Senaste nytt

New York Pass eller New York City Pass

TjudöBoy

Medlem
Har tänkt åka till New York med frugan och tänkte höra med er om ngn har använt New York Pass eller New York City Pass då ni har besökt staden?

Kommer att vara i NY hela Fre/Lör samt hem Sön 23:00!

Det "turistiga" jag har tänkt att vi skulle göra är åtminstone besöka ESB/Top of The Rock samt ta en helikopter tur runt Manhattan.
Tror ni det "lönar sig" att köpa ngt av dessa kort då man är så få dagar i staden??
 

bstark

Medlem
Nej skulle jag säga. Men ett Metrocard hade jag iaf. skaffat.

Hade ni tex. tänkt åka LIRR tåget från JFK till Manhattan är det ändå mer eller mindre krav.
 

agehall

Medlem
Äh, skippa de där korten. De är kanske lönsamma om man tänker packa sin semester med allt de erbjuder, men jag tycker det är bättre att köpa det man vill när man behöver det.

Ett Metrocard är dock starkt rekommenderat. Det är dumt att gå mer än man behöver i NYC...
 

Totopez

Medlem
Håller med de andra. För att få värde i det är korten måste ni springa på de attraktioner som ingår hela tiden. Det sköna och spontan med semester går liksom förlorat.
 

011430121

Medlem
Det tråkiga att man slutade för några år sedan med endagars kort på Metron, priset var 7,50 dollar vill jag minnas.
Nu är det minsta man kan köpa ett 7 dagars kort, tror att det kostar 30 dollar, enkel resa ligger på 2,50 dollar.
 

agehall

Medlem
Ja, endagarskorten var riktigt bra. Ska man åka lite så är pay-as-you-go bättre men ska man åka mer så är 7-dagars bäst/enklast. Problemet är att det väldigt lätt går 2x2,50 USD när man byter tunnelbana, så det springer snabbt iväg.

Alt så kör man Uber och skiter i kostnaden... ;)
 

Jonas C

Medlem
Hur funkar det med giltighetstiden på 7-dagarskorten. Om jag t.ex börjar använda kortet kl 10.00 den 1:a Juni kommer det vara giltigt i exakt 7 dygn till kl 10 den 8:e eller är sista dagen för användning den 7:e Juni?
 

fcx

Medlem
Hur funkar det med giltighetstiden på 7-dagarskorten. Om jag t.ex börjar använda kortet kl 10.00 den 1:a Juni kommer det vara giltigt i exakt 7 dygn till kl 10 den 8:e eller är sista dagen för användning den 7:e Juni?

Går på hela dygn, oavsett vilket klockslag du köper.
 

Stefan62

Medlem
Många år sedan jag var i NYC, men planerar att åka inom några veckor.

Hur köper man Metrocard?

Hur köper man enkelresor?

Gäller Metrocard hela resan från JFK och/eller EWR?
 

Senator

Moderator
Många år sedan jag var i NYC, men planerar att åka inom några veckor.

Hur köper man Metrocard?

Hur köper man enkelresor?

Gäller Metrocard hela resan från JFK och/eller EWR?

Man köper det i automat på stationen.

Observera att Newark flygplatsen ligger i New Jersey, och därmed inte har någon Subway access. När jag använder JFK och när jag bor i Midtown, anländer i rusningstrafik och har lite bagage åker jag som oftast "E" Subway till Lexington/53rd. Man tar AirTrain till Jamaica Station (kostar $5) sedan "E" in till Manhattan.

Skall jag längre nere på Manhatten använder jag LIRR:
Public Transportation - Ground Transportation - John F. Kennedy International Airport - Port Authority of New York & New Jersey

Man fyller på sitt Metrokort också från automater
 
Toppen