Senaste nytt

"SAS anklagas för fusk i fototävling"

Status
Stängd för vidare inlägg.

agehall

Medlem
Det normala är ju att vinnaren utses av en jury och att deras beslut inte kan överklagas... Skulle förvåna mig om SAS valt att göra något annat.
 

Nemo

Medlem
Tävlingen var med i Eurobonus-bilagan som var inbladad i bla SvD tidigare i år. Finns även bild på reglerna i AB, om man bemödar sig att kolla efter. "Enkelt, va? Den bild som får flest likes vinner, så släpp loss fotografen inom dig och låt fantasin flöda!"
 

johhenrik

Medlem
Såg inte ens det var ett bildspel i artikeln. Ja, då är det ju ganska knepigt förfarande måste jag säga. Att folk raggar röster i tävlingar är ju inte direkt ovanligt. Händer ju rätt ofta att man ser följande i sin Facebook feed: "Snälla, rösta på min systersdotters knypplingsprojekt på den här länken". Lite fult av SAS måste jag säga. Sen är ju dock frågan om snuen är helt ärlig att alla likes verkligen är riktiga, och att de inte köpt dem så att säga. Kostar ju inte speciellt mycket att köpa likes på Facebook etc har jag hört. :)
 

palmen

Moderator
Så han hade tänkt åka till USA och titta på NBA-slutspelet för sina poäng, är han medveten om hur tillgängligheten ser ut för resor till USA på poäng några dagar i förväg? :)
 

johhenrik

Medlem
Tävlingen avslutades för 2 månader sen iofs ;) Och det är väl rätt ok tillgänglighet i eco, är det inte det? Hur som, jag tror de flesta tror man kan köpa en resa hur som helst med poäng. har för mig vi har diskuterat just detta förrut om "vanligt folks" uppfattning om poängresor.
 

thh

Medlem
Tävlingen var med i Eurobonus-bilagan som var inbladad i bla SvD tidigare i år. Finns även bild på reglerna i AB, om man bemödar sig att kolla efter. "Enkelt, va? Den bild som får flest likes vinner, så släpp loss fotografen inom dig och låt fantasin flöda!"

Man kan tycka att SAS borde haft regler av typen "bland de med flest likes väljer en jury en vinnare" eller något kvar på att få moderera tävlingen. De flesta företag brukar ha det.

I det här fallet verkar SAS dessutom anse att han inte fick likes för att han förtjänat dem utan för att han kommit med löften och mer eller mindre köpt röster. Man kan ha synpunkter på det, men SAS kanske vill premiera någon som faktiskt får likes för att folk gillar bilden och inte för att de lovar att gilla någon rysk porrsida istället.

Hade SAS legala avdelning inte fått möjlighet att göra diverse friskrivningar tycker jag de borde ge honom poängen dock. Det är en relativt låg kostnad för SAS.
 

Nemo

Medlem
Om man tänker sig antal följare = kapital, och antal likes = avkastning på kapital, blir det inte skevt att olika deltagare har olika antal följare? Istället borde man räkna: antal likes minus antal följare. Då har man ett bättre mått på ens kreativitet och förmåga att nå ut till nya personer. Annars är det mest att premiera ryggdunkare.
 

palmen

Moderator
Tävlingen avslutades för 2 månader sen iofs ;) Och det är väl rätt ok tillgänglighet i eco, är det inte det? Hur som, jag tror de flesta tror man kan köpa en resa hur som helst med poäng. har för mig vi har diskuterat just detta förrut om "vanligt folks" uppfattning om poängresor.

Tillgängligheten i economy är riktigt dålig med enbart några veckors framförhållning.
Tittade nu i maj utan att hitta en enda plats på SAS hemsida resten av månaden på följande rutter:
ARN-EWR, ARN-ORD, CPH-IAD, CPH-ORD, CPH-EWR
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen