Senaste nytt

Femstjärnig långweekend i Shanghai (29 april-4 maj 2014)

Magnus_K

Medlem
Tjena,

Nyss hemkommen från en weekend i Shanghai som jag tänkte skriva några rader om, då både jag och mitt ressällskap var väldigt positiva till upplevelsen!
Är ingen författare så ha översikt med texten :)
Vår resa började på Arlanda och sträcker sig från den 29:e april till den 4:e maj.
Vi valde att flyga med SAS via CPH till Shanghai.
Som vanligt började resan med ett besök i loungen vid ca kl 14:30. Vid tillfället var det ganska mycket folk och maten var sådär men ett glas vin slank ner.
Flighten var i tid och ombordstigningen gick till som vanligt med att Business/Guldkort/Diamond var välkomna ombord först.
Finns inte så mycket att säga om den flighten då den är basic.

När vi kom till Köpenhamn begav vi oss till vår gate på C.
Visa bifogad bild 24634
Det är strålande solsken och personalen förbereder vårt plan inför avgång mot Shanghai. Även markpersonalen på CPH verkar njuta av det fina vädret på liften :cool:

Väl ombord så intog jag mitt säte i den välstädade kabinen som enligt flygvärdinnan inte skulle ha så många resenärer.
Visa bifogad bild 24635

Eftersom solen stod rakt på flygplanet så var kabinen väldigt varm men det var inget som inte ett glas champange kunde lösa.
Visa bifogad bild 24636


Mat ombord på flighten:
Visa bifogad bild 24638
Till förrätt bjöds det på en laxkreation med sallad och ett gott glas vitt.

Visa bifogad bild 24639
Till huvudrätt serverades 3 olika rätter varav jag valde en biff och gratäng. Till detta serverade dom ett gott vin från Chile. Min biff var över förväntan så blev faktiskt positivt överraskad!

Visa bifogad bild 24640
Efterrätten bestod av en citronpaj och till detta serverades sedvanlig glass (vanilj) och lite ost som en bra kombination till det goda rödvinet.

Med tanke på att det är en kvällsflygning så slog man sig till ro strax eftermiddagen för att sova några timmar.
Då kabinen var mindre än halvfull så var ljudnivån låg.

När man slog upp ögonen så var det dag för frukost.
Visa bifogad bild 24642
Visa bifogad bild 24641

Förutom rätterna på fanns det engelskfrukost med korv osv. Var nog yrvaken då jag missade att ta bild och glömde ta av plasten på tallriken innan jag tog bilden..

PVG till Shanghai

Från Shanghai (PVG) till Shanghai tog vi Maglev som visade sig vara ett bra alternativ ca 50 spänn för en resa på 8 min i 300KM/H.
Visa bifogad bild 24643

Visa bifogad bild 24644

Visa bifogad bild 24645


Mandarin Oriental Shanghai
Mandarin Oriental har och kommer alltid erbjuda boende av högsta klass, vilket gjorde valet av boende enkelt.
Det var en helt magisk vistelse, där vi fick kanon service från dag 1!
Incheckning gick på ett kick och vips var vi på rummet.
Vi valde att bo i en 2 bedroom Executive Apartment på ca 150kvm med alla nödvändiga faciliteter, exempelvis 3*42" LED Sony med surroundsystem (JBL).
I rummet finns det en panel för att koppla in externa devicer såsom Ipad/Iphones/datorer etc.
Alla kablar (till och med HDMI) fanns tillgängliga på rummet och behövdes inte ringas in från housekeeping.

Visa bifogad bild 24651
Visa bifogad bild 24652
Efter att man kommit in från ytterdörren så kom man in i "stora rummet".
I detta fanns ett matbord, arbetsplats vid fönstret och en soffa och köket i öppen planlösning.
Visa bifogad bild 24653
I köket fanns all nödvändig utrustning för att laga mat om man skulle vilja göra det.

