarar sig också från Skandinavien-marknaden (i stort).
Nästa vinter är alltså lågprisflygets andelar på den svenska marknaden mindre än på åratal, och det återstår väl att se om andra bolag kan fylla i - det borde vara en gyllene chans.
Norwegian, som har många flygplan på orderlista, kommer säkert inte stå stilla. Lufthansa har flaggat för svensk expansion. SAS kanske kan fylla sina plan bättre på existerande linjer, då jag observerade att de delade en hel del destinationer med Ryan förra vintern (inte samma flygplatser dock)
Idag meddelas dock att Ryanair, vintern 2014/2015 endast kommer operera på 12 linjer (!!) från Skavsta. Det innebär ca 100 flygningar/vecka, där merparten går som charter (Kanarieöarna), ett fåtal högfrekvenslinjer ( London o MIlano), och sedan ett 9 linjer med 1-3 avgångar/vecka.
Detta besked är givetvis katastrofalt för Skavsta, och pekar kanske också ut en riktning för den nära framtiden. Ryanair har tidigare sagt att Sverige är en tillväxtmarknad för bolaget, men att man flyttar över en så stor del av verksamheten till andra länder belyser väl en viss motsägelsefullhet.
Easyjet, som kanske är bolagets tuffaste konkurrent, undvarar sig också från Skandinavien-marknaden (i stort).
Nästa vinter är alltså lågprisflygets andelar på den svenska marknaden mindre än på åratal, och det återstår väl att se om andra bolag kan fylla i - det borde vara en gyllene chans.
Norwegian, som har många flygplan på orderlista, kommer säkert inte stå stilla. Lufthansa har flaggat för svensk expansion. SAS kanske kan fylla sina plan bättre på existerande linjer, då jag observerade att de delade en hel del destinationer med Ryan förra vintern (inte samma flygplatser dock)