Senaste nytt

SAS vinstvarnar

Alx

Medlem
SAS små framsteg på den ekonomiska fronten förra året verkar tyvärr ha utraderats och vänt tillbaks åt fel håll. Idag vinstvarnar SAS och aktien är ned ca. 6% med anledning av den dystra nyheten.

Tack vare en ordentlig positiv effekt från den ändrade pensionsredovisningen ser man dock ut att kunna leverera ett litet positivt resultat på helåret. Det förutsätter dock att inga fler negativa överraskningar dyker upp.

Om man inte räknar med den positiva effekten av den ändrade pensionsredovisningen så skulle SAS göra förlust. Det betyder att dagens SAS återigen är ett olönsamt flygbolag.

di.se - SAS sänker helårsprognosen
 

Paby

Medlem
Prispressen illustreras bra av kabinfaktorn. Trots förbättrad kabinfaktor, upp 8.6 procentenheter till ~78%, så ser SAS tydligen att utvecklingen i yield och RASK går så fort åt fel håll att man blir tvingad att vinstvarna.

Att dom fyller planen till 78% och inte lyckas få ihop ekonomin trots effekt av 4XNG så lär det komma ytterligare sparpaket, eller vad tror ni?
 
Last edited:

Senator

Moderator
Prispressen illustreras bra av kabinfaktorn. Trots förbättrad kabinfaktor, upp 8.6 procentenheter till ~78%, så ser SAS tydligen att utvecklingen i yield och RASK går så fort åt fel håll att man blir tvingad att vinstvarna.

Att dom fyller planen till 78% och inte lyckas få ihop ekonomin trots effekt av 4XNG så lär det komma ytterligare sparpaket, eller vad tror ni?

Som jämförelse har amerikanska "legacybolag" haft 85-90% kabinfaktor och inte tjänat pengar på detta.. Det blir en acceleration av 4XNG tror jag, men hur/vart/när.. ingen aning..
 

Nemo

Medlem
Samtidigt tror finansmarknaden på SAS, Moody's uppgraderade SAS så sent som i mars 2014. Moody's analys pekar ut bränslekostnader samt LCC på den nordiska marknaden (läs: Norwegian) som största konkurrent (under rubriken RATIONALE FOR POSITIVE OUTLOOK).
Annars är det ett Race to the bottom med DY. Nu när DY lägger över det mesta av personalen i bemanningsföretag, så är det nog inte långsökt att gissa att SAS också måste göra det för att överleva.
 

Xilan

Medlem
Nu när DY lägger över det mesta av personalen i bemanningsföretag, så är det nog inte långsökt att gissa att SAS också måste göra det för att överleva.
Du glömmer att svenska staten mer än gärna pumpar in skattepengar i SAS.
 

JonW

Medlem
Prispressen illustreras bra av kabinfaktorn. Trots förbättrad kabinfaktor, upp 8.6 procentenheter till ~78%, så ser SAS tydligen att utvecklingen i yield och RASK går så fort åt fel håll att man blir tvingad att vinstvarna.

Att dom fyller planen till 78% och inte lyckas få ihop ekonomin trots effekt av 4XNG så lär det komma ytterligare sparpaket, eller vad tror ni?
Jag tror snart det är dags för Next Generation av "SAS hotar gå i konkurs".
Förkortat SK4BRNG
 

Ricci

Medlem
Jag ser det svårt för SAS att få ner kostnaden till vinstnivå när Norwegian har sina anställda i t ex Polen, Spanien och Thailand.
SAS lider fortfarande också av sitt gamla arv (med t ex konstiga avtal) och som därigenom håller uppe "overheadkostnaden".

Kanske kommer det mer info.....18 juni........(redan för sent för FI info)
 
Last edited:

Flume

Medlem
88DKK plus skatter och bränsleavgifter antar jag?

Bokade idag en T/R till Helsingfors för 672 kr. Fick dessutom en rabattkod med ett värde av 200 kr skickad till min telefon under dagen som tack för min senaste resa. 472 kr landade alltså slutnotan på, inte konstigt att resultaten sviker med de priserna. Av den totala slutsumman var väl typ 90>% flygskatter.
 
Toppen