Toaletten var välstädad och fint inredd med alla nödvändiga kit för rakning, tandborstar etc.
Visa bifogad bild 24654

Duschen var rymlig och hade en bänk som man kunde sitta på vilket var skönt efter långa promenader i Shanghai.
IMG_0378.jpg

I badrummet som är kopplat till master bedroom så fanns det ytterliggare faciliteter (dusch och bad).
IMG_0382.jpg
IMG_0383.jpg
IMG_0384.jpg

Själva rummen var fint och modernt inredda med såväl tv, surround och annan teknik för att man inte ska behöva flytta sig från sängen, som i övrigt var förbannat skön! :)
IMG_0380.jpg
IMG_0381.jpg

Nedan finner ni lite bilder från hotell och närheten av hotellet:
IMG_0389.jpg
IMG_0391.jpg
IMG_0393.jpg
IMG_0437.jpg
IMG_0474.jpg
IMG_0475.jpg
IMG_0553.jpg

Övrigt på hotellet:
Finns ett stort SPA och fint gym, fin pool (25m), bastu (ång och vanlig).
Flera resturanger där deras steakhouse fått väldigt bra kritik.
Shanghai Fine Dining | Mandarin Oriental Hotel, Shanghai

Resturanger vi besökte i Shanghai
I mitt yrke inom sälj besöker jag resturanger över stora delar av världen och är ganska kräsen med vad man söker när det kommer till kvalité och utseende m.m.
Därav skulle jag gärna personligen rekommendera dessa ställen vidare till övriga BC användare!

Mercato:
En italiensk resturanger med mycket hög kvalite på rätterna och rimliga priser (ungefär som i Sverige).
De erbjöd en gedigen vinlista med hög kvalité.
Utsikten över Shanghai's skyline var en annan sak som höjde betyget!
Denna resturang med öppet kök skulle lika gärna kunna ligga i New York, Paris, London eller annan storstad och placera sig på topp 10.
Services var felfri och kunnig personal på språk och utbudet av mat & dryck.

IMG_0396.jpg
IMG_0397.jpg
IMG_0403.jpg
IMG_0406.jpg

Förrätt:
En laxbruschetta serverad på en grillad skiva bröd, fräsch och god smak!
IMG_0398.jpg

Huvudrätt:
Färskpasta med tomater, buffalo mozzarella, chili samt basilika
IMG_0400.jpg

Efterrätt:
Cheesecake, helt underbar och detta blev en röd tråd under vår vistelse i Shanghai, ni kommer förstå.
Fotografen ber om ursäkt att han inte kunde hålla sig att avsmaka.. :)
IMG_0404.jpg

Sammanlagt betyg:
4.5 av 5 möjlig

Hakkasan
En välkänd kedja som alltid levererar till 100%!
Hakkasan finns i många stora städer över världen och ägs nu av Abu Dhabi Investment Authority.
Här serveras det moderna kinesiska rätter av högsta kvalité och denna gången blev man inte heller besviken.
Inredningen är modern och stilren och erbjuder kunnig personal med felfri service.

IMG_0438.jpg
IMG_0439.jpg
IMG_0441.jpg
IMG_0442.jpg
IMG_0449.jpg
IMG_0451.jpg

Förrätt:
Vårrullar och salt & pepper squid (helt underbar!)
IMG_0445.jpg

Huvudrätt:
Torsk med chili, lök och basilika.
Perfekt tillagad fisk (i nivå med Sturehof i Stockholm).
IMG_0446.jpg

Efterrätt:
Lemon cheesecake
IMG_0452.jpg

Sammanlagt betyg:
4.8 av 5 möjliga


Mr & Mrs Bund
Har blivit utsedd till 11:e bästa krogen i Asien
Asia's 50 Best Restaurants 1-50
Det är en trevlig resturang med trevlig och luftig känsla, borden står med bra avstånd till varandra och maten som serveras är av hög kvalité. En gigantisk meny med mycket gott på och en vinlista som presenteras på en Ipad , vilket var lite häftigt.

IMG_0481.jpg
IMG_0483.jpg
IMG_0484.jpg
IMG_0487.jpg

Förrätt:
En helt sjukt god förrätt, aldrig ätit något liknande.
På bilden ser ni lax som serveras med wasabi-glass. Japp ni läste rätt, glass och laxkombinationen var helt magisk när det starka och kalla möte smaken av lax.
IMG_0486.jpg

Huvudrätt:
Châteaubriant med pepparsås och sparris (finns inte med på bilden dock).
IMG_0488.jpg

Efterrätt:
Den sjukaste efterrätten jag ätit.
Dom har tömt en citron på innehåll och sedan fyllt den med citronkräm, mjuk maräng och annat gott!
Fotografen råkade äta upp en av degstickorna innan dess att bilden togs...sorry :)
IMG_0489.jpg


Sammanlagt betyg:
4.6 av 5 möjliga. Mr & Mrs bund skulle fått högre betyg om det inte var för den stora menyn, finns typ allt och lite till, vilket gör det svårt att bestämma sig. Maten är dock av ypperlig kvalité!


100 Century Avenue
Denna resturang ligger på 91:e våningen på Park Hyatt, en av dom högsta byggnaderna i Shanghai.
Med tanke på detta så har den en väldigt fin utsikt! Något dyrare med tanke på detta men dock inte oförskämt dyrt.
Ber om ursäkt för mörka bilder!

IMG_0532.jpg
IMG_0533.jpg
IMG_0536.jpg

Förrätt:
Spicey tuna roll, bra och vällagad. Finns inte med på menyn men dom lagade efter att vi frågat efter det.
IMG_0539.jpg

Huvudrätt:
En angus biff med bra kvalité och pepparsås och hemgjorda pommes som inte syns men som hade väldigt god smak!
IMG_0540.jpg

Efterrätt:
En väldigt god glass med chokladsås och rom i.
Man skulle vilja äta en till nu när man ser bilden...
IMG_0548.jpg


Sammanlagt betyg:
4.5 av 5 möjliga. Betyget dras ned av priserna som var höga ca 400kr för en huvudrätt. Men utsikten får en att glömma det, blir en upplevelse ändå.



Övriga aktiviteter:

Bar Rouge
IMG_0411.jpg
Ligger ovanför Mr & Mrs Bund. Detta är en trevlig roof top bar med mycket drag i på kvällen.
Här hänger expats och publiken är väl mellan 30-45år+.
IMG_0406.jpg

M1NT
IMG_0423.jpg
En nattklubb för medlemmar. Dom verkar ha överseende med västerlänningar men det var väldigt bra ös och besöktes 2 ggr.


TV tornet:
Är en byggnad med ett flertal olika utsiktsplatser (upp till 351m).
Det finns ett glas golv man ska stå på högt upp se bild nedan.
Värt att besöka men tänk på köer då det är ganska attraktivt att besöka.

IMG_0512.jpg
IMG_0514.jpg
IMG_0515.jpg
IMG_0516.jpg
IMG_0517.jpg
IMG_0518.jpg
IMG_0519.jpg
IMG_0520.jpg
IMG_0521.jpg
IMG_0522.jpg
IMG_0526.jpg
IMG_0528.jpg
IMG_0529.jpg


Resan hem till Arlanda

Loungen PVG i några bilder:
IMG_0559.jpg
IMG_0560.jpg
IMG_0561.jpg

Det fanns flertal olika rätter att välja på och den var ren och modern i utförandet.
Inte så mycket folk som var där när vi åkte hem, positiv upplevelse.

PVG till ARN

IMG_0565.jpg
IMG_0568.jpg
IMG_0569.jpg
IMG_0571.jpg
IMG_0576.jpg
IMG_0577.jpg
IMG_0580.jpg


Borta bra men hemma bäst!
IMG_0583.jpg


Ni är välkomna med eventuella frågor så ska jag försöka besvara dom!

Vänlig hälsning
Magnus
 

Attachments

  • IMG_0384.jpg
    IMG_0384.jpg
    377,4 KB · Visningar: 910

flybob

Medlem
Det verkar vara problem med ett flertal av bilderna. Får:

Sidan du letar efter verkar inte finnas. Gå tillbaka till forumets förstasida för att försöka på nytt.
Letar du efter forumet?
 

Magnus_K

Medlem
Verkar som sidan ballar ur för bildstorleken.
Jag ser bilderna men tar lite tid att ladda ner.
Så mycket får man för att vilja vara detaljerad :)
 

flybob

Medlem
Verkar som sidan ballar ur för bildstorleken.
Jag ser bilderna men tar lite tid att ladda ner.
Så mycket får man för att vilja vara detaljerad :)

Bara de 15-16 första bilderna som inte fungerar. Maten ser riktigt bra ut. Detta hanns inte med visumfritt väl (48h i Shanghai?)?
 

Magnus_K

Medlem
Nä detta var 4 nätter så vi behövde visum för att kunna göra resan.
Men är smidigt att fixa visum till Kina, har tagit max 1v att få det.
Nästa resa är till Japan i slutet på maj i liknande upplägg men tror inte man behöver visum där?
 

flybob

Medlem
Nä detta var 4 nätter så vi behövde visum för att kunna göra resan.
Men är smidigt att fixa visum till Kina, har tagit max 1v att få det.
Nästa resa är till Japan i slutet på maj i liknande upplägg men tror inte man behöver visum där?

Nej, Japan går bra utan utan att ansöka om visum.
 

bstark

Medlem
Ställer mig upp och applåderar.
Fick mig ju inte alls att vilja pröva på MO igen ;)

Shanghai är allt bra crazy, på ett bra sätt.
 

johhenrik

Medlem
Kul rapport att läsa. Bra val på restaurangerna. Jag har dock inte testat den på 99:e våningen på Hyatt. Är det värt att gå dit för en person som är i Shanghai ofta?

Mr & Mrs Bund är nog min favvis. Jag känner Fabian som driver stället. Helt grymt. Jag brukar dock alltid gå dit o ta deras late night menu. 250RMB för tre rätter. Två flaskor skumpa för priset av en. Otroligt prisvärt! :)

Jag är förvånad att M1nt var öppet. De blev ju nedstängda, så de måste öppnat när du kom dit. Jag hade bord bokat där för F1s after party och blev ju duktigt missnöjd när jag insåg 3 dagar innan att stället var nedstängt av myndigheterna. Efterfesten var flyttad till M18, så det krävdes en del trixande och stalkande av promotorn för att ordna bord där. Lyckades med det dagen innan, vilket jag var nöjd med. Träffade bl a Nico Hulkenberg, vilket var lite ball. :) Nu är vi jäkligt tjenis dock, så nu är jag lite sugen på att dra till något av de andra racen som de anordnar festen för. ;)

Som sagt, Shanghai är en grymt nice stad, oavsett budget skulle jag säga!
 

Magnus_K

Medlem
Kul rapport att läsa. Bra val på restaurangerna. Jag har dock inte testat den på 99:e våningen på Hyatt. Är det värt att gå dit för en person som är i Shanghai ofta?

Mr & Mrs Bund är nog min favvis. Jag känner Fabian som driver stället. Helt grymt. Jag brukar dock alltid gå dit o ta deras late night menu. 250RMB för tre rätter. Två flaskor skumpa för priset av en. Otroligt prisvärt! :)

Jag är förvånad att M1nt var öppet. De blev ju nedstängda, så de måste öppnat när du kom dit. Jag hade bord bokat där för F1s after party och blev ju duktigt missnöjd när jag insåg 3 dagar innan att stället var nedstängt av myndigheterna. Efterfesten var flyttad till M18, så det krävdes en del trixande och stalkande av promotorn för att ordna bord där. Lyckades med det dagen innan, vilket jag var nöjd med. Träffade bl a Nico Hulkenberg, vilket var lite ball. :) Nu är vi jäkligt tjenis dock, så nu är jag lite sugen på att dra till något av de andra racen som de anordnar festen för. ;)

Som sagt, Shanghai är en grymt nice stad, oavsett budget skulle jag säga!

Johhenrik,
Jag skulle säga att det skulle vara värt det och kanske ta en drink eller liknande. Vi gjorde det mer som en avslutningsmiddag nära hotellet och som levererade en skön utsikt :)
M1NT var öppet och det var riktigt bra drag där, vågade inte lägga upp bilderna när jag såg att dansöserna stod på bardisken :) visste inte vilken policy BC har :) finns filmer därifrån också men vi var där två dagar på raken.
Annars satte vi väl bara eld på baren på Bar Rouge, finns på film samma här vet inte policyn från BC, då de också har dansöser.
Jag håller med dig att Shanghai leverera över förväntan.
Har du testat Kathleen's? Ligger vid Hyatt med VUE's. På Kathleen's så sitter en eftermiddags öl fint i solen.
Vi hade ju turen att i stort sett slippa all smog.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport! Jag tror vi måste ha missat varandra i loungen på Arlanda. Dök också upp dit kl 14.30 den 29:e. Jag var snubben med röd flanellskjorta och brun "murse" som satt vid marmorbordet. :)
 
Toppen